Tjena!

Jobbar som elektriker och har en hel del projekt på gång hemma. Nytt tak i hall, vardagsrum och förmodligen nåt mer. Jag kan göra rubbet själv men det tar tvärstopp när jag försöker komma på någon belysningslösning som sticker ut och är både praktisk och snygg..

Att sätta lamputtag och sen nåt tråkigt duger inte. Är inte alls främmande för LED-effektbelysning, men jag har som sagt inga bra ideer..

Var kan man få inspiration och tips förutom från er?? ;)

Taket är råspont ovanför takduken som ska väck. Sen ska huntonit upp är tanken..

Det verkar ju vara rätt poppis att sätta belysning i fönstersmygarna, typ effektbelysning.

Vet inte om du kan hitta inspiration på styleroom.se kanske?

Mycket fint på styleroom ja, men i belysningsväg är det lite trist.

På fluxio.se kan du titta in under fliken "Showroom" och hitta en del.
Det är en sida för elbranschen.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus

Jag hade satt upp mycket ljusstarka, dimbara lampor under ett tak av frostat glas för att när så önskas låta rummet bada i ljus.

Städbelysning är mysbelysning säger jag.

Skippa spotslightsen .. de är så 2005.

När jag bodde i lägenhet lät jag sänka ner taket i hallen drygt 5 cm. Längs med väggarna var det en öppen spalt på drygt 5 cm och innanför det nedsänkta taket satte jag dimbara lampor så att jag fick en dold belysning som lyste ner mot väggarna. Vet inte vad lamptypen hette, men det var en typ av avlånga glödlampor med plug-in anslutning i sockel på mitten. Skulle jag göra något liknande i dag skulle det bli LED-lampor.

Hade också en tanke på att sänka ett annat tak i en korridor och låta taket vara välvt ner mot väggarna och låta belysa taket nerifrån med lampor dolda i en nisch nedanför takets välvda avslutning. Detta blev dock bara en tanke.

pelpet skrev: