2 056 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Spänningsavvikelse?
Kort fråga:
Max tillåten spänningsavvikelse i nätet hemma?
(Nej, inte internet!) På kort och lång sikt.
En av inkommande faser har idag 207 V enligt
vad indikeringen på energimätaren visar, så jag
får väl anta att det värdet är korrekt.
Max tillåten spänningsavvikelse i nätet hemma?
(Nej, inte internet!) På kort och lång sikt.
En av inkommande faser har idag 207 V enligt
vad indikeringen på energimätaren visar, så jag
får väl anta att det värdet är korrekt.
Nominell spänning ska ligga i intervallet 230 +/- 10% d.v.s. 207-253V om det inte ändrats nyligen.
Hej, detta är inget du ska gå efter enbart, kolla vad spänningsprovare säger också innan du gör något.pegee skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Att mäta är att veta: I fredags var det -5 grader när en av faserna visade 207 V.
I dag (måndag) är det nollgradigt så lite skillnad är det.
Tre värden: mätare, mitt mätinstr vid mätarskåp, mitt mätinstr. inne i central.
227 - 228 - 228
215 - 217 - 215
231 - 234 - 227
Mitt instr visar något högre än elverkets mätare. Men jag har
ett mindre spänningsfall i inkommande kabel. Stämmer ganska
bra med belastningen. Sista fasen är den som är tyngst belastad.
Summa summarum: jag behöver inte bekymra mig för onormala
spänningsfall i inkommande nät. I varje fall i normala fall. Men om
det blir -20? Då blir det vedspisen med cirkulationsfläkt! Varmt och gott!!
I dag (måndag) är det nollgradigt så lite skillnad är det.
Tre värden: mätare, mitt mätinstr vid mätarskåp, mitt mätinstr. inne i central.
227 - 228 - 228
215 - 217 - 215
231 - 234 - 227
Mitt instr visar något högre än elverkets mätare. Men jag har
ett mindre spänningsfall i inkommande kabel. Stämmer ganska
bra med belastningen. Sista fasen är den som är tyngst belastad.
Summa summarum: jag behöver inte bekymra mig för onormala
spänningsfall i inkommande nät. I varje fall i normala fall. Men om
det blir -20? Då blir det vedspisen med cirkulationsfläkt! Varmt och gott!!
Hej, du har nog vänt ordningen på mätvärden, de högre ska vara vid mätarskåpet. Lite osäker hur din tabell ska läsas av, men ligger L2 på 215V är ju frågan hur pass belastas den är vid mättillfället.pegee skrev:
Att mäta är att veta: I fredags var det -5 grader när en av faserna visade 207 V.
I dag (måndag) är det nollgradigt så lite skillnad är det.
Tre värden: mätare, mitt mätinstr vid mätarskåp, mitt mätinstr. inne i central.
227 - 228 - 228
215 - 217 - 215
231 - 234 - 227
Mitt instr visar något högre än elverkets mätare. Men jag har
ett mindre spänningsfall i inkommande kabel. Stämmer ganska
bra med belastningen. Sista fasen är den som är tyngst belastad.
Summa summarum: jag behöver inte bekymra mig för onormala
spänningsfall i inkommande nät. I varje fall i normala fall. Men om
det blir -20? Då blir det vedspisen med cirkulationsfläkt! Varmt och gott!!
Kolla förimpedans, ring nätägaren eller kolla upp Vattenkokarmetoden här på forumet.
Du kommer snart få en ny mätare som förhoppningsvis visar korrekta värden.
Nix. Detta är de värden jag fick. Första värdet är vad mätaren visade, andra värdet vad mittE El-Löken66 skrev:
mätinstrument visade och tredje raden mätt inomhus vid centralen.
Jag har ingen aning om precisionen på elmätaren eller mitt mätinstrument, vilken som är
mest korrekt. Men som jag skrev, jag ville bara veta om min inkommande matning håller
sig inom tillåtna gränser, och det gör den uppenbarligen.
Okej, då ska dina värden läsas uppifrån och ner. Men L2 är ju ganska låg i spänning, vad ligger det på obelastat och hur mycket last låg där?pegee skrev:
Nix. Detta är de värden jag fick. Första värdet är vad mätaren visade, andra värdet vad mitt
mätinstrument visade och tredje raden mätt inomhus vid centralen.
Jag har ingen aning om precisionen på elmätaren eller mitt mätinstrument, vilken som är
mest korrekt. Men som jag skrev, jag ville bara veta om min inkommande matning håller
sig inom tillåtna gränser, och det gör den uppenbarligen.
För att inga missförstånd skall uppstå:E El-Löken66 skrev:
L1: 227 - 228 - 228
L2: 215 - 217 - 215
L3: 231 - 234 - 227
De två första värdena är mätt obelastat. Jag skruvade ur säkringarna och mätte.
Det sista värdet ät mätt i min central inomhus, dvs med normal last. Jag skruvade
ur säkringarna till vattenpumpen och mätte, så de värdena är en ögonblicksbild
för läget vid mättillfället. Eftersom jag har 5 element på olika ställen har jag ingen
riktig koll på vilka termostater som var tillslagna vid mättillfället.
Men jag kan konstatera att mitt mätinstrument visar konsekvent några procent
högre än motsvarande värde i elmätaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden