7 921 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Spara el, byta till varmvattenberedare?
Husägare
· Gävleborg
· 12 inlägg
På en av bilderna ser det ut att visa 40-50° på termometern bredvid pumpen.
Hm, jag ser ett par röda vred mellan pannan och tanken, skulle det tjäna något åt att stänga dem efter att jag eldat för att behålla mer värme i tanken?lbgu skrev:Fast här kan det väl handla om att det fortfarande cirkulerar mellan pannan och tanken. På min vedpanna går pumpen mellan panna och acc tank tills tempen är ca. 80 grader. Antar att det är för att inte pannan ska koka vilken den nog gjort om man stoppar cirkulationen när det fortfarande är en massa glöd kvar i pannan.
Du - där sade du något! För tusan... det blir ju varmt i minst ett element trots att jag stängt av cirkulationen! Hur kan jag undersöka/åtgärda det?Oskikorvkioski skrev:
Vill passa på att åter igen tacka alla för svaren och framför allt tålamodet. Jag är helt ny på de här grejerna. Ni får gärna ställa frågor om fotografering tillbaka, det vet jag åtminstone något om...
Det är ju inte meningen att man ska göra så. Har du någon termometer på pannan med? Ifall du stänger av så kan du ju se ifall panntemperaturen går upp och det börjar koka.ConnyN skrev:
Hittar du ingen ventil ifall du följer ledningen från tanken till första elementet? Det borde finnas tycker jag. Tänk på att ventilen inte behöver vara särskilt synlig. Den kan ibland bara se ut som ett skruvhuvud som man får vrida på med skruvmejsel.ConnyN skrev:
Husägare
· Gävleborg
· 12 inlägg
Prova stänga shunten, det står ESBE på den och sitter bredvid cirkulationspumpen. Vrid på ratten, det borde finnas en gradering på den så du ser vad som är 0. Om det inte finns eller fungerar kan du göra som ibgu sa, Skruva på spårskruven på mässingsanslutningen precis vid cirkulationspumpen.
Okej, har provat detta nu.
ESBE-ratten går att snurra runt, runt. Det känns som att något inte står helt rätt till där? Den är småtrög i vissa lägen, men går utan större bekymmer att vrida hela vägen runt, flera gånger. Skall det vara så, eller är det något fel? Får spontant lust att plocka isär och titta, men då rinner väl allt vatten ut på mig vilket känns ofördelaktigt.
Mässingskruven strax under pumpen på bilden går att skruva på, men det verkar inte göra till eller från. Röret ovanför pumpen är kallt, så det känns inte som att jag har något att vinna på att stänga av där, det är redan stängt.
En vidare tanke, om tempen sjunker så fort p.g.a. att shunten är öppen, sjunker inte tempen ännu snabbare om jag har cirkulationspumpen igång och pumpar ut varmvatten i hela huset? Då borde det ju verkligen försvinna värme fort ur systemet tänker jag. Hur många gånger om dagen skall jag behöva elda för att hålla det drägligt..?
ESBE-ratten går att snurra runt, runt. Det känns som att något inte står helt rätt till där? Den är småtrög i vissa lägen, men går utan större bekymmer att vrida hela vägen runt, flera gånger. Skall det vara så, eller är det något fel? Får spontant lust att plocka isär och titta, men då rinner väl allt vatten ut på mig vilket känns ofördelaktigt.
Mässingskruven strax under pumpen på bilden går att skruva på, men det verkar inte göra till eller från. Röret ovanför pumpen är kallt, så det känns inte som att jag har något att vinna på att stänga av där, det är redan stängt.
En vidare tanke, om tempen sjunker så fort p.g.a. att shunten är öppen, sjunker inte tempen ännu snabbare om jag har cirkulationspumpen igång och pumpar ut varmvatten i hela huset? Då borde det ju verkligen försvinna värme fort ur systemet tänker jag. Hur många gånger om dagen skall jag behöva elda för att hålla det drägligt..?
Husägare
· Gävleborg
· 12 inlägg
Vet inte hur ESBE shunten fungerar, det kanske någon annan kan svara på? Men låter ju konstigt om den går att snurra runt runt.
Låt mässingsskruven vid pumpen vara stängd för att prova om du märker något på förbrukningen (hur länge tanken håller värmen). Röret ovanför pumpen kan vara kallt vid självcirkulation om det är returen på värmekretsen, då har all värme "lämnats av" på vägen runt i kretsen.
Jo om pumpen är igång borde värmen i tanken rimligtvis tömmas fortare. Du får ju dock "tillbaka värme" med lägre temperatur efter som vattnet pumpas runt i hela kretsen, just nu kyler returen tanken. Svårt att säga hur mycket/ofta du behöver elda beror på hur stora tanken/tankarna är och hur stort och hur bra isolerat ditt hus är.
Jag eldar som primärvärme och jag eldar ca var 3e dag runt 0, varannan runt -10 och 1ggr/dag vid -20. Men då har jag en tank på 2500 liter.
Låt mässingsskruven vid pumpen vara stängd för att prova om du märker något på förbrukningen (hur länge tanken håller värmen). Röret ovanför pumpen kan vara kallt vid självcirkulation om det är returen på värmekretsen, då har all värme "lämnats av" på vägen runt i kretsen.
Jo om pumpen är igång borde värmen i tanken rimligtvis tömmas fortare. Du får ju dock "tillbaka värme" med lägre temperatur efter som vattnet pumpas runt i hela kretsen, just nu kyler returen tanken. Svårt att säga hur mycket/ofta du behöver elda beror på hur stora tanken/tankarna är och hur stort och hur bra isolerat ditt hus är.
Jag eldar som primärvärme och jag eldar ca var 3e dag runt 0, varannan runt -10 och 1ggr/dag vid -20. Men då har jag en tank på 2500 liter.
Tack igen! Har testat att vrida mässingsskruven till stängt läge, har nu även släpat in en massa ved och dragit igång en brasa. Får experimentera lite. Vi köpte huset för ett par år sedan och då ingick ett gäng kubikmeter ved som bara legat, förutom lite myseldning i braskaminen. En hel del av den är lite blöt och sur, vissa klabbar är helt dränkta. Lite lotteri. Men det är i vart fall "gratis" ved som bara ligger, kan lika gärna göra gång på den under vintern och börja på ny kula senare med ny ved och nybyggt vedskjul.
Nu tog tråden en lite annan vändning, men jag är väldigt glad för all assistans. Har dragit slutsatsen att jag skippar tanken på en extern varmvattenberedare just nu. Får elda på bäst det går under vintern och bräcka upp gipset till våren/sommaren och ta en ordentlig titt på åbäket innanför! Återkommer säkert senare i tråden med nya, dumma, funderingar...
Nu tog tråden en lite annan vändning, men jag är väldigt glad för all assistans. Har dragit slutsatsen att jag skippar tanken på en extern varmvattenberedare just nu. Får elda på bäst det går under vintern och bräcka upp gipset till våren/sommaren och ta en ordentlig titt på åbäket innanför! Återkommer säkert senare i tråden med nya, dumma, funderingar...
Jag vill bara förklara mer om vinsten med att montera en separat varmvatten bereddare =VVB.
Det är inga värmepumpsmaskiner (fast det går att köpa med!).
Ger en kilowatt in - en kilowatt ut. Men isoleringen är bättre. Dessutom ingen vatten cirkulerar genom dessa. Om man värmer vattnet med ved, värms vattnet i den gamla bereddaren till en viss temperatur. Slutar man elda, kylls detta vattnet via slingan som normalt värmer den!
Därför väljer många att installera en el VVB som sista steget. Har man eldat tidigare, matas den med förvärmt vatten. Då behövs inte så mycket el att värma upp till 80 grader! Ett plus till blir att risken för bakterier att gro, elimineras! Dessutom har man ALLTID varm vatten.
Det är inga värmepumpsmaskiner (fast det går att köpa med!).
Ger en kilowatt in - en kilowatt ut. Men isoleringen är bättre. Dessutom ingen vatten cirkulerar genom dessa. Om man värmer vattnet med ved, värms vattnet i den gamla bereddaren till en viss temperatur. Slutar man elda, kylls detta vattnet via slingan som normalt värmer den!
