3 238 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Spånskivor i källargolv.
Hej! Jag håller på att byta golv på våran gillestuga som är på ca 25 m2. Det är betongplatta som jag har reglat upp med träreglar och luftspalt till betongen. Stenull mellan reglarna, även luftspalt där till betongen. På reglarna har jag lagt ut golvspånskivor. Finns det någon risk med spånskivor i detta läge eftersom de kan suga fukt? Detta är våran sommarstuga som kommer att stå med reducerad värme vintertid (10 grader). När jag rev det gamla golvet var det torrt under golvet förutom på ett ställe där det kommit vatten utifrån men det ska åtgärdas till våren. Om man lägger oljebehandlad board mellan reglarna och spånskivorna, borde inte spånskivorna skyddas bättre då? Ytskiktet blir troligen plastmatta. Har även ett rör i golvet som ska suga luft från sidan av golvet. Tänker jag rätt gällande borden eller kan man göra på något annat sätt? Vore fint att kunna använda de redan inköpta och sågade spånskivorna. Mvh Mattias
Jag tror att du just beskrev en högriskkonstruktion vad gäller fukt i källare... Med reducerad värme och (antar jag) ingen aktiv cirkulation kommer träets fuktighet att stiga snabbt till höga nivåer. Plastmatttan hjälper inte heller till precis, men även utan den tror jag att du kommer att få problem. Jag förutsätter att reglarna har plastdistanser eller motsvarande så att de inte kommer i kontakt med betongen. Problemet är inte så mycket spånskivan i sig utan att träet i både reglar och skivor kommer att absorbera fukten som oundvikligen kommer genom betongen. Hede utrymmet varit uppvärmt hela tiden hade kanske luftspalten varit tillräcklig (beroende på hur stor den är) eftersom uppvärmningen också gör att du får viss cirkulation, men när du skriver 10°C så tror jag dels att den relativa fuktigheten blir för stor och att cirkulationen blir för dålig. Kanske kan du komplettera med en fläkt vintertid för att se till att luften under trägolvet inte blir stillastående. Glöm inte att luften måste kunna cirkulera, så i ytterkanterna på trägolvet måste det finnas luftspalter mot väggen också.
Hur såg det gamla golvet ut när du rev det? Var det angripet även där det inte var fuktigt av inkommande vatten?
/Fredrik
Hur såg det gamla golvet ut när du rev det? Var det angripet även där det inte var fuktigt av inkommande vatten?
/Fredrik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
F fb35523 skrev:Jag tror att du just beskrev en högriskkonstruktion vad gäller fukt i källare... Med reducerad värme och (antar jag) ingen aktiv cirkulation kommer träets fuktighet att stiga snabbt till höga nivåer. Plastmatttan hjälper inte heller till precis, men även utan den tror jag att du kommer att få problem. Jag förutsätter att reglarna har plastdistanser eller motsvarande så att de inte kommer i kontakt med betongen. Problemet är inte så mycket spånskivan i sig utan att träet i både reglar och skivor kommer att absorbera fukten som oundvikligen kommer genom betongen. Hede utrymmet varit uppvärmt hela tiden hade kanske luftspalten varit tillräcklig (beroende på hur stor den är) eftersom uppvärmningen också gör att du får viss cirkulation, men när du skriver 10°C så tror jag dels att den relativa fuktigheten blir för stor och att cirkulationen blir för dålig. Kanske kan du komplettera med en fläkt vintertid för att se till att luften under trägolvet inte blir stillastående. Glöm inte att luften måste kunna cirkulera, så i ytterkanterna på trägolvet måste det finnas luftspalter mot väggen också.
/Fredrik
Tack för svar. Det gamla golvet var torrt där det inte kommit fukt utifrån. Även reglarna trots att de låg mot betongen. Nu finns det luftspalt på ca 2 cm mellan reglar o betong. Det gamla golvet har funnits där sedan 1968 och temperaturen har varit lägre då eftersom vi inte använt stugan på vintern tidigare. Jag har monterat rör som ska suga ut luft från golvet med ventiler vid socklarna så cirkulation blir det.F fb35523 skrev:Jag tror att du just beskrev en högriskkonstruktion vad gäller fukt i källare... Med reducerad värme och (antar jag) ingen aktiv cirkulation kommer träets fuktighet att stiga snabbt till höga nivåer. Plastmatttan hjälper inte heller till precis, men även utan den tror jag att du kommer att få problem. Jag förutsätter att reglarna har plastdistanser eller motsvarande så att de inte kommer i kontakt med betongen. Problemet är inte så mycket spånskivan i sig utan att träet i både reglar och skivor kommer att absorbera fukten som oundvikligen kommer genom betongen. Hede utrymmet varit uppvärmt hela tiden hade kanske luftspalten varit tillräcklig (beroende på hur stor den är) eftersom uppvärmningen också gör att du får viss cirkulation, men när du skriver 10°C så tror jag dels att den relativa fuktigheten blir för stor och att cirkulationen blir för dålig. Kanske kan du komplettera med en fläkt vintertid för att se till att luften under trägolvet inte blir stillastående. Glöm inte att luften måste kunna cirkulera, så i ytterkanterna på trägolvet måste det finnas luftspalter mot väggen också.
/Fredrik
Jag har svårt att se att det skulle bli fuktproblem men ville bara kolla vad ni anser om boarden jag funderade på att lägga mellan reglar och spånskiva.
Tack för svsF fb35523 skrev:Jag tror att du just beskrev en högriskkonstruktion vad gäller fukt i källare... Med reducerad värme och (antar jag) ingen aktiv cirkulation kommer träets fuktighet att stiga snabbt till höga nivåer. Plastmatttan hjälper inte heller till precis, men även utan den tror jag att du kommer att få problem. Jag förutsätter att reglarna har plastdistanser eller motsvarande så att de inte kommer i kontakt med betongen. Problemet är inte så mycket spånskivan i sig utan att träet i både reglar och skivor kommer att absorbera fukten som oundvikligen kommer genom betongen. Hede utrymmet varit uppvärmt hela tiden hade kanske luftspalten varit tillräcklig (beroende på hur stor den är) eftersom uppvärmningen också gör att du får viss cirkulation, men när du skriver 10°C så tror jag dels att den relativa fuktigheten blir för stor och att cirkulationen blir för dålig. Kanske kan du komplettera med en fläkt vintertid för att se till att luften under trägolvet inte blir stillastående. Glöm inte att luften måste kunna cirkulera, så i ytterkanterna på trägolvet måste det finnas luftspalter mot väggen också.
/Fredrik
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Varför inte klinka och lägga golvvärme istället och slippa riskerna med mögel och organiskt material i källare (som sällan är en bra idé).
Det är en ide jag haft men då bygger golvet lite högre än vad jag önsksr och dessutom blir det en mycket dyrare lösning. Jag har sett att det finns antimögelmedel att stryka påspånskivor så de blir skyddade mot mögel. Någon som provat det?Cancerman_777 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden