6 085 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Spåra i betong för flexslang, med vinkelslip?
Gjorde detta tidigare, i samma typ av tak i samma lägenhet. Då hyrde jag spårfräs men blev så tungt och otympligt så slutade med att jag körde 2 snitt med vinkelkap istället. Tillsammans med dubbla dammsugare och munstycken hållna några cm från klingan gjorde det dessutom något mindre dammigt än spårfräsen.
Undrar om andra smarta tips finns. Kan man montera dubbla klingor på vinkelslip? Finns nå smarta dammuppsamlingskåpor? Har en Dewalt.
Undrar om andra smarta tips finns. Kan man montera dubbla klingor på vinkelslip? Finns nå smarta dammuppsamlingskåpor? Har en Dewalt.
Jag använder Bosch kåpa GDE https://www.amazon.se/-/en/dp/B00XP...ld=1&keywords=bosch+gde&qid=1622273790&sr=8-3
och antar att Dewalt har ngt liknande. Dubbla klingor skulle jag inte prova, passar nog inte i kåpan heller.
Men kan du inte hitta på ngt sätt att stödja spårfräsen, den är trots allt gjord för uppgiften? Tex hjälper det att skruva upp en bräda att köra emot, avlastar lite att inte behöva sikta in på frihand. Det har också stor betydelse för dammupptagningen vilket håll du kör åt, om du medfräser slungas dammet ut genom det nyagjorda spåret. Fräser man mot klingornas rotationsriktning hamnar mer i dammsugaren.
och antar att Dewalt har ngt liknande. Dubbla klingor skulle jag inte prova, passar nog inte i kåpan heller.
Men kan du inte hitta på ngt sätt att stödja spårfräsen, den är trots allt gjord för uppgiften? Tex hjälper det att skruva upp en bräda att köra emot, avlastar lite att inte behöva sikta in på frihand. Det har också stor betydelse för dammupptagningen vilket håll du kör åt, om du medfräser slungas dammet ut genom det nyagjorda spåret. Fräser man mot klingornas rotationsriktning hamnar mer i dammsugaren.
Inte svaret på din specifika fråga, men det går att borra massa hål och sedan bila ur emellan. Det borde damma mindre och lättare att suga.M matte2k skrev:Gjorde detta tidigare, i samma typ av tak i samma lägenhet. Då hyrde jag spårfräs men blev så tungt och otympligt så slutade med att jag körde 2 snitt med vinkelkap istället. Tillsammans med dubbla dammsugare och munstycken hållna några cm från klingan gjorde det dessutom något mindre dammigt än spårfräsen.
Sedan finns det såna här prylar.
För bilmaskin;
http://m.knightauto.com.my/index.php?ws=showproducts&products_id=1431402
För vinkelslip;
https://www.amazon.se/Iw10507268-Mu...vlocphy=21013&hvtargid=pla-423287072398&psc=1
Har ingen aning om dom är bra tyvärr.
/Höghus
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installation av spårad XPS för golvvärme i badrum.
Badrum -
Spårad EPS för golvvärmeslang ovanpå betongplatta
Värme allmänt -
Spåra för avlopp i betonggolv garaget, risk för elementrören?
Vatten & Avlopp -
Spåra för avlopp i betongbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik -
tänkte spåra för elslang i betonghålsten. bärigheten?
Byggmaterial & Byggteknik