11 423 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Spänningsskillnad mellan 18V-batteri på 2Ah och 4Ah?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Men på en batterimaskin, blir det en märkbar skillnad eller blir den bara mätbar?
Ex på en skruvdragare. Kan det skilja 10, 20 eller uppemot 50Nm om vi pratar 2Ah kontra 4Ah?
Ex på en skruvdragare. Kan det skilja 10, 20 eller uppemot 50Nm om vi pratar 2Ah kontra 4Ah?
Har för mig att det var runt 10 nm i skillnad på
min Milwaukee CDP, vart jag läste det kommer
Jag inte ihåg..
min Milwaukee CDP, vart jag läste det kommer
Jag inte ihåg..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag skulle tro att det skulle kunna vara skillnad om man har en stark dragare i kombination med ett litet batteri.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vad räknas som en stark dragare - 95Nm utan slag?
Jag gör gärna ett amatörtest
Hur blir skillnaden på en slagskruvdragare?
Jag gör gärna ett amatörtest
Hur blir skillnaden på en slagskruvdragare?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det är normalt högre inre resistans i ett batteri med lägre kapacitet. Dessutom är det högre inre resistans i ett batteri som inte är fulladdat. Och det är högre inre resistans om batteriet är gammalt. Så även om maskinen inte överbelastar batteriet kommer den normalt att få mindre kraft när batteriet är mindre, när det börjar bli urladdat och när det börjar bli gammalt. Det borde bli mer märkbart ju närmare maskinens maximala moment man utnyttjar. Så rimligen mindre märkbart ju starkare maskinen är.
Vet faktiskt inte heller vad som räknas som en stark maskin idag ? i min träkåk tycker jag med lätta renoveringar att typ 60nm räcker långt,
men drömmen vore völ typ 100nm och 1,3-1,4 kg maskin.
Sen finns ju nu 130-140nm maskiner, men de väger ju som min gamla Milwaukee typ 2,5 kg
men drömmen vore völ typ 100nm och 1,3-1,4 kg maskin.
Sen finns ju nu 130-140nm maskiner, men de väger ju som min gamla Milwaukee typ 2,5 kg
Klicka här för att svara