39 548 läst ·
21 svar
40k läst
21 svar
Spara el genom att vridar ner på termostat (bergvärme) ??
Som frågan lyder undrar jag om det går att spara el om man inte kör för fullt på termostaterna, när installatören installerade min panna så körde dom max fart på termostaterna, men vid kalla dagar ute tycker jag det blir onödigt varmt inomhus, även om man ställer ner värmen på pannan.
Alltså undrar jag om man ska ställa ner termostaterna där jag tycker det blir för varmt, men installatören hävdade att man skulle köra på max.
Kan det hända något om man sänker eller varför vill dom att man ska köra på max flöde ?
Det borde väl även gå att spara ström om man inte kör max flöde ??
Pumpen borde ju inte behöva jobba lika hårt om man skruvar ner till hälften.
Alltså undrar jag om man ska ställa ner termostaterna där jag tycker det blir för varmt, men installatören hävdade att man skulle köra på max.
Kan det hända något om man sänker eller varför vill dom att man ska köra på max flöde ?
Det borde väl även gå att spara ström om man inte kör max flöde ??
Pumpen borde ju inte behöva jobba lika hårt om man skruvar ner till hälften.
Något förenklat kan man säga att värmepumpen jobbar mindre effektivt om du skruvar ner termostaterna. Samtidigt sjunker effektbehovet varför du antagligen sparar lite i alla fall. Det måste vara möjligt att ändra inställning på värmepumpen så att du får önskad temperatur inomhus. På det viset kommer du att spara mer än om du ställer ner med termostaterna.
Du ska ha termostaterna fullt öppna när du justerar värmekurvan. Sänk kurvan tills det blir lagom varmt, sen ställer du ner termostaterna till önskad rumstemperatur. Det är ett vanligt missförstånd att man alltid ska ha termostaterna på max bara för att man har värmepump. Får man flödesproblem med termostaterna i normalläge, så har man en felaktigt justerad värmekurva.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Med rätt injusterad VP och värmesystem (golvvärme/radiatorer) mår VP:n bäst (=jobbar effektivast) om rumstermostaterna står på max. Enda gången en rumstermostat kan ha något berättigande är i rum med hög solinstrålning under vissa tider. Då kan det möjligen finnas anledning att strypa värmen i just det rummet.
Anledningen till att det är effektivast med helt öppna termostater (och rätt justerad kurva) är att pumpen annars producerar onödigt varmt vatten och därmed får lägre verkningsgrad (COP).
Om det inte finns en innegivare kan man tillfälligt spara energi genom att vrida ner termostaterna, men man sparar mer genom att öppna termostaterna helt och:
1. justera kurvan
2. montera en innegivare
Jag kan fö dela med mej av nedanstående diagram från 2011 då jag monterade en inomhusgivare den 1 mars. Notera hur förbrukningen omedelbart sjönk ca 20% tack vare att givaren kompenserade för solinstrålningen.
Total elförbrukning (inkl hushåll) som funktion av utomhustemperaturen.
Jan: Blå, Feb: röd, Mars: grön.
Om det inte finns en innegivare kan man tillfälligt spara energi genom att vrida ner termostaterna, men man sparar mer genom att öppna termostaterna helt och:
1. justera kurvan
2. montera en innegivare
Jag kan fö dela med mej av nedanstående diagram från 2011 då jag monterade en inomhusgivare den 1 mars. Notera hur förbrukningen omedelbart sjönk ca 20% tack vare att givaren kompenserade för solinstrålningen.
Total elförbrukning (inkl hushåll) som funktion av utomhustemperaturen.
Jan: Blå, Feb: röd, Mars: grön.
VP producerar inte onödigt varmt vatten för att man har termostaterna rätt inställda. Den producerar den temperatur som värmekurvan talar om för den. Man kan få dock problem om man kör med inomhusgivare och termostater tillsammans, så de kolliderar reglermässigt.
Kör man utan inomhusgivare ska man justera enligt vad jag skrev ovan.
Justera in värmekurva, och ev flöden så att man får en rumstemperatur på t ex 21 grader. Detta en kall dag utan solinstrålning och annan värmetillförsel.
Sen ställer man ner termostaterna till strax ovan önskat värde, säg 22 grader.
På så sätt kommer termostaterna alltid vara öppna, förutom när man får värmetillskott från t ex solinstrålning, matlagning, eldning i kamin mm. På så sätt sparar man energi utan att få problem med flödet över vp.
Alltså termostater ska användas för temperaturbegränsning inte för att styra värmen.
Skulle man t ex ställa en termostat på 28 grader, som brukar vara max, och sen eldar i en kamin. Vad händer? Jo man får varmt som i det där stället under marken, och man går miste om besparingen, eftersom radiatorn inte känner att den behöver stänga.
Nu kommer vi in på inomhusgivare. Där har vi en annan typ av reglering. Använder man inomhusgivare är det bra att ha en öppen planlösning. Går ej detta så får man köra med fullt öppna termostater (eller helt utan) så långt inomhusgivaren kan verka. I övriga rum, t ex sovrum med stängda dörrar mm, får man reglera enligt vad jag skrev tidigare.
I vilken fall som helst, använd ALDRIG inomhusgivare eller termostater för att reglera värmen, värmen ska regleras av en rätt inställd värmekurva. Sen ska inomhusgivaren eller termostaten så att säga kapa topparna för att få en besparing och en jämnare inomhustemperatur. Fördelen med inomhusgivare är att den kan kompensera för vindeffekten, tex om huset kyls ner vid kraftig blåst, eller om utomhusgivaren tillfälligt blir lurad av solstrålning.
