Vet inte om den här frågan hör hemma på Byggahus, men jag provar. Moderatorn får väl plocka bort den i värsta fall.

På förskolan som mina barn går på (ett kooperativ) så görs mycket utav dokumentationen på Ipads.
Nu så vill/får vi inte spara bilder osv i molnet längre (heter det iCloud?)
Finns det något bra/smidigt sätt att spara informationen på extern hårddisk utan att jailbreaka eländet?
Själv kör jag med Android, så jag är inte så insatt...

//Magnus

D09
[SKPG]Zamora;1932823 skrev:
Vet inte om den här frågan hör hemma på Byggahus, men jag provar. Moderatorn får väl plocka bort den i värsta fall.

På förskolan som mina barn går på (ett kooperativ) så görs mycket utav dokumentationen på Ipads.
Nu så vill/får vi inte spara bilder osv i molnet längre (heter det iCloud?)
Finns det något bra/smidigt sätt att spara informationen på extern hårddisk utan att jailbreaka eländet?
Själv kör jag med Android, så jag är inte så insatt...

//Magnus
Jag har iPad och sparar trådlöst till en time capsule dvs trådlöst nätverk med inbyggd hårddisk.

Men ni har nog mer nytta av molntjänst, varför inte använda det?

Det är kommun som är på oss och vill inte att vi sparar bilder på barnen samt övrig dokumentation i en molntjänst. Har inte hört/läst något beslut, men antar att det har med integritet att göra.

Appen FileBrowser gör att du kan koppla upp någon utdelad disk på ditt nätverk och flytta över bilder från Ipaden trådlöst.

[SKPG]Zamora;1932847 skrev:
Det är kommun som är på oss och vill inte att vi sparar bilder på barnen samt övrig dokumentation i en molntjänst. Har inte hört/läst något beslut, men antar att det har med integritet att göra.
Har mer med lagkrav att göra, kan det bevisas att materialet finns/lagras inom Svea rikes väggar/moln så är det ok, samma bekymmer för alla som handhar "känslig" information.

jag skulle som föregående sagt, timecapsule..

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Finns det någon lagtext som bekräftar detta?

Jag jobbar på flera olika myndigheter med IT och de har samma krav, ingenting får lagras i molnet om det inte kan garanteras att det ligger i Sverige. Det är så gott som omöjligt att "garantera" det så då faller hela moln idén i princip för offentlig sektor, dit ju även skola och förskola hör... Problemet kommer väl mest från att man måste följa PUL och vad som kan lagras "utan kontroll".

Det är Kammarkollegiet som sätter reglerna som alla inom offentlig sektor måste följa. Datainspektionen har ju tidigare t.ex. slagit ner på Google Apps eftersom det inte kan sägas följa PUL...

Sen finns faktiskt vissa avtal om molntjänster i bruk, t.ex. Office365.

[SKPG]Zamora;1933227 skrev:
Finns det någon lagtext som bekräftar detta?
Faktiskt finns det, nu är det dock ett tag sen jag arbetade med detta men låt mig få återkomma om det...

Anders> såg att du svarade samtidigt som mig, jag överlämnar bollen till dig ;)

Redigerat:
Thomas59
Det fixar ni med en Seagate Wireless Plus extern hårddisk. Hårddisken kan kopplas upp trådlöst mot de flesta mobiler, paddor och datorer då den har ett eget inbyggt wifi. En app installeras på paddan och sedan kan man via appen spara/ladda upp bilder, dokument osv till hårddisken alt titta på filerna på hårddisken via paddan.

Den kostar ca 1500 kr och har en lagringskapacitet på 1TB vilket räcker långt.

Länk: http://www.dustinhome.se/product/50...us-1tb-mobile-storage/?s=c&c=1#intcmp=con_con

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ska vi vara petiga så är det lagring utanför tredje land som normalt inte är OK, dvs. utanför EU/EES.
Det finns också lite specialfall med ett sk. safe harbour avtal dit organisationer i USA kan ansluta sig.

Googles problem är att de ännu inte svarat på huruvida datan stannar Europa.

mexitegel skrev:
Ska vi vara petiga så är det lagring utanför tredje land som normalt inte är OK, dvs. utanför EU/EES.
Det finns också lite specialfall med ett sk. safe harbour avtal dit organisationer i USA kan ansluta sig.

Googles problem är att de ännu inte svarat på huruvida datan stannar Europa.
Precis, men det har också att göra med avtal om "röresle", t.ex. en server eller disk som lagrat data i t.ex. får aldrig flyttas till ett datacenter utanför EU. Det måste garanteras enligt avtal och det är oftast där det brister eftersom alla "stora" företag vill ha möjlighet att flytta från land till land om någon lagändring gör det svårt för dem att stanna kvar...

Offentlig sektor är väldigt petiga med detta (med all rätt) och riskerar inte gärna att uppgifter om invånare hamnar var som helst. Visst kan det kännas som en begränsning ibland och fånigt att inte få lägga upp bilder från förskolan på Instagram e.dyl. men jag ser nog hellre att mina uppgifter är så skyddade det bara går... :o

Tackar för hjälpen allihopa, ska framföra alla tips till förskolechefen :thumbup:

Ytterligare alternativ är Bittorrent Sync (serverlöst) eller en egen molntjänst t.ex. kostnadsfria ownCloud. Appen Documents by Readdle är också väldigt smidigt att koppla sig mot diverse utdelningar t.ex. Windows-utdelningar eller SFTP på Mac och Linux-burkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.