Hej,
Jag har tänkt byta ut mina vanliga Schneider electric strömbrytare till Fibaro Walli Dimmer + Fibaro Walli Switch. men hamnat i en dilemma där jag inte förstår riktigt än hur det är kopplat. Vad jag vet är följande (se bild här nedan), där jag har två strömbrytare som styr en taklampa. (Dvs en trappkoppling) däremot blir jag osäker när jag har brunkabel som kommit in på båda L (fas anslutningarna) till dessa strömbrytare. Bevisligen så fukar den här kopplingen. går att släcka och tända på båda strömbrytarna.

Elektrisk kopplingsschema för strömbrytare och lampa med färgkodade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver få den här kopplingen att se ut så här som Fibaro rekommenderar enligt deras ritningar:
Installationsschema för tvåtråds koppling av en 'Walli Dimmer' och en 'Walli Switch'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

frågan är hur jag ska koppla för att trappfunktionen ska fortsätta funka och att jag har fas till båda walli enheterna hela tiden. Enligt manulen så ska walli Switch inte ha någon last, den ska via associationer tilldelas att styra lampan via walli dimmern. men det som är viktigt är att jag har ström till båda hela tiden.

Är det någon som gjort en sådan installation tidigare?
 
Redigerat:
ullet
Du måste ta reda på hur det ser ut på vägen också för att kunna få råd. Så lek detektiv, slå av strömmen, öppna kopplingsdosor o dra i trådarna o försök reda ut hur det är kopplat först.

Känner du dig osäker på sånt kan det vara bra att prata med en elektriker som får komma o kolla på det istället.
 
  • Gilla
@nders och 1 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Du måste ta reda på hur det ser ut på vägen också för att kunna få råd. Så lek detektiv, slå av strömmen, öppna kopplingsdosor o dra i trådarna o försök reda ut hur det är kopplat först.

Känner du dig osäker på sånt kan det vara bra att prata med en elektriker som får komma o kolla på det istället.
tack för ditt svar. Jag har försökt dra i sladdarna men de sitter rätt hårt. Jag skulle behöva ha en multimeter för att veta vart varje kabel går.

Jag har fått ström till både dimmern och switchen samtidigt och valt att ha lasten enbart på dimmern men när jag slår av/släcker lampan med dimmern så bryter den även strömmen till switchen vilket jag inte vill att den ska göra.
 
Redigerat:
Tommty
Om du vill spara pengar på att inte anlita en elekriker för detta ändamålet - Köp åtminstonde en multimeter eller spänningsprovare, även den billigaste för 200:- kommer åtminstånde ge dig svar på hur det är kopplat. Och framförallt - ge dig en säkrare förutsättning att inte få ström i dig.

Trappkopplingar har gjorts på flera sett i olika generationer. Du kan ha fas till båda strömbrytare, du kanske bara har fas till ena strömbrytarem. Vi kan gissa, du behöver veta.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tommty, du kanske även kan ge TS en mätprocedur och vilka antaganden som måste göras för att reda ut detta?
 
Tommty
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tommty, du kanske även kan ge TS en mätprocedur och vilka antaganden som måste göras för att reda ut detta?
Kan - ja. Vill - Nej

Finns guider ute på nätet som förklarar detta bättre än mig. Och vem vet, det kanske kommer en guide om detta inom kort på byggahus.se?
 
Men du skrev att den "ge dig svar på hur det är kopplat", då måste du väl veta hur och kan ge oss en mätprocedur?
 
  • Arg
AG A
  • Laddar…
Tommty
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men du skrev att den "ge dig svar på hur det är kopplat", då måste du väl veta hur och kan ge oss en mätprocedur?
ja, jag skrev att den kan ge dig svar på hur det är kopplat. Med tanke på att du citerar mig på detta så antar jag att du tycker inte detta är möjligt, du kanske kan ge TS en förklaring och vilka antaganden som gjorts för att komma fram till denna slutsats?
 
Tommty Tommty skrev:
ja, jag skrev att den kan ge dig svar på hur det är kopplat. Med tanke på att du citerar mig på detta så antar jag att du tycker inte detta är möjligt, du kanske kan ge TS en förklaring och vilka antaganden som gjorts för att komma fram till denna slutsats?
Ok, du kan inte ge en sådan mätprocedur. Det är faktiskt inte speciellt svårt. Men nog tjatat om det.

