Allt eftersom jag gräver i källaren förändras förutsättningarna. Det verkar som om jag inte kommer att kunna gå så värst djupt och det är väldigt ojämn botten med stenar och skit. Det har fått mig att luta åt en lösning med en platta av EPS-cement med värmeslinga ovanpå.

Är det värt att lägga ut spårad EPS och dra slangen i den eller ska man bara gjuta in slingorna i flytspacklet direkt?

Någon med erfarenhet?

A
Om du gjuter med eps och ändå måste flytspackla så hade jag spikat slangen direkt på gjutningen och spacklat in den. Mest för att jag inbillar mig att värmespridningen och värmemagasineringen blir bättre med en tjockare spackling.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
ACME skrev:
Om du gjuter med eps och ändå måste flytspackla så hade jag spikat slangen direkt på gjutningen och spacklat in den. Mest för att jag inbillar mig att värmespridningen och värmemagasineringen blir bättre med en tjockare spackling.
Tack, så var första tanken men sen snubblade jag på spårade skivor och vart sugen på mer isolering.

EPS betong är ju inte så bra isolering så det behöver vara en del för att inte värmeförlusterna neråt ska bli enorma.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
EPS betong är ju inte så bra isolering så det behöver vara en del för att inte värmeförlusterna neråt ska bli enorma.
Jo, jag är medveten om det men det finns inte mycket plats för annat och EPS-betong är ju bra mycket bättre än den plattan i ren betong som ligger där nu tänker jag.

A
J jhall skrev:
Tack, så var första tanken men sen snubblade jag på spårade skivor och vart sugen på mer isolering.
Eftersom du gjuter upp så högt du kan med EPS så blir enda skillnaden med skivor att du får isolering mellan slangarna och lite mindre spackel. De millimetrarna gör nog ingen större skillnad isoleringsmässigt men borde bli en sämre lösning sett till värmespridningen.

Anonymiserad 23608 skrev:
Yes gjuta med eps och spackla 20 mm över slingan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.