Hur har ni löst dragning av spånrör till sågar som står mitt på ett golv?

Planerar just nu dragning av el och spånrör till nya snickeriet och vill gärna dra ned ett 125mm-rör till sågen från taket, men ser, åtminstone i huvudet, att det kommer att störa hantering av ämnena runt sågen.

Är lösningen att dra ned röret en bit bort från sågen så att den smyger sista biten utefter golvet? Vill gärna undvika det pga onödiga böjar.

Bulldog Bulldog skrev:
Hur har ni löst dragning av spånrör till sågar som står mitt på ett golv?

Planerar just nu dragning av el och spånrör till nya snickeriet och vill gärna dra ned ett 125mm-rör till sågen från taket, men ser, åtminstone i huvudet, att det kommer att störa hantering av ämnena runt sågen.

Är lösningen att dra ned röret en bit bort från sågen så att den smyger sista biten utefter golvet? Vill gärna undvika det pga onödiga böjar.
Jag drog ner en slang för kunna nyttja hela klyvbredden men inte mer. På något sätt lyckas den ändå vara i vägen. Jag borde haft mer marginal.

Jag gjorde en tredelad arm som går att svänga ut över en stor del av verkstan. Slangen kan anslutas till alla maskiner jag använder. Har gjort egna anslutningar på många av dom. Plåtlådan till vänster innehåller en fläkt och ett hepafilter för att rena luften så gott det går.

Tredelad arm med flexibel slang för dammutsug monterad i verkstad, plåtlåda med fläkt och filter till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flexibel tredelad arm med anslutna slangar i en verkstad, bredvid fönster och en plåtlåda med fläkt och hepafilter.
Skapa konto

• Gilla
Cruzze och 6 till
  • Laddar…
Snyggt, måste säga att jag är rejält avundsjuk på din takhöjd.

Helt skamlöst stjäl jag en gammal tråd för att fråga om hur jag ska fästa mina spårör på vägg och i tak. Kanske på det sätt som @pools gjorde i forntiden. Ett tvådelat träblock med hål i mitten, åtminstone ser det ut som det. Är det den enklaste lösningen? Sitter förresten rören kvar pools?

Jag har ärvt en hel spånanläggning med en massa stålrör och annat. Det finns en del fästen (se bilden), men dels vill jag ha något som stadigare låser dem mot vägg och tak och dels har jag inte ärvt så många som jag behöver.
Metallrör med metallfäste och gängad stång liggande på gräs med höstlöv.
Skapa konto

Jag har sökt på köpevarianter och det finns en hel del. Fast antingen är de för klena för mina tunga stålrör, eller kostar de några hundra per fäste och det har jag inte så stor lust att betala.
Två vita plastfästen för rörmontering på vägg eller tak, lämpliga för att hålla spårör enligt diskussionsämnet i forumet.
Skapa konto

Rörklamma i metall med vägg- och takfäste från Tecnnovis GmbH, designad för att hålla rör stadigt på avstånd från ytor.
Skapa konto

Metalliskt rörfäste med justerbart band och perforerad platta för montering på vägg eller tak.
Skapa konto

Jag hittade en enkel variant till rimligt pris, men jag vill hellre ha rören några cm ut från tak och vägg än dikt an.
Metallfäste för rörmontering på vägg eller tak, format som en båge med monteringshål i ändarna.

Så hur har ni andra gjort? Visa. Och om jag skulle sno idén från första bilden - vad tror expertisen om vanligt regelvirke i 45*170 som jag gör ett 108 mm hål i, delar i två, skruvar den ena halvan i väggen och den andra halvan i den första och då klämmer fast röret. Behöver jag egentligen krångla till det mer?

Det går att krångla till det. Den här varianten hittade jag att någon lagt en evighet på att bygga. Fast jag vill inte skryta med hur fina fästen jag byggt, utan bara få upp rören stadigt.
Vit rörhållare fäst i taket med en böjd design som stödjer ett grått metallrör, monterad med skruvar för stabilitet.
Skapa konto

Jag har bara vanliga hålband.

H heimlaga skrev:
Jag har bara vanliga hålband.
Jag har tänkt på det också. Men förutom att att det skulle kännas lite bättre i magen med något lite snyggare i ett helt nybyggd hus, så saknar de en praktisk funktion. I den växel jag kommer ha vid sugen måste rören komma in helt parallella med varandra och hålla ett bestämt avstånd från väggen. Det blir lite väl utmanande med hålband.

Så snart jag hittat en hålsåg med rätt diameter ska jag ge mig på att testa lite. Det borde ligga en på något bra ställe i garaget.

Hep Hep skrev:
Sitter förresten rören kvar pools?
Jodå dom sitter kvar. Funkar mycket bra,

• Älska
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Helt skamlöst stjäl jag en gammal tråd för att fråga om hur jag ska fästa mina spårör på vägg och i tak. Kanske på det sätt som @pools gjorde i forntiden. Ett tvådelat träblock med hål i mitten, åtminstone ser det ut som det. Är det den enklaste lösningen? Sitter förresten rören kvar pools?

