TF83
Tjena!

Har reglat nytt bjälklag med 45x220 reglar på cc60 med en spännvidd på 3,70 m och tänkte ha 25mm trägolv i rummet, men bör man ha golvspån först eller funkar det att skruva direkt i reglarna utan att golvet blir svajigt?
Limmad och skruvad spånskiva med 45x220 ska ju klara en spännvidd på 4,14 m medans det med bara vanligt golv ska klara 3,44 m. Hur har ni andra gjort?
 
Jag hade skruvat trägolvet direkt på reglarna
 
Det blir bäst om du använder skruvlimmad golvspånskiva först. Annars blir golvsvikten för stor. Sedan kan du använda tunnare golvbrädor istället.
 
TF83
Tackar för svar, ja man kanske inte ska chansa utan köra golvspån först. Någon som vet vart man hittar tunnare bredare massiva trägolv? 14 mm har jag sett, men bara drygt 12cm breda. Hade gärna haft 16-18cm breda golvbrädor i vart fall :)
 
Det finns bredare 14 mm golv än 120 mm. Det är bara att Googla på "tunna massiva trägolv" eller något liknande. Annars kan du alltid beställa det på ett specialsnickeri.
 
TF83
Tack för svar, får leta lite, å andra sidan så gör det inget om golvet skulle bli lite över 20mm heller, så det bör lösa sig :)

En till fråga: Huset som idag är ett oisolerat skal utan mellanbjälklag är omöjlig att få upp någon värme i en så länge. Om man vill skruvlimma spån typ nu eller i en närliggande framtid, hur varmt bör det "minst" vara för att få ett bra resultat? Vinter lim står ju att det ska gå att limma med ner till -10 grader, stämmer verkligen detta? Tänker att det skall bli nån grad plus här nästa vecka, törs man lägga då tro? Eller är det vettigare och vänta?
 
Vinterlim fungerar säkert. Däremot bör du vara observant på de olika materialens fuktkvoter. Särskilt färskt virke kan ha en hög sådan jämfört med spånskivor. Du kan då få oönskade rörelser mellan materialen. Golvbrädor som ofta är mycket torra och plastade, bör du inte hantera förrän du har rumstemperatur inne.
 
TF83
Tackar för svar, ja man kanske väntar till våren med själva golvspånet isf. Det är vanlig C24 45x220 ifrån AB Karl Hedin, och den håller 16% fukt kvot enligt dom, och jag antar att golvspån kanske håller c:a 7-8 % ?
 
TF83 grasfield skrev:
och den håller 16% fukt kvot enligt dom, och jag antar att golvspån kanske håller c:a 7-8 % ?
Det stämmer nog ganska bra. Framför allt golvbjälkarna kommer att torka. De rörelser som uppstår är ju främst i radiell riktning. Det är klokt att vänta till våren med golvspånet.
 
Utöver betänkligheterna kring svikt kan det vara bra att tänka på framtida slipning. Vi har lagt massivt furugolv på golvspån och tänkte först köra på ett 14 mm golv. Fick dock rådet av leverantören att köra på 20 mm då det tunnare bara ”tåler” en slipning, sen slipar man sig ned till spånten. 20 mm skulle i alla fall tåla två omgångar.
 
TF83
Tackar för svar! Ja som sades om trägolvet blir tjockare har ingen betydelse alls egentligen, kanske snarare är en fördel som du skriver Bernieberg.

Tänkte mer på det här med golvspån på nya träreglar, hur gör dom när dom bygger nya hus på vintern? Tänker att det borde väl kanske kunna vara en fördel att lägga det nu för luftfuktigheten är väl som störst på sommar och höst och som lägst på vår och vinter? Tänker att ökar fukten i luften så ”växer” träet och minskar fukten i luften så krymper det? Eller tänker jag fel? :)

Läser man div monteringsanvisningar av golvspån, bland annat denna så verkar dom ju räkna med att bjälklaget krymper efter att man lagt golvspånet: https://np.netpublicator.com/np/n16990392/Golvspån_contifloor_monteringsanvisning-.pdf

På sida 3 under punkt 9 står det:
Skruvarna skall försänkas c:a 2 mm in i skivan. Skruvförsänkningen
skall inte spacklas eftersom det kan ge upphov till markeringar i
golvbeläggningen i form av små upphöjningar då bjälklaget torkat ut.

Vi kommer självklart göra det som är bäst, men kommer inte golvet (i vart fall golvspånet) in förrns i vår så kommer bygget stanna upp på många punkter, vilket vore väldigt väldigt tråkigt!
 
Dina resonemang kring luftfuktighet är korrekta, men när det gäller trä så startar färskt virke på en mycket högre nivå när det gäller fuktkvot som den aldrig återkommer till sedan. Följer du tillverkarnas instruktioner går det säkert bra.
 
TF83
Försten,.. igen :D Hur är det med själva valet av material till trossbotten? Tänker för spännvidd och svikt/stabilitet? Man får ju för sig att om man har massivt trä i form av tex 20x120 råspont där varje "bit" av denne är skruvad i tex en 21x120 råplan som är fast satt under en 45x220 golvbjälke borde stabilisera upp golvet mer en att tex lägga en asfaboard eller en tunnare masonit skiva? Det bör väll även hjälpa till för tvärförstyvningen tillsammans med övergolvet? Man läser ju ofta om vilket övergolv som kan vara bra för ändamålet, och att krysskolvning/kortling kan hjälpa, men det är sällan man läser hur vida trossbotten kan ha någon betydelse i det hela? För nog bör det väll vara skillnad på vilken typ av trossbotten man väljer om vi nu bara pratar spännvidd, svikt och stabilitet?
 
Den geometriska storhet som har betydelse för både nedböjning och svikt kallas för yttröghetsmoment. Det beräknas enligt formeln: bredden gånger höjden upphöjt till tre delat med tolv. Det betyder att tvärsnittsyta som bygger på höjden har störst effekt. För att övergolv eller undertak skall samverka med golvbjälkarna måste de vara skruvlimmade. Krysskolvning och kortlingar kan påverka inverkan av punktlaster genom att fördela dem till angränsande bjälkar. De kan däremot aldrig reducera en nedböjning.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
TF83
Du ser va man lär sig! :) Tack så mycket för svar!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.