Tjena!

Jobbar som elektriker och har en hel del projekt på gång hemma. Nytt tak i hall, vardagsrum och förmodligen nåt mer. Jag kan göra rubbet själv men det tar tvärstopp när jag försöker komma på någon belysningslösning som sticker ut och är både praktisk och snygg..

Att sätta lamputtag och sen nåt tråkigt duger inte. Är inte alls främmande för LED-effektbelysning, men jag har som sagt inga bra ideer..

Var kan man få inspiration och tips förutom från er?? ;)

Taket är råspont ovanför takduken som ska väck. Sen ska huntonit upp är tanken..

Det verkar ju vara rätt poppis att sätta belysning i fönstersmygarna, typ effektbelysning.

Vet inte om du kan hitta inspiration på styleroom.se kanske?

Mycket fint på styleroom ja, men i belysningsväg är det lite trist.

På fluxio.se kan du titta in under fliken "Showroom" och hitta en del.
Det är en sida för elbranschen.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus

Jag hade satt upp mycket ljusstarka, dimbara lampor under ett tak av frostat glas för att när så önskas låta rummet bada i ljus.

Städbelysning är mysbelysning säger jag.

Skippa spotslightsen .. de är så 2005.

När jag bodde i lägenhet lät jag sänka ner taket i hallen drygt 5 cm. Längs med väggarna var det en öppen spalt på drygt 5 cm och innanför det nedsänkta taket satte jag dimbara lampor så att jag fick en dold belysning som lyste ner mot väggarna. Vet inte vad lamptypen hette, men det var en typ av avlånga glödlampor med plug-in anslutning i sockel på mitten. Skulle jag göra något liknande i dag skulle det bli LED-lampor.

Hade också en tanke på att sänka ett annat tak i en korridor och låta taket vara välvt ner mot väggarna och låta belysa taket nerifrån med lampor dolda i en nisch nedanför takets välvda avslutning. Detta blev dock bara en tanke.

pelpet skrev:
Ja, jag funderar i samma banor. Det börjar bli lite tråkigt - men jag har inte hittat några rimliga alternativ för större ytor. Jag har funderat på precis samma idé som du föreslår men endast för en begränsad yta på vår lill-toa...

Korvgubbe
pelpet skrev:
Jag hade satt upp mycket ljusstarka, dimbara lampor under ett tak av frostat glas för att när så önskas låta rummet bada i ljus.
Det här låter riktigt snyggt, har du några bilder på det?

Bara i huvudet. Tyvärr är det bara en idé jag har.

• Gilla
Fraggo
  • Laddar…
pelpet skrev:

Städbelysning är mysbelysning säger jag.

Jotack. Det skulle nog se fint ut. Tänkte i de banorna med mjölkvitt plexi ett tag, men jag vetefan alltså.. spottar är standard och inte så himla nyskapande. Spottar med LED sticker iväg i kostnad direkt om man vill ha bra färgåtergivning. No thank you.

Patrick E skrev:
När jag bodde i lägenhet lät jag sänka ner taket i hallen drygt 5 cm. Längs med väggarna var det en öppen spalt på drygt 5 cm och innanför det nedsänkta taket satte jag dimbara lampor så att jag fick en dold belysning som lyste ner mot väggarna. Vet inte vad lamptypen hette, men det var en typ av avlånga glödlampor med plug-in anslutning i sockel på mitten. Skulle jag göra något liknande i dag skulle det bli LED-lampor.

Hade också en tanke på att sänka ett annat tak i en korridor och låta taket vara välvt ner mot väggarna och låta belysa taket nerifrån med lampor dolda i en nisch nedanför takets välvda avslutning. Detta blev dock bara en tanke.
Vet vad du menar för dold belysning. Bland annat Hide-a-lite saluför detta och om jag inte minns fel är varje lampa på 5W så det blir ju rätt mycket till slut.

Funderade på den lösningen faktiskt, fast med LED-tejp, eventuellt RGB. Detta är lösningen som ligger närmast just nu, men jag har inte kommit på någon snygg lösning på hur man gör spalten längs väggen. Hur gjorde du?

mexitegel skrev:
Ja, jag funderar i samma banor. Det börjar bli lite tråkigt - men jag har inte hittat några rimliga alternativ för större ytor. Jag har funderat på precis samma idé som du föreslår men endast för en begränsad yta på vår lill-toa...
Ja det är svårt när det kommer till allmänbelysningen. Nån schysst plafond med 2 eller 3 Philips Master Ledbulb 12W ( http://www.eldirekt.se/belysning-lampor-lampa-ljus/ljuskllor/led/philips-led-12w-e27 ) kanske blir en kompromiss. För inget i LED-väg har slagit denna när jag testat. Bra ljusspridning och färgton. De säljer även en variant med "Dimtone" men jag är ute efter ljusreglering med bibehållen färgton och inte det murriga och "röda" ljus som nerdimrad halogen kan ge.

Det är ingen jävla gillestuga jag ska belysa.. :p

Nu ska jag kika lite på Fluxio!

Det här är iofs inte en färdig lösning och kräver kanske lite mer elektronikkunskaper och tid än vad som finns, men innovativ och udda är den definitivt.

http://chrisrieger.com/LevLight.aspx

Allt som kan inspirera är välkommet pyro :)
Edit: men det där var lite väl ambitiöst kanske, haha!

Redigerat:
Är lite inne på att göra liknande som Patrick E, fast med belysning inne i luft-spalten och sen flera springer ner mot rummet. Kanske 10cm vit träplanka - 1cm springa - 10cm vit träplanka....
Kan kanske vara något?

Ljusslang av denna typen (http://www.molectric.com/p530/LED-Slang-12-Volt/product_info.html) kanske kan lämpa sig för ändamålet med dold belysning i luftspalt..

Fördelen är snabb montering med clips och att det går att få i hela längder upp till 50 meter vilket innebär minimalt med skarvande samt smidig förläggning vid hörn. 2W per meter känns helt okej.

Lite kul att testa med blå LED, men jag är rädd att det är något man i efterhand skulle ångra.. eller vad tror ni? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.