Börjar bli dags att ge sig på badrumsväggarna i nybygget.
Den ständiga frågan är ju då, spånskiva eller ej bakom.
Vad säger dagsaktuella reglerna?
Om man inte får ha spån bakom, varför?
Hur har ni andra gjort?
Det är ju i ett badrum man vill ha upp en del grejor på väggarne och något rejält att fästa i.
Att kortla är ju en möjlighet, men känns ju som man måste planera var man ska sätta allt redan från början då. Och det vet vi väl alla att det inte funkar så.
Nån som har några färska råd så är jag tacksam.

T
Jo, du får ha spån bakom men det är inget vidare att fästa grejor i. Bättre då med OSB eller allra helst plywood. Prisskillnaden blir inte så stor ändå på ett litet badrum.

Är det verkligen tillåtet utan några restriktioner alls??
Visst drar det bättre i OSB/plywood men spån funkar väl med.
Är ju bättre än bara gips.

Tank 77:
Är du helt säker på detta?

Var någonstans kan man läsa om dessa regler på ett lättfattat sätt?
(är inte dum i huvudet eller så, men läsa en massa text när det kan sammanfattas på två rader är ju lite enklare).

Spån är godkänt.

ok.
2 st som säger att det är godkänt.

Kan man läsa detta nånstans också då i något regelverk?

T
Du var mig då en misstänksam jävel:P

tank77 skrev:
Du var mig då en misstänksam jävel:P
Ha ha precis, Du kan lita på tank77 han har skrivit massor med sanna saker här länge :D

berntsson skrev:
[länk]
För att förklara detta... Det står ingenstans att Spån/OSB/Plywood uttalat är godkänt, utan det handlar om texten att det inte skulle vara godkänt som har tagits bort. Alltså är det godkänt.

Själva våtutrymmet börjar med våtrumsgipsen och vad den kan ha för erfoderlig böjstyvhet (tillsammans med bakomliggande konstruktion, t.ex. C/C-mått på reglar, typ av skivor, tjocklekar osv).

Vilka tjocklekar och om du t.ex. behöver ett eller flera lager vid vilka C/C-mått hittar du sedan i BBR eller här på forumet (om du litar på det). Lycka till!

Tillägg: Formuleringen att "våtutrymmet börjar med våtrumsgipsen" måste tas med nypa salt. Man måste fortfarande ha korrekt underarbete i form av eventuella kortlingar bakom duschblandare, väggskåp och t.ex. under golvbrunn. Men själva ångtätande delen börjar med våtrumsgipsen.

Redigerat:
Nya regler, nya regler om och om igen.

Själv har jag slutat bry mig. Gör man det tätt, händer inget. Händer inget, behöver badrummet ej vara försäkrat mot fukt.

Paul-Staffanstorp
Exakt så är det...

Det står ingenstans att det är emot branschreglerna att använda träfiberskivor bakom våtrumsskivor.
Detta stod det däremot i de gamla branschreglerna vilket betyder att det numera är godkänt.

DOCK... ska infästningar i våtzon 1 alltid göras i kortlingar el. liknande konstruktiondetalj enl. reglerna.
Endast i våtzon 2 får det skruvas i enbart skivmaterialet.

Dessutom hade jag aldrig använt spånskiva bakom då det är värdelöst att skruva ordentligt i och jag undrar egentligen vad den finns för då den sällan är något bra material att använda sig av.
Som skrivet innan är OSB eller ännu bättre Plyfa bästa alternativet.

Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt så är det...

Det står ingenstans att det är emot branschreglerna att använda träfiberskivor bakom våtrumsskivor.
Detta stod det däremot i de gamla branschreglerna vilket betyder att det numera är godkänt.

DOCK... ska infästningar i våtzon 1 alltid göras i kortlingar el. liknande konstruktiondetalj enl. reglerna.
Endast i våtzon 2 får det skruvas i enbart skivmaterialet.

Dessutom hade jag aldrig använt spånskiva bakom då det är värdelöst att skruva ordentligt i och jag undrar egentligen vad den finns för då den sällan är något bra material att använda sig av.
Som skrivet innan är OSB eller ännu bättre Plyfa bästa alternativet.
En dum fråga! när man sätter plyfa skivorna, skall dem stå på golvet eller skall dem monteras med mellanrum (golv - flyfa) likaså gipsskivorna?

HenrikEng skrev:
En dum fråga! när man sätter plyfa skivorna, skall dem stå på golvet eller skall dem monteras med mellanrum (golv - flyfa) likaså gipsskivorna?
Man blir ju rätt snurrig av detta, vad man får o inte får göra...

Detta är från Norgips FAQ frågor, men dem uppgifterna är gamla kanske?
Fråga: Kan man använda OSB- eller Plywoodskiva bakom Humid Board i våtrum?

Svar: Enligt Branschreglerna för våtrum, BKR och GVK, skall fuktsäkra skivor användas i våtrum generellt. BKR skriver att "Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader" (BBV 07:1 kap 5.7.1 Väggar). Enligt deras sätt att tolka sin egen skrift betyder det att man endast får montera fuktsäkra skivor, Humid Board, på stommen (vår rekommendation är stålstomme, BBV tillåter dock trästomme) närmast våtrummet. Eventuella träbaserade skivor som ska användas för infästning monteras inne i stommen, lämpligen med Norgips Kortlingsbeslag KB 1

T
HenrikEng skrev:
Man blir ju rätt snurrig av detta, vad man får o inte får göra...

Detta är från Norgips FAQ frågor, men dem uppgifterna är gamla kanske?
Fråga: Kan man använda OSB- eller Plywoodskiva bakom Humid Board i våtrum?

Svar: Enligt Branschreglerna för våtrum, BKR och GVK, skall fuktsäkra skivor användas i våtrum generellt. BKR skriver att "Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader" (BBV 07:1 kap 5.7.1 Väggar). Enligt deras sätt att tolka sin egen skrift betyder det att man endast får montera fuktsäkra skivor, Humid Board, på stommen (vår rekommendation är stålstomme, BBV tillåter dock trästomme) närmast våtrummet. Eventuella träbaserade skivor som ska användas för infästning monteras inne i stommen, lämpligen med Norgips Kortlingsbeslag KB 1
Norgips hänvisar till gamla regler. Förra året (1 februari) kom senaste versionen och då är det borttaget att man inte får använda träbaserade träskivor.

Nya reglerna heter BBV 10:1

http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.