6 621 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Spänningen hoppar mellan 120v och 230v
Sida 1 av 2
Hej. Tänkte fråga här först till Eon öppnar sin support. Nu under morgon höll jag på att mickra till käk här hemma efter ett nattpass på jobbet skedde det något underligt med elen. Alla elapparater i huset fick plötsligt fnatt och började blinka.
Jag bröt huvudbrytaren och kollade säkringarna. De är hela. Slog på och jag fick inte längre full effekt på apparaterna, precis som om en av huvudsäkringarna skulla vara utlöst. Men efter ca en halv minut gick allt tillbaka som vanligt och belysningen lös på full styrka som normalt.
Men det varade inte länge. Efter någon minut senare så sänktes belysningen i huset igen och apparaterna gick ner i varv. Så här har det nu hållit på att hoppa fram och tillbaka.
Kollade med spänningsprovaren och under "avbrottet" visar den 120v och när allt fungerar så är det 230v.
Någon som har en ide på vad som kan vara fel? Ligget det hos Eon?
Jag bröt huvudbrytaren och kollade säkringarna. De är hela. Slog på och jag fick inte längre full effekt på apparaterna, precis som om en av huvudsäkringarna skulla vara utlöst. Men efter ca en halv minut gick allt tillbaka som vanligt och belysningen lös på full styrka som normalt.
Men det varade inte länge. Efter någon minut senare så sänktes belysningen i huset igen och apparaterna gick ner i varv. Så här har det nu hållit på att hoppa fram och tillbaka.
Kollade med spänningsprovaren och under "avbrottet" visar den 120v och när allt fungerar så är det 230v.
Någon som har en ide på vad som kan vara fel? Ligget det hos Eon?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Låter inte som brott på PEN, då skulle apparater gå sönder när de får mer än 230 volt.
Verkar mera som EON inte orkar hålla spänningen uppe pga överbelastning eller att det är kortslutning någonstans i nätet.
Verkar mera som EON inte orkar hålla spänningen uppe pga överbelastning eller att det är kortslutning någonstans i nätet.
Jag är ju på inget sätt elektriker men så länge du inte bor I vissa delar av Norge (där de har +120v respektive -120v i ledarna vad jag förstått) så skulle jag gissa på samma som @SvanteC skrev. Antar att om du har tur så är det bara någon skruv på plinten i normcentralen som ska dras åt men om det gäller precis all inkommande el som spökar låter det ju lite otroligt. Finns ju en del duktiga elektriker här på forumet så någon kommer nog snart och slår min gissning på fingrarna. =)
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag hade kontaktat Eons kundtjänst!
Under en plomberad lucka i ditt mätarskåp finns en anslutningspunkt. Den består av några skruvar där ledningen som kommer hela vägen från kärnkraftsverket skarvas med ledningen som går vidare till alla dina eluttag. Är felet innan skruvarna är det elbolagets problem och är felet efter skruvarna så är det ditt problem.
Det är bara nätbolagets elektriker som får bryta plomberingen och kolla på dessa skruvar. Elbolagets jourhavande elektriker kommer komma ut och ifall det inte föreligger någon känd driftstörning så kommer han kolla allting fram till dessa skruvar plus elskåpet i allmänhet. Och bara ifall han kan konstatera att felet måste ligga på din sida av avlämningspunkten så kommer han be dig kontakta en ”vanlig” elektriker istället.
Men troligtvis så ligger felet längre upp i elnätet så elbolaget kommer börja felsökningen där och inte hemma hos dig.
Under en plomberad lucka i ditt mätarskåp finns en anslutningspunkt. Den består av några skruvar där ledningen som kommer hela vägen från kärnkraftsverket skarvas med ledningen som går vidare till alla dina eluttag. Är felet innan skruvarna är det elbolagets problem och är felet efter skruvarna så är det ditt problem.
Det är bara nätbolagets elektriker som får bryta plomberingen och kolla på dessa skruvar. Elbolagets jourhavande elektriker kommer komma ut och ifall det inte föreligger någon känd driftstörning så kommer han kolla allting fram till dessa skruvar plus elskåpet i allmänhet. Och bara ifall han kan konstatera att felet måste ligga på din sida av avlämningspunkten så kommer han be dig kontakta en ”vanlig” elektriker istället.
