D
Jag måste använda bärlinor på 145x45 och golvregler på 45x70 men jag misstänker att jag bör gå upp till 70x70. Plintavståndet för 45x145 har jag förstått är max 2 meter (https://www.hornbach.se/projekt/bygga-altan/).

CAD-ritning av träkonstruktion med dimensionerade bärlinor och golvreglar för altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har förstått att den tabell jag bifogade högre upp är felaktig, iaf vid bygge av altan. Jag måste därför jaga vidare på mina tre frågor.

X) Vad är längsta möjliga spännvidd mellan bärlinorna?

Y) Vad är maximala överhänget på varje sidaom bärlinorna med en golvregel på 70x70?

Z) Vilket cc ska jag ha mellan trallbrädorna (34x120) och kan jag minska detta cc och därigenom öka spännvidden mellan bärlinorna?

X = 0,8 m, Y ≈ 0,2 m, Z = 0,75 m om det är 34x145. Hur du laborerar med golvreglar och trallbrädor påverkar inte bärlinornas dimensionering. Det bestäms av bärlinornas dimension, c/c-avstånd och plintavstånd.

D
Nu blir jag förvirrad. Skrev du inte att jag kunde ha 120cm mellan bärlinorna med 70x70?

Jo, men då kan du inte ha 2 m plintavstånd.

D
Ahh ok, trodde inte plintavståndet påverkade spännvidden mellan bärlinorna.

Vad bör jag ha för plintavstånd om jag har 1,20 cm mellan bärlinorna?

Vad gäller en 45x145 och plintavstånd så skulle jag säga med en konstruktion i ett fack maximalt 1.63m mellan plint.
Nu räknar vi allt på C24 virke dessutom.

Vad gäller 70 virke istället för 45 virke så enligt svenskt trä så används en multiplikator på 1.16 - Dvs, 45x70 maximal spännvidd 1.1m - 70x70 maximal spännvidd 1.27m.
Utstick generellt så brukar jag gå på känn - Utstick har jag bara använt efter sista bärlinan. 40 - 50 cm på 45x145 virke typ. så för 70x70 skulle jag nog hålla mig till maximalt (!!) 1/4 av spännvidden - 31cm.

Klippt från Svensk Trä Tabell "Konstruktionsvirke i ett fack Altan":
Text om omräkningsfaktor 1,16 för 70 mm tjocklek på golvbjälken jämfört med 45 mm från Svensk Trä.

Så på X svarar jag med 70x70 och cc60; 1.27m
På Y svarar jag enligt personlig gissning 1/4 av maximal spännvidd på virket men helt beroende av cc på golvreglar!? 31cm
På Z fattar jag inte frågan riktigt (trallbrädor!?) men måtten står mellan två golvreglar och dessa vill du ha till 70x70 så där säger jag samma som X (1.27m) om du kör cc60.
Kör du däremot cc30 med 70x70 (Helt baserat på en procentuell medelväg där 45x120 ger 27%, 45x145 ger 26%, 45x170 ger 24%, 45x195 ger 21%, 45x220 ger 19% ökning i spännvidd i procent på 30cc där jag säger 25% som säkert kort) 1.58m.

Tabell över dimensionering av golvbjälkar för altankonstruktion med olika centrumavstånd och omräkningsfaktor.
Skapa konto

Alla kalkyler från Svensk Trä och baserat på minst 22mm trall - Dina 34mm kommer att styva upp det en del men inga supermängder....

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag satt också och räknade procenten på svensk trä för att få ett hum om hur mycket ett mindre cc mått mellan golvreglarna skulle påverka spännvidden mellan bärlinorna.

D
Angående plinavståndet:

Enligt Svensk trä ska plinavståndet vara 1,63 meter vid en fri längd (L) på 2,4 meter.

Jag ska bara ha en fri längd på 1,2 meter.

D Derbyboy skrev:
Angående plinavståndet:

Enligt Svensk trä ska plinavståndet vara 1,63 meter vid en fri längd (L) på 2,4 meter.

