peterand! Glömde nämna att jag har tittat lite på länken till Passat som du meddelade. Inget snack utan att det är bra grejor. Dock fanns där ett par frågetecken. Det ena var att jag tycker den verkar vara för kompakt konstruerad, d.v.s växel och motor för inmatningssystemet samt box för fläktmotorn sitter trångt under bränslemagasinet vilket kan göra det krångligt vid service. Det andra var just bränslemagasinet i sig själv som jag tycker är onödigt, tar plats och gör det svårt vid service. Jag tänker använda mig av silo med frammatning med flexskruv. Då förefaller ett internmagasin onödigt.
Har du tittat på denna? http://www.twinheat.dk/brochurer/pdff/ME-brochure.pdf
Tycker att denna anlägning verkar mycket vettig. Den har fått mycket beröm i danska forum och ligger i prisklass med Passat. Man kan dessutom elda fast bränsle i den, vilket ibland kan vara bra om man som jag får lite reklam och annat skräp som brinner fint, spillved etc.

Hej jag är en spannmålsbrännare första säsongen erfarenhet inga problem alls visserligen värmer jag bara en villa 1,5 plan på 180m2 med en Vedolux 40 UB med en sidmonterad Eco Tec Agroline och askutmatare kör på max effekt 23 KW för att rökavgaserna inte ska bli för låga håller ca. 150 grader måste öppna förbigångsspjället lite för att komma upp till dom temperaturer som behövs ca 80grader i skorstenstoppen,skorsten är en SEM med keramikrör innvändigt, sintring har jag aldrig sett ,askan blåser ut av sig själv ur brännarröret, rengöring 1gång i månaden tar ur det innre brännarröret och rengör .

Skumpen skrev:
Hej jag är en spannmålsbrännare första säsongen erfarenhet inga problem alls visserligen värmer jag bara en villa 1,5 plan på 180m2 med en Vedolux 40 UB med en sidmonterad Eco Tec Agroline och askutmatare kör på max effekt 23 KW för att rökavgaserna inte ska bli för låga .

Läste här om dagen om en undersökning som gjorts i Umeå med en modifierad agroline..

Dom hade ändrat utväxlingen (ner växlad) så matningen gick hela tiden vilket gett bra värden o förbränning, Det kanske är därför att det funkar bra för dej??
Tydligen hade dom inte sett några tendenser till sintring under 17 timmars drift med konstant matning så dom drog slutsattsen att det vore önskvärt om internmatningen vore varvtalstyrd som fläkten..
Tydligen kvävdes lågan något varje gång bränsle/spannmål matades in...

Thermia farmjet är ju nästan en kopia av agroline men den har eltändning vilket är önskvärt om man tänkt elda spannmål året runt samt elda mot acktank..
Så det är intressant att höra att det kan funka utan problem med liten investeringskostnad.. :)

Skumpen jag glömde ju fråga vad du eldar (havre, vete el korn)??

Hur mycket spannmål kör du upp mellan rengöringarna av brännaren??

Är det direkt eldning el kör du mot acktank??

Hur mycket aska blir det från t.ex 1 ton spannmål??
Vet att det blir bra mycket mindre då man har uraskning då det blir mer packat..

Hur mycket spannmål bränner du/år??

Vart några frågor som kom under natten.. :)

Svar till 2 an: Jag eldar havre,700-900 kg, jag kör mot acktank på 750l. Aska på ett ton havre ca. 80-100l. Askmängden är mycket beroende på kvaliten på havren. Min son kör med sammme brännare eldat länre tid än jag förra året eldade han upp ca.6,5 ton=325l aska havrekvalite rymdvikt g/l=540 årets säsong med en rymdvikt på g/l=430 säger han att det nästan blir dubbelt så mycke aska vattenhalten är ca.1-1,5% högre i år ca 15% Min förbrukning per år ca. 6-8 ton har du fler frågor så skriv mer

Tack Skumpen.. :)

Äntligen några svar på frågor/funderingar man haft om havre/spannmålseldning av en som eldar spannmål..
Tycker det låter helt ok faktiskt med dina uppgifter, Tidigare har jag hittat en som kört ca 2,7-3 ton havre mellan gångerna han behövde tömma 200 liter oljefatet som uraskningen gick till... Det tyckte jag lät riktigt bra men det verkar ju som det går få ändå bättre resultat..

Jag har samma intervall på mina rengöringar av brännare/panna med pellets eftersom jag inte har en optimal pelletspanna (för litet askutrymme för undermatad brännare) men det är klart lockande med havre eldning ändå,
Då kan jag ha uraskningen i undre luckan o brännaren i övre luckan..

Jo vad har du som askbehållare/hur stor är den??

Jag har ett 50 liters fat med lock som skruven går in i medföljer vid köp av agroline askutmatare.Min son kör med en panna av CTC 265 hans agroline är monterad i den nedre luckan samma ställe som oljebrännaren satt och askutmataren i samma lucka man fick ta bort stenen i botten på pannan, skorsten är av cortenrör måste ha högre avgastemperatur ca. 125-150 grader det blir det automatiskt i den panna sotaren säger att han inte kan se några problem med skorsten

_ap_
Ingen som kikat på en baxi Multi Heat, dom går visst utmårkt att elda spannmål i,
har dessutom uraskning, lamdba.

Baxi.se -

_ap_ skrev:
Ingen som kikat på en baxi Multi Heat, dom går visst utmårkt att elda spannmål i,
har dessutom uraskning, lamdba.

Baxi.se -
Bara lite synd att den inte har eltändning..

Har man redan en fungerade panna blir det betydligt billigare med endast en brännare o automatiskuraskning...