Jag har ärvt en hel spånanläggning med en massa stålrör och annat. Det finns en del fästen (se bilden), men dels vill jag ha något som stadigare låser dem mot vägg och tak och dels har jag inte ärvt så många som jag behöver.
[bild]

Jag har sökt på köpevarianter och det finns en hel del. Fast antingen är de för klena för mina tunga stålrör, eller kostar de några hundra per fäste och det har jag inte så stor lust att betala.
[bild]
[bild]
[bild]

Jag hittade en enkel variant till rimligt pris, men jag vill hellre ha rören några cm ut från tak och vägg än dikt an.
[bild]

Så hur har ni andra gjort? Visa. Och om jag skulle sno idén från första bilden - vad tror expertisen om vanligt regelvirke i 45*170 som jag gör ett 108 mm hål i, delar i två, skruvar den ena halvan i väggen och den andra halvan i den första och då klämmer fast röret. Behöver jag egentligen krångla till det mer?

Det går att krångla till det. Den här varianten hittade jag att någon lagt en evighet på att bygga. Fast jag vill inte skryta med hur fina fästen jag byggt, utan bara få upp rören stadigt.
[bild]
Den enkla varianten med en liten kloss bakom med tjockleken=distansen du vill ha?
Låter annars som du behöver en 3D-skrivare …

Jag var nästan säker på att köra varianten på bilden tidigare i tråden, då det verkar vara en enkel lösning i billigt trä. Åtminstone tills jag tittade närmare på renoveringen av garaget jag var i nyss. Plötsligt fanns det en väldigt enkel och billig genväg. Eller kanske inte. Tur att det var mitt nuvarande jag och inte mitt tonåriga jag som behövde fästen.
Två svarta och silverfärgade rörfästen monterade i taket, fästa på en metallstång i ett garage.
Skapa konto

Metallfästen för rörledning monterade i taket i ett garage, i ett renoveringssammanhang.
Skapa konto

Kommer sakta framåt. Nu har jag hittat ett enkelt, billigt och väldigt stadigt sätt att fästa rören på väggarna. Regel, hålsåg och två trallskruvar. Enda problemet är att den hålsåg jag har i rätt dimension höll på att sätta eld på snickeriet, genom att kämpa sig igenom två mjuka granreglar. Ännu ett av mina kinesiska ”fynd”.

Någon som har tips på hålsågar av riktigt bra kvalitet? Snabbt överslag säger att jag ska tillverka närmare 40 fästen.

Träfäste monterat på rör, skapat med regel och trallskruvar, ligger på arbetsbänk. Fokus på hålet utskuret för att passa röret.
Skapa konto

Rickard.
Profit är bra och snabba.

K
Hep Hep skrev:
Kommer sakta framåt. Nu har jag hittat ett enkelt, billigt och väldigt stadigt sätt att fästa rören på väggarna. Regel, hålsåg och två trallskruvar. Enda problemet är att den hålsåg jag har i rätt dimension höll på att sätta eld på snickeriet, genom att kämpa sig igenom två mjuka granreglar. Ännu ett av mina kinesiska ”fynd”.

Någon som har tips på hålsågar av riktigt bra kvalitet? Snabbt överslag säger att jag ska tillverka närmare 40 fästen.

[bild]
Har köpt denna från Ahlsell, har dugit bra hittills. Men några 40hål med samma dimension har jag ännu inte gjort. Men den är så vitt jag kunnat hitta deras enda produkt där dom inte har 5 gånger så dyrt pris jämfört med nätbutiker.

https://www.ahlsell.se/products/ver...r/halsagar-och-dosfrasar-med-tillbehor/476360

Ahlsell ska ha drygt 1900, medans nätbutikerna vill ha nästan 5000.. Säg till om du inte har konto men vill handla.

Hålsågsats Ironside Universal 24 delar i en öppen verktygslåda med orange sågar från Ahlsell, visa och kampanjdetaljer.
Skapa konto

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Bra pris om de är av bra kvalitet, men tyvärr inga i 108mm (eller tillräckligt nära). Bosch har flera varianter, men även där saknas 108 bland de ballare sågarna. Mutter och morr.

ClasseClas
Hep Hep skrev:

[bild]
Sen på bollen. En variant är dessa som jag har till mina rör av modell avloppsrör.
Grå rörklammer av plast ligger på en träyta, används för att montera avloppsrör, möjliggör inställning av distans.
Skapa konto
Grått avloppsrör fastsatt i taket med klammer och distanser, lysrör i bakgrunden.
Skapa konto
Grått avloppsrör fäst vid väggen med klammer, elanslutning bredvid, flera verktyg och brädor runt omkring.
Skapa konto

Det är bara att montera en distans eller flera på dessa vid behov. Jag köpte klammerna på Bauhaus vad jag minns. Hittar tyvärr inte dessa på deras webb numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.