Jag ska bara ha en fri längd på 1,2 meter.
Spännande!! - Nej men allvarligt då, det finns en tumregel som säger att man aldrig bör överstiga 2m mellan plintar och det är nog där som din instruktion from Hornbach får sin info.

D
Mm antagligen men nu froterar mig proffsen :)

Går det ens att få tag i c24 på 70x70? Jag försöker läsa på men byggvarukedja anger bara kvalitet typ g4-3.

D Derbyboy skrev:
Mm antagligen men nu froterar mig proffsen :)

Går det ens att få tag i c24 på 70x70? Jag försöker läsa på men byggvarukedja anger bara kvalitet typ g4-3.
C klassificeringen är enbart för styrka och då för just konstruktionsvirke - G klassificeringen är enbart efter utseende hur många sprickor och kvistar virket har och där bortser man från styrkan mig veterligen. Två helt olika system och standarder.
Skall man gå efter G klassificeringen och använda det till konstruktion skulle jag försöka ta G4-0 till G4-2 enligt följande tabell;
Tabell med träprodukter och deras utseendeklasser G4-0 till A och trätyper som gran och tall.
Skapa konto

70x70 hyvlat är ju bara sådant man använder till staket eller räcken och där duger G4-3 antar jag och det är det som folk köper materialet till.... Således är det sånt som finns i butikerna.Det är nog inte helt jämförbart med C24 - Men vi saftade lite på vår kalkyl med procenten. Din altan kommer definitivt inte att rasa med 70x70 på cc60 och en spännvidd på 120cm! ;) Den blir nog stum och fin den där.

Det finns tryckimpregnerat limträ dessutom men jag har aldrig sett dimensionen 70x70 - Har själv 90x90 limträ tryckimpregnerad till stolparna på räcket i stugan bara för att dom inte spricker och vrider sig och där räknar man på GL klasser - (GL = GlueLam) som helt plötsligt har en helt annat klass och styrka... Men som sagt, prisbilden är helt annorlunda och jag har inte sett dessa i 70x70.

Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det som krånglar till saker och ting är att man vid dimensioneringen av bärlinor måste ta hänsyn även till andra faktorer än svikt och nedböjning. Lasterna på bärlinan över plinten blir lätt för stora eftersom varje plint bär upp en betydande del av däckets yta. En bra regel är att använda sig av dubbelt virke som bärlinor. Bärlinornas c/c-avstånd och plintavståndet hänger ihop. Produkten av dessa mått ska vara konstant. Skruvreglarnas dimensioner bestäms av ambitionen att hålla nere svikten. Svikten kan man räkna ut genom att placera en punktlast i form av en fullvuxen man mitt på en regel. En regels styvhet bestäms bl.a. av dess yttröghetsmoment, som man lätt kan räkna ut genom formeln (B*H*H*H)/12. En 45x70 regel har yttröghetsmomentet 128,6 cm4, en 70x70 regel 200 cm4. Större bredd ger alltså bara en proportionell ökning medan större höjd ökar med kubiken. Att öka virkets tjocklek ger bara en mrginell förlängning av den möjliga spännvidden. När det gäller bärlinornas kapacitet att ta upp laster över plintarna däremot så är det bara tvärsnittsytan som räknas. Att köra med dubbla reglar till bärlinor ger därför bra utdelning.

• Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Att öka virkets tjocklek ger bara en mrginell förlängning av den möjliga spännvidden.
16% låter som en marginell förlängning av den möjliga spännvidden i enlighet med Svensk Träs information.

Det finns ett samband mellan C och G klassningen, på det sättet att konstruktionsvirke bara får tas ut ur relativt kvistfritt virke. Köper man G4-2 eller bättre så kan man använda det som konstruktionsvirke.

• Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
D
När du, Justus skriver lasten på plinten....

Är det för att plinten (betongen) ska hålla eller stolpskon eller att träet inte ska tryckas ihop?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.