Men troligtvis så ligger felet längre upp i elnätet så elbolaget kommer börja felsökningen där och inte hemma hos dig.
Bästa svaret
Bryt huvudbrytaren och mät alla spänningar direkt på inkommande.
Lätt att bli förvirrad av mätningar om det sitter div 2 fas och 3 fas laster inkopplade. Fick liknande fenomen när en av mina inkommande faser försvunnit ute i gatan.
Så mät mellan alla faser vilket borde ge runt 400V och sedan även alla faser mot nolla och jord och där bör det ligga runt 230V
Lätt att bli förvirrad av mätningar om det sitter div 2 fas och 3 fas laster inkopplade. Fick liknande fenomen när en av mina inkommande faser försvunnit ute i gatan.
Så mät mellan alla faser vilket borde ge runt 400V och sedan även alla faser mot nolla och jord och där bör det ligga runt 230V
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
För att mäta ifall alla faser är på plats måste du mäta huvudspänningen 400 V mellan faserna, tre mätningar, L1-L2, L2 - L3 och L3 - L1. Mätning mellan L - N kan ge besynnerliga resultat, men man kan få klarhet om man även där mäter fasspänningen i alla tre faser, L1 - N, L2 - N och L3 - N. En ensam mätning Lx - N säger ingenting.N nicke382 skrev:
Det är osannolikt att EON tappar så mycket spänning. Mer troligt är en trasig huvudsäkring i kombination med att din VVB eller någon elpatron som går på 400 V bakmatar. Får du 0 V mellan två faser så saknas den ena, även om du har 230 V mellan Lx - N för alla faser.
Var dock mycket försiktig med att mäta på mätarsäkringarna, speciellt i botten på dessa. Du behöver en bra och säker spänningsprovad klassare minst CAT IV 300 V.
Typiskt när säkringarna är hela, inget nollfel. Varmgång i anslutningspunkter, ibland bättre ibland sämre kontakt och avbrott, Bränd kontakt i huvudbrytaren, dåligt kontakt i anslutningarna på brytare/ledningar ut till säkringar och inkommande kabel. Lukta i central/mätarskåp, brukar kännas en frän lukt, samt om det känns varmt på plåtarna.
Tack för svaren. Ska utforska vidare när jag kommit hem. Troligtvis är det nog en huvudsäkring som gått då prylarna slocknar när varmvattenbredaren kopplas ifrån. Har inte kollat ännu om hela huset blir strömlöst.
Nu hoppas jag bara på att jag kommer in i skåpet för huvudsäkringarna. Sitter troligtvis ute vid vägen för inget sitter på fasaden.
Nu hoppas jag bara på att jag kommer in i skåpet för huvudsäkringarna. Sitter troligtvis ute vid vägen för inget sitter på fasaden.
Huvudsäkringarna borde sitta vid din elmätare. Var sitter den?
Det kan också finnas en servissäkring som kan sitta i en egen (gammal) kapsling, ofta gjutjärn. Den kan sitta där servisledningen kommer in i huset. Har det tidigare varit luftledning kan den sitta på vinden, annars sitter den vanligen i källaren.
Det kan också finnas en servissäkring som kan sitta i en egen (gammal) kapsling, ofta gjutjärn. Den kan sitta där servisledningen kommer in i huset. Har det tidigare varit luftledning kan den sitta på vinden, annars sitter den vanligen i källaren.
Har mätaren spänningsindikering?
Det stämmer inte riktigt, en elektriker får lov att bryta plomberingen för att utföra arbete på kundens anläggning, dock ska denna så klart anmäla det till elnätsbolaget så att de kan plombera igen om de så önskar. Det är alltså inte enbart elnätsbolagets personal som har rätt att bryta dem.D Donald-Duck skrev:Jag hade kontaktat Eons kundtjänst!
Står tex i eons tekniska anvisningar under punkt 2.5 på sidan 10.
https://www.eon.se//content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-tekniska-anvisningar.pdf