15 203 läst ·
131 svar
15k läst
131 svar
Sparar värme genom att fördela och återanvända
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vem har stämplat mig som knäppis? Berätta så skall jag stämpla tillbaka :wow:gäst skrev:
Off topic trams för att det är fredagskväll:
Min uppfattning om folk med bergvärme är att de bara inte orkade isolera och bygga ett "energieffektivt" hus.
Bergvärme är en genväg till låga uppvärmningskostnader, utan att man behöver anstränga sig.
Man bara stjäl energi från allas vårt jordklot
/Slut på fredagstramset
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Forts. på fredagstrams:mattetvilling skrev:
Jo, det kan man väl säga.
Men det har inte funnits någon global uppvärmning de sista 17 åren.
Och att vissa skall ta sig friheten att sno åt sig den lilla värme vi har i detta nordliga land för att hetta upp sina egna villor tycker jag är osolidariskt
Och värmen försvinner ju inte (värmen är oförstörbar, termodynamikens första huvudsats),
utan det är bara vissa egoister som roffar åt sig mer än sin beskärda del
Svar till kow fredagstrams, jag är en sådan där med bergvärmepump som nu fick en stämpling
nöjde mig med 30 cm under plattan, 34cm i väggarna och 60-70 cm på vinden och har ftx ventilation. Detta ger att jag köper 5000 kW el per år för värme och varmvatten för ca 280kvm uppvärmd yta. Vad som blir bättre av att jag kastar ut pumpen och köper tre gånger så mycket el förstår jag inte. Visst jag kunde ju byggt lite mindre... Får väl även meddela att jag kyler huset via bergvärmehålet från maj till september så jag lämnar nog tillbaka det mesta till jorden
mitt lördagstrams.
Jättekul med folk som vågar experimentera och tar friska kliv. Kan egentligen inte annat än applådera alla initiativ till att sänka energiförbrukningen, framtidens energifattigdom kräver det.
Men jösses kors kan man inte göra det lite snyggt? Nakna spirorör i husets "finutrymmen"? Och lite halvknäppa lösningar som en PC-fläkt.. vilken driftstid är den beräknad för, vad händer när den börjar damma igen, o.s.v. Tror tyvärr estetiskt otilltalande ostandard-lösningar ses av en framtida köpare som "riv ut"-grejer alltså värdesänkare istället för värdehöjare. Inget fel på fiffigheten, verkligen inte, men lägg lite tid på att använda säkra och vackra grejer.
Men jösses kors kan man inte göra det lite snyggt? Nakna spirorör i husets "finutrymmen"? Och lite halvknäppa lösningar som en PC-fläkt.. vilken driftstid är den beräknad för, vad händer när den börjar damma igen, o.s.v. Tror tyvärr estetiskt otilltalande ostandard-lösningar ses av en framtida köpare som "riv ut"-grejer alltså värdesänkare istället för värdehöjare. Inget fel på fiffigheten, verkligen inte, men lägg lite tid på att använda säkra och vackra grejer.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kan inte säga att jag håller med om alla lösningar. Nakna rör inomhus och oisolerade rör utomhus känns inte alls bra. Att tillvara ta värmen från kondensvattnet på det sätt som beskrivs känns bara ogenomtänkt. Varför inte bara låta det varma vattnet vara kvar i uppsamlingskärlet för kondensvattnet? Än att låta kondensvattnet värma upp annat vatten - effektivt?
Duschlösningen förstår jag inte alls. Är den fäst i golvet? Hur? Att skruva i golvet i duschutrymmen måste väl ända vara direkt dåligt. Eller ligger den löst så att det går att städa under. Varifrån kommer inkommande vatten, underifrån (hur har man då löst det med genomföringar eller leds vattnet in i blandaren och sedan ut till värmeväxlaren (inte heller då är del väl ok att skruva igenom tätskicktet).
///Henrik
Duschlösningen förstår jag inte alls. Är den fäst i golvet? Hur? Att skruva i golvet i duschutrymmen måste väl ända vara direkt dåligt. Eller ligger den löst så att det går att städa under. Varifrån kommer inkommande vatten, underifrån (hur har man då löst det med genomföringar eller leds vattnet in i blandaren och sedan ut till värmeväxlaren (inte heller då är del väl ok att skruva igenom tätskicktet).
///Henrik
Hej!
Jag kan informera lite om dusch värmeväxlaren.
Den plattan man står på ligger "löst" så man kan lyfta den och rengöra under.
Kall vattnet som ska till Blandaren kommer in i ytterkanten och värms upp på väg mot mitten. Då blir det inte så kallt att stå i mitten.
Blandaren slipper att få kallt vatten att spä ut varmvattnet med så därför går det mindre vv.
Verkningsgraden på andra växlade har VVS forum mätt upp till 30%, denna är nog bättre för man slipper värmeförluster i långa ledningar.
Ekonomi?
Jag kan informera lite om dusch värmeväxlaren.
Den plattan man står på ligger "löst" så man kan lyfta den och rengöra under.
Kall vattnet som ska till Blandaren kommer in i ytterkanten och värms upp på väg mot mitten. Då blir det inte så kallt att stå i mitten.
Blandaren slipper att få kallt vatten att spä ut varmvattnet med så därför går det mindre vv.
Verkningsgraden på andra växlade har VVS forum mätt upp till 30%, denna är nog bättre för man slipper värmeförluster i långa ledningar.
Ekonomi?
Men måsta man ta hål i befintligt tätskick för att installera värmeväxlaren? Rören som går till och från denna är vad jag förstår nyinstallerade. Så vattnet går in i bakkant av blandaren och leds ned i värmeväxlaren och upp igen?
Något som vet vad en dylik makapär kostar? Känns som om det krävs många och långa duschar för att gå plus rent ekonomiskt?
///Henrik
Något som vet vad en dylik makapär kostar? Känns som om det krävs många och långa duschar för att gå plus rent ekonomiskt?
///Henrik