För att komma undan billigt har jag tänkt sätta upp spånskivor eller plywood som panel utanpå diffusionsplasten i snedtaket på garaget. Spånskiva är det billigaste jag sett men frågan är; är det för poröst?

Och är det någon som vet något annat billigt och motsvarande styvt material?

Bästa svaret

Bäst: Plywood
Näst: OSB

Spånskiva om det är 12 mm uppsatt på takstolar med 1200 cc riskerar att hänga ner sig.

Protte

Heij83
OSB, kanske skulle vara ett alternativ?

Ja, förlåt, för att förtydliga så, när jag skrev spånskiva så menade jag OSB.

Är OSB styvt nog och kommer det hålla sig kvar i taket om jag väljer en tjocklek på 11mm?

OSB funkar absolut om man tycker finnish är ok

Ska du inte hänga massa saker i skivorna så håller dom utan problem. Men lite kommer dom hänga ner mellan takstolarna om det är cc1200.

Råspont är snyggare ;)

sunnis
Som sagt, det kommer hänga ganska mycket och kommer inte vara tjänligt att hänga saker i. Standardförfarandet är att spika eller skruva upp 28x70 gles cc30 och sedan hissa dit 900mm breda skivor (Gips, OSB, Plyfa, Spån, vadsomhelst). Vill spara lite material så kan säkert utan problem regla med cc45 också och med 900mm breda skivor.

Ett alternativ är råspont 120x28 direkt på takstolarna eller t.o.m gå ner till 120x21, 95x21 (Finns allt mellan 20-23 mm) utan att det sviktar för mycket skulle jag tro.

Färdiga råspontluckor kan ju vara ett arbetseffektivt sätt.

Redigerat:
Tror du kommer ångra dej om du sätter skivor direkt på takstolarna (hänger ner) glesa cc 40 och kör 120 gips om du vill spara lite.

Om man skulle köra råspont istället, behöver man då borra fast varje planka i regeln eller räcker fasningslåset? Om ja, bör man borra fast varannan, var tredje eller hur ofta?

ClasseClas
Råspont 20-21mm funkar bra med cc1200mm. Ändspontad råspont kan du skarva mellan takbalkarna. Skruva eller spika varje planka med tanke på att råsponten hänger "upp och ner".

ClasseClas ClasseClas skrev:
Råspont 20-21mm funkar bra med cc1200mm. Ändspontad råspont kan du skarva mellan takbalkarna. Skruva eller spika varje planka med tanke på att råsponten hänger "upp och ner".
Vad skulle du använda för skruv i denna situation? Jag vill använda så nätta som möjligt utan att påverka bärigheten negativt?

ClasseClas
Jag skulle också spika med spikpistol. Jag har 15 Ga dyckertpicka som funkar bra till detta. Ett alternativ är att spika för hand med hammare och dorn.

Vill du skruva så finns det speciell golvskruv som funkar bra till detta. T.ex. denna! Du kan då skruva dolt i fjädern 45 grader snett inåt.

Enligt skruvguiden så finns det ju inga skruvar för bredd 1200mm vad jag kan förstå. Vad bör jag använda för skruv i det fallet givet råspont med tjocklek 20?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.