Skumpen och 2an, ni har ju pannor redan och har därför bara behövt skaffa brännare. Det är ju naturligtvis ett alternativ. Men för mig som konverterar direktel till vattenburet så skaffar jag mig förmodligen en enhet gjord för spannmål. Som det ser ut så verkar en stoker vara ett bra val. Jag vill kunna som peterand nämnde, kunna elda med olika bränslen beroende på vad man kan få tag på till rätt pris. Att även kunna elda med fast bränsle ser jag som positivt, men inget krav.
Jag nämnde tidigare en med en KSM som fick rensa pannan dagligen, men som eldade med spannmålsrens. Fick kontakt med ytterligare en person som har en KSM. Han har eldat med havre hela vintern och ej rensat sedan i höstas. Han var mycket belåten och jämförde den nästan med en oljebrännare. Så visst finns det grejor på marknaden som fungerar.

Hej och Glad Påsk jag har konverterad från direktel till biobränsle varför jag valde en vedpanna, jag ville inte låsa mig vid ett alternativ utan ha möligheten att elda med spannmål, pellets, ved , därför jag beställde en Vedolux 40 UB med sidouttag extra kostnad 3000 kr, lätt att byta till ved, och pellets i samme brännare. Mann gör bara om misstaget en gång att bara ha ett alternativ,men det kostar en del att göra om ca. 225 tusen ingår 51 tim. arbete av rörmokare för installation panna acktank radiatorer

Glad Påsk själv! Håller verkligen med dig skumpen att det är bra om man inte behöver binda sig till bara ett uppvärmningsalternativ. Bra val du har gjort, men vi har alla olika förutsättningar. Antar att du har bra tillgång till billig ved, liksom jag har bra tillgång till billig spannmål.
Med en bra spannmålspanna typ stoker kan jag elda med ved, men också spannmål, pellets, flis, majs, ärtor, sågspån ja allt som brinner och klarar passera stoker-skruven. Därför har jag intresserat mig för KSM och TwinHeat. Inte detta alternativ är heller helt billigt, men kvalitet och pris brukar oftast gå hand i hand.
Jag värdesätter själv egenskaper hos en spannmålspanna som automatisk syrestyrning, askutmatning, inmatning, kvalitet rakt igenom, lätt att serva och underhålla, långa service-intervaller etc.
Vad som skulle vara intressant att veta vore om det finns något mer på marknaden som håller hög kvalitet. peterand nämnde Passat som ett alternativ men det finns säkert mer. Österrikarna lär göra fina grejor, men jag har ej lyckats hitta något därifrån som uppfyller mina krav och önskemål. Bara att söka vidare antar jag.

Fortsätt gärna alla spannmålseldare, för det är intressant att höra om era erfarenheter!

HEJ Snurre och ni andra jag är själv månskensbonne så mitt fösta val är spannmål, jag bor i ett villaområde så jag måste köra mitt spannmål dit har ett större förråd ca. 12 kubik jag använder en spannmålsfläkt modell mindre när jag blåser in min havre tar ca. 2tim för 5 ton,,skruvar sedan till ett mellanföråd på 600 l med en vanlig spannmålsskruv, externskruvens växel läckte olja efter någon månad kontaktade säljaren som skickade hit en servickille som bytte växel,han berättade att han hade varit hos en annan kund som kört över ett år utan att göra något åt brännaren men den hade då stannat, den var så igenbäckad att han inte fick isär innerröret från ytterröret var tvungen att ställa det i vatten över natten då lossnade det. Så länge går det att köra om man vill. Jag vet inget om stoker men du får många alternativ jag bor inte långt från Sonnys Maskiner Grästorp de gör multistoker med bra verkningsgrader men de blir stora

Jag är själv "månskensbonne" men bor på gård. Jag skall också ha ett mellanförråd på knappt 2 kubik. Jag lyckades komma över två stålsilos a 11 kubik för 1500:- st som jag hade tänkt ha ute på logen och därifrån skruva spannmålen över till mellanförrådet: Dels pga. detta, men också inga träd så långt ögat når så satsar jag med all säkerhet på en stoker som kan hantera det mesta. Annars blir det för mycket bök att frakta hem stockar, kapa, klyva och torka. Annars är det nog bara positivt med vedeldning. Dock vill jag ha en stokerpanna som kan hantera fastbränsle också. Det blir ju en del spillvirke och annat som kan vara bra att kunna omvandla till värme.
Sonnys multistoker lär vara bra grejor, men jag tror inte man kan elda med fast bränsle i dem. Att de blir stora gör inget för jag håller bl.a. på att bygga pannrum och anpassar storleken efter panna o.dyl.
Var intressant att läsa om ditt system skumpen!

peterand skrev:
Jag kör med en Iwabo 30-c som är dockad till en Euronom Keram 54 vedpanna. Tanken var att jag skulle köra spannmål men har gett upp denna kombination, funkar inte (brinner "för dåligt")...
Har testat lite olika varianter nu när inte kravet är lika högt att pannan "funkar"

Med 10-15% pellets manuellt nerblandat i spannmålet verkar det funka betydligt bättre men i min kombination är daglig rensning av brännare ett absolut krav, askan i sig tar askutmatningen hand om (iaf det mesta...)

Mitt dilemma är att jag har 15 ton spannmål i ladan som håller på att bli uppätet (planlagrat, dvs ligger mer eller mindre på golvet), vill gärna elda upp det och helst i pannan, tänkte elda som f-n över sommaren och pröva lite olika varianter för att förhoppningsvis få nåt som funkar någorlunda till vintern

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.