Hej.
Håller på att renovera en inredd källare, på väggarna sitter (tror jag) 45mm träreglar och spån skivor,ev även isolering bakom. Har rivit bort den gamla juteväven och tänkte nu tapetsera.
Då jag måste bredspackla allt så funderar jag på om det kanske är smidigare att byta skivorna mot gips, ev inte ha något alls på väggen.
Det finns just nu inga problem med fukt i huset, tänkte mest på att när man ändå håller på kan man ju förbättra.

På golvet ligger det lackat trä golv, vet inte hur långt under väggen detta går, får väl anta att det ligger 15mm från betongen. Två utav 3 väggar i rummet ligger mot yttervägg, den tredja som ligger mot matkällaren borde jag väl kunna sätta 6mm gips direkt över spånet i så fall uatn att äventyra den nuvarnade konstruktionen som trots allt hållt hitills(huset byggt 58, källaren inredd troligen tidigt 70 tal)

Tacksam för synpunkter av alla slag.

Jag skulle ha rivit bort spånskivorna och träreglarna och ersatt detta med gips/stålreglar. Det blir ändå ganska jobbigt att bredspackla plus slipning, så på detta sätt får du en mycket bättre konstruktion till obetydligt mer jobb (dock lite mer pengar).

Jobbet blir nog enklare på det viset som du säger, slipper också mycket slipdamm.
Frågan är då hur golvet är byggt, är det troligast att det är monterat innan väggen så nedre regeln för väggen ligger övanför golvet?

Går ju kanske inte att svara på utan att se det, men hur gör man i vanliga fall?

Ta ner allt från väggarna i källaren... Putsa (gipsputsa) på betonhålstenen eller vad källaren är byggd av och isolera på utsidan - reglar isolering och skivor på insidan är ett ofog ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.