N
Har ett problem som jag inte hittat någon bra lösning på. Jag skulle behöva någon form av elektronisk (magnetisk/galvanisk) givare inbyggd i några snäppspännen så att min styrelektronik kan avgöra om spännena är knäppa eller uppknäppta. Är det någon som har tips på hur man kan lösa detta.

Så här ser spännena ut:
IMG_4825.webp
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen måste tåla (salt)vatten. Kanske omöjligt, men tänkte kolla med alla kluriga här.

tommib
Jag bara måste fråga, vad är applikationen? Är det verkligen sådana snäppspännen som är lämpligast om du måste kunna verifiera elektriskt att de är knäppta?

Rent teoretiskt så skulle en lösning vara att ha en kontakt "bakom" spännets huvud, så att den bara sluts om spännets armar verkligen tryckts utåt och hakat fast. Detta skulle kunna bestå av en liten guldpläterad kontakt i form av en platta och en fjädrande boll. Det måste finnas en kontakt på bägge sidor om spännet så enklast är ju att lägga dem i serie.

• Gilla
ninjaharry
  • Laddar…
N
Applikationen är ett pooltäcke lameller (flytande på poolen), som kan knäppas fast i kortänden för att dels säkra att ingen/inget som trillar i ska drunkna, men också har funktionen att värma/isolera vattnet så det behåller tempen. Därav knäpper vi inte spännena varje gång. Problemet är att jag inte vill att min app/kontroll via knapp ska kunna tillåta att täcket öppnas när dessa spännen är knäppta.

Tre hanar sitter på täcket och honorna på kortsidan i poolen. Det fanns tydligen en lösning från tillverkaren som innefattade magneter som monterades i väggen bakom linern på poolen. Då hade man sluppit detta problem men det var otydligt vad det var då jag köpte av en fransk firma.

N
Om hanen var av rostfritt stål, och man i honan monterade guldpläterade kontaktbleck så skulle man kanske kunna känna av att spännet var knäppt. Men stål kanske inte funkar att klämma ihop för att lossa som plast. Går det att guldplätera plast? Kan man göra det själv?

tommib
Aha, det är en befintlig sak.

Sätt kontakten på något annat ställe. En helt vanlig magnetkontakt. Jag gissar att ni bara drar dit täcket för värmens skull när ni inte är rädda att något ska trilla i och knäpper spännena när ni åker bort? Kan du sätta en magnet på spännet och en magnetswitch vid kanten? Magnetkontakter kan ju fås helt kapslade i plast så det borde klara miljön. Magneten kan du gjuta in i epoxy eller något. Gissar att estetik är en faktor här.

Plätering av plast är inget du lär syssla med hemma.

Kraven på lösningen minskar ju en del när det är en negativ funktion du är ute efter, dvs blockera öppning när spännet är knäppt. Hur går saker sönder om spännet är knäppt när du använder din app? Gissar att den kan styra en motor som drar in lamelltäcket?

Den allra enklaste lösningen på problemet är att inte använda appen för lamelltäcket. Varför finns ens det behovet? Om du ska ta undan täcket så är det för att någon ska i poolen och då är någon vid poolen. Någon kan således kolla spännena och sen dra undan täcket.

• Gilla
ninjaharry
  • Laddar…
N ninjaharry skrev:
Applikationen är ett pooltäcke lameller (flytande på poolen), som kan knäppas fast i kortänden för att dels säkra att ingen/inget som trillar i ska drunkna, men också har funktionen att värma/isolera vattnet så det behåller tempen. Därav knäpper vi inte spännena varje gång. Problemet är att jag inte vill att min app/kontroll via knapp ska kunna tillåta att täcket öppnas när dessa spännen är knäppta.

Tre hanar sitter på täcket och honorna på kortsidan i poolen. Det fanns tydligen en lösning från tillverkaren som innefattade magneter som monterades i väggen bakom linern på poolen. Då hade man sluppit detta problem men det var otydligt vad det var då jag köpte av en fransk firma.
Är det inte bara att kolla om de är knäppta eller ej innan man öppnar?

OM.... det ska vara en kontakt i det spännet så skulle jag nog kolla om det går att sätta ett bleck på spetsen av mittpinnen i han-delen (den ska ju bara spåra, inte flexa vid lås/öppna). Samt kanske en liten spiralfjäder i motsvarande botten av honan (funktion ungefär som en vanlig box för "ficklampsbatteri").

Annars kan man kanske montera typ "banan-kontakt" på sidan parallellt med hane/hona (på breda sidan så man inte stör öppning), så de också kontaktar vid stängning av spännet.

Tråddragning kanske blir nästa problem, om tråden ska följa med pool-skyddet när det dras fram/tillbaka. Jag greppar inte hur den detaljen med elektroniken utöver själva kontakten vid "stängt" ska ske.

N ninjaharry skrev:

Det här omdefinierar verkligen begreppet i-landsproblem.

N
Jo, precis lite i-landsproblem är det väl… Anledningen är att det kan vara någon bekant eller ungdom som ska bada när jag inte är hemma, och de kollar inte alltid såna detaljer som att spännen är uppknäppta. Så när de vrider nyckel för att öppna poolen vore det bra om det inte gick när de är knäppta. Användarvänlighet och enkelhet är viktigt i vår pool, annars tröttnar man på den. Jag har en PLC som styr lamellen (och massa annat i poolen) både från nyckel/fysisk knapp samt via app. Så bara jag kan få in en sluten eller bruten krets till PLC:n så kan jag programmera den att agera därefter.

N
Tack för tipsen! Kapslad magnetkontakt lät intressant, ska kolla det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.