MEN en inomhusgivare är endast ett komplement till styrningen. Man kan säga att den finjusterar värmekurvan automatiskt. En värmekurva som är helt åt skogen förstör hela regleringen och inomhusgivaren får jobba för hårt.
Vart jag vill komma är att man sparar inga pengar på att värma i onödan, oavsett hur bra COP man kan räkna hem.
Spara pengar gör man med att sänka temperaturen och undvika onödiga värmeförluster.
Hoppas jag inte är för otydlig, ligger fortfarande hemma med förkylning och är lite yr i bollen ibland
Kör man utan inomhusgivare ska man justera enligt vad jag skrev ovan.
Justera in värmekurva, och ev flöden så att man får en rumstemperatur på t ex 21 grader. Detta en kall dag utan solinstrålning och annan värmetillförsel.
Sen ställer man ner termostaterna till strax ovan önskat värde, säg 22 grader.
På så sätt kommer termostaterna alltid vara öppna, förutom när man får värmetillskott från t ex solinstrålning, matlagning, eldning i kamin mm. På så sätt sparar man energi utan att få problem med flödet över vp.
Alltså termostater ska användas för temperaturbegränsning inte för att styra värmen.
Skulle man t ex ställa en termostat på 28 grader, som brukar vara max, och sen eldar i en kamin. Vad händer? Jo man får varmt som i det där stället under marken, och man går miste om besparingen, eftersom radiatorn inte känner att den behöver stänga.
Nu kommer vi in på inomhusgivare. Där har vi en annan typ av reglering. Använder man inomhusgivare är det bra att ha en öppen planlösning. Går ej detta så får man köra med fullt öppna termostater (eller helt utan) så långt inomhusgivaren kan verka. I övriga rum, t ex sovrum med stängda dörrar mm, får man reglera enligt vad jag skrev tidigare.
I vilken fall som helst, använd ALDRIG inomhusgivare eller termostater för att reglera värmen, värmen ska regleras av en rätt inställd värmekurva. Sen ska inomhusgivaren eller termostaten så att säga kapa topparna för att få en besparing och en jämnare inomhustemperatur. Fördelen med inomhusgivare är att den kan kompensera för vindeffekten, tex om huset kyls ner vid kraftig blåst, eller om utomhusgivaren tillfälligt blir lurad av solstrålning.
MEN en inomhusgivare är endast ett komplement till styrningen. Man kan säga att den finjusterar värmekurvan automatiskt. En värmekurva som är helt åt skogen förstör hela regleringen och inomhusgivaren får jobba för hårt.
Vart jag vill komma är att man sparar inga pengar på att värma i onödan, oavsett hur bra COP man kan räkna hem.
Spara pengar gör man med att sänka temperaturen och undvika onödiga värmeförluster.
Hoppas jag inte är för otydlig, ligger fortfarande hemma med förkylning och är lite yr i bollen ibland
Redigerat:
Går bra att använda både inomhus och utomhusgivare om man i styrningen kan ställa hur den ska använda värden som kommer från dem. Men det är ju som lordi skriver att värmekurvan måste vara rätt justerad annars kommer man alltid att få problem med ojämn värme.
Om för många termostater tillåts att strypa flödet kan man få problem med flödet samt att vp får för lite vatten att jobba mot vilket resulterar i många start stopp om man inte har vp kopplad mot arbetstank då är det ok. Tror inte problemet är så vanligt med rätt injusterad kurva om man inte har tex kamin som öser ut värme ibland så termostaterna stänger och vp jobbar på som vanligt.
Jag är medveten om att jag återupplivar en gammal tråd här, men känns onödigt att starta en ny. Jag har svårt att förstå det här med termostater och bergvärmepump kontra värmekurva. Om jag vill ha exempelvis 20 grader i källaren och 20 på övervåningen där jag ibland eldar i kamin, hur gör man då? Ska jag en kall dag ställa alla termostater på fullt öppna och därefter justera värmekurvan på bergvärmepumpen tills jag når exempelvis 20 grader?
Vad händer då om jag börjar elda i kaminen på övervåningen? Kommer det fortfarande att vara 20 grader varmt i källaren, men på övervåningen sryps nu termostaterna i och med kamineldningen? Även om de står på fullt öppna? Eller hur tusan funkar det? Känner mig mer än lovligt dum...
Vad händer då om jag börjar elda i kaminen på övervåningen? Kommer det fortfarande att vara 20 grader varmt i källaren, men på övervåningen sryps nu termostaterna i och med kamineldningen? Även om de står på fullt öppna? Eller hur tusan funkar det? Känner mig mer än lovligt dum...
Pumpen installerades 12 år innan vi köpte huset och ska jag vara helt ärlig är jag en smula bortkommen när jag ser alla mätare och rör som går ut från pumpen och iväg till olika delar av huset
Men jag är intresserad av att lära mig!
Extra tank? Förmodligen inte, men det sitter någon röd behållare som jag antar är ett expansionskärl...?
Lågt flöde, då borde pumpen varna väl?
Men jag är intresserad av att lära mig!
Extra tank? Förmodligen inte, men det sitter någon röd behållare som jag antar är ett expansionskärl...?
Lågt flöde, då borde pumpen varna väl?
Steg ett är som du skriver att öppna alla termostater och justera värmekurvan så att det blir lagom varmt. Därefter ställer du termostaterna i närheten av kaminen på önskad temperatur. Då kommer dessa att reglera ner när du eldar. Eldar du länge kommer det med all säkerhet att bli varmare än önskvärt även utan elementens hjälp.
