Till trappräcket hemma så letar jag spårskruv? Dvs för en rak mejsel., men letar uppenbarligen på fel ställe.
Det är gips på väggarna men hittar inga spårskruv som är gipsanpassade.
Så tänkte man får ta i lite i överkant i längden istället.
Någon som har tips på spårskruv, diameter 4.8 och längd runt 45mm. (Motsvarande tfs 10*1 3/4) hittar runt 30mm långa bara..

Men förresten du måste väl ändå fästa i regel om det ska hålla och inte riskera att släppa?

Frustrator Frustrator skrev:
Vad menar du med den meningen ?

Tack för alla tips! Ska leta runt.
R RoBo skrev:
Vad menar du med den meningen ?
Det är gipsväggar och inte helt enkelt att hitta reglarna bakom, så hade gärna haft gipsskruv, men då finns de inte som spårskruv.

Det är gipsväggar och inte helt enkelt att hitta reglarna bakom, så hade gärna haft gipsskruv, men då finns de inte som spårskruv.
Jag har använt mig av gipsexpander med spårskuv med mm gänga till en stringhyllan.

• Gipsexpander med spårskruv fastmonterad i vägg för att stödja en vit stringhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår ändå inte. Vad är det du skall fästa ?

R RoBo skrev:
Förstår ändå inte. Vad är det du skall fästa ?
Ett trappräcke från 1950 med beslag från samma tid. Därav att det skär sig med annat än spårskruv.

Jo men då spelar det väl ingen roll att det är gips bakom. Måste ju ändå skruvas i en regel. Eller hur tänker du ?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Jo men då spelar det väl ingen roll att det är gips bakom. Måste ju ändå skruvas i en regel. Eller hur tänker du ?
Problemet är att det troligen inte går att sätta i en regel. Och framför allt räcker de inte in till någon regel om de bara är 35mm långa oavsett..

Hej! Gipsskruv används inte för att skruva fast saker i gipsskivor med. De används för att skruva fast gipsskivor i reglar av trä eller plåt.

Du behöver gipsexpander eller något annat ännu bättre, men om du bara ska skruva i en skiva enkelgips kommer det bli svårt att få det att hålla med tiden.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Till trappräcket hemma så letar jag spårskruv? Dvs för en rak mejsel., men letar uppenbarligen på fel ställe.
Så tänkte man får ta i lite i överkant i längden istället.
Någon som har tips på spårskruv, diameter 4.8 och längd runt 45mm. (Motsvarande tfs 10*1 3/4) hittar runt 30mm långa bara..
En handledare som du bara fäster i gipset riskerar att lossna oavsett vad du skruvar med. Gipsskivan har inte tillräcklig hållfasthet för att hålla handledaren stabilt. Handledare kan utsättas för flera tusen newton i olika riktningar väldigt hastigt om någon snubblar i trappen. Det klarar inte en gipsskiva av.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag skulle tro att det som TS är ute efter är Gipsmontageskruv (kallas även Elektrikerskruv) som har grövre och djupare gängor än vanlig träskruv.
Till exempel (första träffen på google): https://www.xlbygg.se/finspang/sort...uv/gipsmontageskruv-tra-fzb-4-8x22-250st-6570

Tyvärr så har jag för det första aldrig sett dessa med något annat än PH skalle och för det andra så är de avsedda för lättare montage som t.e.x. eldosor, tavlor och liknande. Jag har använt dessa en hel del och de håller garanterat inte för ett trappräcke om det inte finns en regel bakom. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.