Hej,

Fick igår hem min nya spånsug från Axminster, skruvade ihop den och skummade igenom manualen lite snabbt. Det står klart och tydligt att man inte får köra den med kontaktadapter, och ska man byta kontakten så stod det en halv uppsats om vem som fick göra det o hitan o ditan.

Fråga 1. På mina andra Engelska maskiner jag köpt har jag bytat hela anslutningssladden, borde väl vara samma sak här? Kontakten är en sådan som på bilden nedan, ansluts till nollspänningsbrytare men sådana har jag installerat ett par stycken så det borde inte vara några konstigheter...

Fråga 2. Köpte även till en "dragspelsslang", plast med kopparlindad tråd som det ser ut. Ska tråden anslutas till spånsugens chassi för jordning?

kontakt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sugslang.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Byt du den precis som du brukar göra.

2. Spiralen är bara till för att styva upp slangen så den inte sugs ihop. Gör säkert ingen nytta att försöka ansluta den mot statisk uppladdning. Ska vara speciell slang med halvledande material om det ska bli bra, men testa det skadar ju inte.

OK, tack, då gör jag så.

Om du har någon metall i båda ändorna är det aldrig fel att låta koppartråden ha kontakt i båda ändorna under förutsättning att spånsugen är jordad och maskinen som slangen går till.

Vad har du importerat ?
Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.