10 636 läst ·
1 svar
11k läst
1 svar
Spånsug test
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej
Köpte denna spånsug http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5617
För några veckor sen och fick i dag möjlighet att testa den lite med min justersåg (felder K 915)
tänkte jag skulle skriva några rader om den
Först och främst; detta är inte någon High-Tech kvalitets grej, den är rätt billig och det var jag medveten om när jag köpte den men då andra inköp just nu gör det omöjligt att köpa någon dyrare så tänkte jag att denna fick "duga" så länge.
Allmänt:
Den kommer i en låda packad på en halvpall, allt i delar, ja i alla fall allt som rimligt kan monteras av en händig person. Det kändes lite som att man handlat på IKEA, men vändret var kanon och jag slet upp förpackningen på gräsmattan och började läsa monteringsanvisningen.
Inga problem, 30 min senare var den monterad men va faan.... ingen sladd. Detta ingår inte i priset!!! Senare den helgen var en 5m 2,5 kvm kabel inköpt och monterad. Men nu da? ja just det sugslang ingick föstås inte....
I dag kom ett packet med suglsang och klyvklinga från felder så nu var det dags att såga och se
Först och främst, den är tyst, jävligt tyst. Min förra sug var en Kufo som var ungefär halva effketen av denna, den väsnades rejält. Delvis tror jag det beror på att denna har en rotor i stål som tycks vara okej balanserad, Kufon hade en i plast som vibrerade lite.
Sugförmåga; okej detta är inte så vetenskapligt men jag körde en del MDF för att see hur mycket damm som uppstog utanför sågen, jag har ett högt placerat fönster där solen lyser in, detta brukar avslöja verenda dammkorn i luften. Det var förvånansvärt rent i luften (JA jag vet det är det man inte ser som är illa men men) Så sugförmågan får helt klart godkänt. Specen säger 3000 kubik i timmen, jag körde den nu med 3m 120mm slang. Kommer senare att bygga ett rör system så den kan hända att förmågna går ner något.
En sak som oroar mig lite är att när man startar den så slår inte filtrerna fullt ut, alltså jag förväntade mig att dom skulle "vecklas ut" med en "smäll" men detta händer inte, dom "blåses" upp till 80% och stannar där.... Normalt?
I vilket fall som helst för 3995 SEK är den helt klart godkänd
Köpte denna spånsug http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5617
För några veckor sen och fick i dag möjlighet att testa den lite med min justersåg (felder K 915)
tänkte jag skulle skriva några rader om den
Först och främst; detta är inte någon High-Tech kvalitets grej, den är rätt billig och det var jag medveten om när jag köpte den men då andra inköp just nu gör det omöjligt att köpa någon dyrare så tänkte jag att denna fick "duga" så länge.
Allmänt:
Den kommer i en låda packad på en halvpall, allt i delar, ja i alla fall allt som rimligt kan monteras av en händig person. Det kändes lite som att man handlat på IKEA, men vändret var kanon och jag slet upp förpackningen på gräsmattan och började läsa monteringsanvisningen.
Inga problem, 30 min senare var den monterad men va faan.... ingen sladd. Detta ingår inte i priset!!! Senare den helgen var en 5m 2,5 kvm kabel inköpt och monterad. Men nu da? ja just det sugslang ingick föstås inte....
I dag kom ett packet med suglsang och klyvklinga från felder så nu var det dags att såga och se
Först och främst, den är tyst, jävligt tyst. Min förra sug var en Kufo som var ungefär halva effketen av denna, den väsnades rejält. Delvis tror jag det beror på att denna har en rotor i stål som tycks vara okej balanserad, Kufon hade en i plast som vibrerade lite.
Sugförmåga; okej detta är inte så vetenskapligt men jag körde en del MDF för att see hur mycket damm som uppstog utanför sågen, jag har ett högt placerat fönster där solen lyser in, detta brukar avslöja verenda dammkorn i luften. Det var förvånansvärt rent i luften (JA jag vet det är det man inte ser som är illa men men) Så sugförmågan får helt klart godkänt. Specen säger 3000 kubik i timmen, jag körde den nu med 3m 120mm slang. Kommer senare att bygga ett rör system så den kan hända att förmågna går ner något.
En sak som oroar mig lite är att när man startar den så slår inte filtrerna fullt ut, alltså jag förväntade mig att dom skulle "vecklas ut" med en "smäll" men detta händer inte, dom "blåses" upp till 80% och stannar där.... Normalt?
I vilket fall som helst för 3995 SEK är den helt klart godkänd
Klicka här för att svara