Jag ställer mig bakom ullet's inlägg #2 som förordar visuell kontroll av den enkla anledningen att det är enklare. Gäller bara att TS hittar alla dosor. När man vet vad varje ledare är för något kan man ev mäta för att bekräfta det. Gör man tvärtom kan man lätt bli förvirrad och feltolka ett mätresultat.

Om man ska göra en gissning utifrån TS skiss så handlar det om en normal trappkoppling, inte sparkoppling. För att kunna placera puckarna i vardera dosa behövs fast fas i varje dosa, plus en nolla, åtminstone i ena dosan. För att göra en sådan omkoppling förordar jag ännu mer visuell kontroll för att vara säker på vad man har att göra med.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Tommty
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, du kan inte ge en sådan mätprocedur. Det är faktiskt inte speciellt svårt. Men nog tjatat om det.

Jag ställer mig bakom ullet's inlägg #2 som förordar visuell kontroll av den enkla anledningen att det är enklare. Gäller bara att TS hittar alla dosor. När man vet vad varje ledare är för något kan man ev mäta för att bekräfta det. Gör man tvärtom kan man lätt bli förvirrad och feltolka ett mätresultat.

Om man ska göra en gissning utifrån TS skiss så handlar det om en normal trappkoppling, inte sparkoppling. För att kunna placera puckarna i vardera dosa behövs fast fas i varje dosa, plus en nolla, åtminstone i ena dosan. För att göra en sådan omkoppling förordar jag ännu mer visuell kontroll för att vara säker på vad man har att göra med.
Haha, lite dagisnivå på dig just nu. "vill inte" "du kan alltså inte". Snyggt.
Håller med om att det inte är speciellt svårt. Men ditt pedagogiska svar är alltså "mät runt lite" till en person som inte ens äger en multimeter, ja du...det var ett bättre svar än mitt...

Tur att du tycker precis samma som mig att TS ska köpa en multimeter eller spänningsprovare först. För du är ju som sagt en person som förordar elsäkerhet, bra jobbat :) (y)
 
Tommty Tommty skrev:
Haha, lite dagisnivå på dig just nu. "vill inte" "du kan alltså inte".
Nej, dagisnivån är det allt någon annan som står för...
 
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta för sent svar. Jag kommer inom några dagar mäta med multimeter för att veta vart varje tråd går. Jag återkommer när jag har mätresultaten framme och kan förhoppningsvis rita upp kopplingschemat därefter. Tack igen för era kommentarer.
 
G Goliath2000 skrev:
Ursäkta för sent svar. Jag kommer inom några dagar mäta med multimeter för att veta vart varje tråd går. Jag återkommer när jag har mätresultaten framme och kan förhoppningsvis rita upp kopplingschemat därefter. Tack igen för era kommentarer.
För att se vart trådarna tar vägen så är att rycka i trådar och titta i dosor en både lättare och säkrare metod att bilda sig en uppfattning om hur det är kopplat. Att bara mäta kan ha många fallgropar, speciellt om man inte är van att tolka mätresultaten.
 
E elmont skrev:
För att se vart trådarna tar vägen så är att rycka i trådar och titta i dosor en både lättare och säkrare metod att bilda sig en uppfattning om hur det är kopplat. Att bara mäta kan ha många fallgropar, speciellt om man inte är van att tolka mätresultaten.
Hej, jag kanske har missat något, men om jag mäter connectivity på varsin ände av tråden borde det inte ge mig tillräckling info? jag kommer självklart öppna alla trådar så änderna är öppna och inte terminerade. Allt detta är i en hall och det finns inte mycket annat än två strömbrytare, ett vägguttag och takdosan för lampan förstås.
 
Ja så kan du mäta. Det är dock ungefär detsamma som att dra i ledarna. Se upp så du inte luras av kontinuitet mellan fas/tändtråd och nolla via nån belastning. Du ska även leta fram just fas till båda dosor så du måste nog upp i takdosan i vilket fall och dra i nya trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.