Därför väljer många att installera en el VVB som sista steget. Har man eldat tidigare, matas den med förvärmt vatten. Då behövs inte så mycket el att värma upp till 80 grader! Ett plus till blir att risken för bakterier att gro, elimineras! Dessutom har man ALLTID varm vatten.
En ackumulatortank med elaptron är en VVB. En modern VVB är inte särskilt bra isolerad enligt mitt tycke i vart fall. För TS del så kan han ju enkelt köpa en bal med isloering och komplettera befintlig tank så är den sannolikt bättre isolerad än en ny VVB.
Givetvis ska det inte cirkulera vatten mellan tank och panna om pannan inte producerar värme, gör det det så är det något fel. Men att byta ut en fungerade panna och tank mot en elberedare istället för att åtgärda förmodat enkla fel tycker jag är galenskap.
@Atom: Du får gärna förklara varför en ackumulatortank med elpaton som TS har inte skulle ge varmvatten i alla lägen?
Givetvis ska det inte cirkulera vatten mellan tank och panna om pannan inte producerar värme, gör det det så är det något fel. Men att byta ut en fungerade panna och tank mot en elberedare istället för att åtgärda förmodat enkla fel tycker jag är galenskap.
@Atom: Du får gärna förklara varför en ackumulatortank med elpaton som TS har inte skulle ge varmvatten i alla lägen?
@Mexitegel
Visst ska den ge vv. Frågan är lönsamheten. Är det hushållsvatten i act? Eller används dess värme till att skapa vv?
Själv (bara min privata åsikt) litar jag mer på moderna teknik prylar.
Detta inkluderar värme anläggningar.
Bra moderna VVB är inte isolerade med xull. Man använder PUR och andra kraftigt isolerande material.
Visst ska den ge vv. Frågan är lönsamheten. Är det hushållsvatten i act? Eller används dess värme till att skapa vv?
Själv (bara min privata åsikt) litar jag mer på moderna teknik prylar.
Detta inkluderar värme anläggningar.
Bra moderna VVB är inte isolerade med xull. Man använder PUR och andra kraftigt isolerande material.
Redigerat:
Jag kom att tänka på att inställningen på 60 grader då elpatronen drar igång garanterat är en 'sommarinställning' då man inte vedeldar utan bara tar varmvatten. Under vedeldningssäsongen bör man nog dra ner den rejält så att den i princip aldrig går igång. Det har förutom elbesparingen den fördelen att du märker när det är dags att elda igen.
Sen jag börjat med vedeldningen har jag blivit mycket okänsligare för temperaturvariationer hemma. Det finns ju kläder som man kan parera med medan man väntar på att värmen ska komma igång.
Sen jag börjat med vedeldningen har jag blivit mycket okänsligare för temperaturvariationer hemma. Det finns ju kläder som man kan parera med medan man väntar på att värmen ska komma igång.
Det har jag också tänkt på, att dra ned termostaten rejält, till kanske 30 grader eller något sådant. Kruxet för min del är att det sjunker så väldigt fort. Från 90 till 60 på kanske 3-4 timmar. Det skulle innebära att jag får dra igång en ny brasa var 4-5 timme för att hålla någorlunda värme i huset och till varmvattnet.lbgu skrev:Jag kom att tänka på att inställningen på 60 grader då elpatronen drar igång garanterat är en 'sommarinställning' då man inte vedeldar utan bara tar varmvatten. Under vedeldningssäsongen bör man nog dra ner den rejält så att den i princip aldrig går igång. Det har förutom elbesparingen den fördelen att du märker när det är dags att elda igen.
Där kommer kanske shunten in igen. När du har 60 grader i tanken, vad har du för värme ut till elementen?
Jag hade tidigare utetemperaturstyrning av min shunt, men det funkade inte bra då den inte tar hänsyn till om det t.ex. blåser eller ej. Så nu manuellställer jag den så att det oftast är nästan maxtemp på varmvattnet till elementen. Brukar börja elda då tanken är på ca. 40 grader. Visserligen tömmer jag tanken lite snabbare så här, men jag tycker det funkar mycket bättre mot tidigare. Sen beror ju mycket på hur rejäla radiatorer man har, isolering m.m.
