Hej,

Jag har hittat vad jag tror är ca 450 liter stenkol i mina föräldrars källare och undrar om det finns något värde i detta. Antingen om det är värt att spara (har dock en vedeldad braskamin och om jag förstår det rätt så ska man i den elda bara med just ved), sälja eller lämna in på brännbart på tippen?
Finns i Partille/Göteborgsområdet.

• Staplade transparenta plastbackar fyllda med stenkol i en rörig källarmiljö.
  • Hög med svart stenkol som upptäckts i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror att det finns personer här på forumet som smider. Jag tänker mig att de skulle kunna vara intresserade.

• Gilla
64kvm och 5 till
  • Laddar…
Precis, finns nog en del hembygdsföreningar eller liknande med en smedja som gärna tar emot stenkol...
Var i landet finns du?

• Gilla
64kvm
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Precis, finns nog en del hembygdsföreningar eller liknande med en smedja som gärna tar emot stenkol...
Var i landet finns du?

6 64kvm skrev:
Hej,

Jag har hittat vad jag tror är ca 450 liter stenkol i mina föräldrars källare och undrar om det finns något värde i detta. Antingen om det är värt att spara (har dock en vedeldad braskamin och om jag förstår det rätt så ska man i den elda bara med just ved), sälja eller lämna in på brännbart på tippen?
Man kan myselda upp kolet i eldkorgar ute!

• Gilla
64kvm
  • Laddar…
Sälj stenkolet på Facebook, där finns hantverksgrupper.
Dela upp det, ja det är ju redan uppdelat ser jag, så får du bättre betalt.

Lycka till.

/W

• Gilla
64kvm
  • Laddar…
Stenkolet hämtas idag av Partille Hembygdsförening. Ska användas i deras smedja. Tack för alla svar!

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.