Jag hade tidigare utetemperaturstyrning av min shunt, men det funkade inte bra då den inte tar hänsyn till om det t.ex. blåser eller ej. Så nu manuellställer jag den så att det oftast är nästan maxtemp på varmvattnet till elementen. Brukar börja elda då tanken är på ca. 40 grader. Visserligen tömmer jag tanken lite snabbare så här, men jag tycker det funkar mycket bättre mot tidigare. Sen beror ju mycket på hur rejäla radiatorer man har, isolering m.m.
Frågan måste ses i ljuset av husets totala energibehov, det går inte att isolera det till enbart varmvattenberedningen.
Om du läser tråden från början så ser du att TS ack.tank används för både radiatorvatten och för varmvattenberedning. En traditionell installation med andra ord.
Det det handlar om är att minimera oönskade energiförluster. Det är 100% effektivitet i elpatronen hos TS, all inmatad elenergi blir till värme i tanken. Energin kan försvinna från tanken på 4 olika sätt:
1. Värmeläckage ut i rummet
2. Värmeläckage "bakvägen" till pannan när denna inte eldas
3. Varmvattenproduktion
4. Värme till radiatorkretsen
För punkt 1 gäller att minimera detta så långt som möjligt så utrymmet inte har övertemperaturer. Står tanken i ett utrymme som ändå skall värmas upp så finns det ingen anledning att isolera så mycket att man måste värma utrymmet på annat sätt. Är det för mycket läckage så isolerar man mer, vilket isoleringsmaterial man använder spelar ingen roll. Har man ont om plats är PUR förstås att föredra, men min poäng är att man får oerhört mycket isolering för de pengar en ny VVB kostar.
För punkt 2 gäller att stoppa detta, om det förekommer. Om det har jag skrivit tidigare.
För punkt 3 så blir det inte ett dugg bättre med en ny VVB. Effektiviteten är densamma
För punkt 4 så är det ju så att huset behöver värmas upp. TS har en luft/luft VP, men högst sannolikt så räcker inte den till alla skrymslen och vrår i huset. Därmed behövs fortfarande radiatorsystemet som komplement till VP om man ska behålla komforten.
Vad menar du med "Hushållsvatten". Är det varmvattnet du menar. Isåfall vad menar du med "att skapa vv"? Det är ju samma sak?Atom skrev:
Om du läser tråden från början så ser du att TS ack.tank används för både radiatorvatten och för varmvattenberedning. En traditionell installation med andra ord.
Det är aldrig lönsamt att producera varmvatten för en privatperson. Det är bara en kostnad utan intäkter. Och det är ingen raketforskning, en VVB fungerar på exakt samma sätt idag som den gjorde för 40 år sen. En elpatron som värmer vattnet, precis som i TS ackumulatortank.Atom skrev:
Det det handlar om är att minimera oönskade energiförluster. Det är 100% effektivitet i elpatronen hos TS, all inmatad elenergi blir till värme i tanken. Energin kan försvinna från tanken på 4 olika sätt:
1. Värmeläckage ut i rummet
2. Värmeläckage "bakvägen" till pannan när denna inte eldas
3. Varmvattenproduktion
4. Värme till radiatorkretsen
För punkt 1 gäller att minimera detta så långt som möjligt så utrymmet inte har övertemperaturer. Står tanken i ett utrymme som ändå skall värmas upp så finns det ingen anledning att isolera så mycket att man måste värma utrymmet på annat sätt. Är det för mycket läckage så isolerar man mer, vilket isoleringsmaterial man använder spelar ingen roll. Har man ont om plats är PUR förstås att föredra, men min poäng är att man får oerhört mycket isolering för de pengar en ny VVB kostar.
För punkt 2 gäller att stoppa detta, om det förekommer. Om det har jag skrivit tidigare.
För punkt 3 så blir det inte ett dugg bättre med en ny VVB. Effektiviteten är densamma
För punkt 4 så är det ju så att huset behöver värmas upp. TS har en luft/luft VP, men högst sannolikt så räcker inte den till alla skrymslen och vrår i huset. Därmed behövs fortfarande radiatorsystemet som komplement till VP om man ska behålla komforten.