Hej, har ett problem. Ska täta och spänna fast vindsluckan som nu ligger löst och släpper upp fuktig bostadsluft.
Alla excenterlås och dylikt jag har hittat bygger på att vindsluckan ligger på samma "nivå" som innertaket. Är det någon som vet vad man kan spänna fast den med i detta fall? Runt luckan, på det putsade innertaket, finns en list som är cirka 20 mm tjock. Den river man inte gärna bort. Men vad kan man då spänna fast luckan med?
Jag har försökt illustrera det hela. Alla tips emottages tacksamt.:)

Den vänstra bilden föreställer "sidovy" medan den högra föreställer att man tittar upp i innertaket.
iner1.gif

• iner.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • iner2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men risk för att låta lite korkad men..... Det finns ju lite tjockare mjuka gummilister att köpa som bla är för vinds fönster / luckor m.m Om du lägger en sådan runt. Och sedan tar du och gör luckan tyngre (om så behövs) typ fäster en tyng eller något ovanpå som gör så att luckan trycker ner listen så att den tätar. Hade kanske sparat både tid och $

Tätningslister är nog en god början. Själv har jag en traditionell vindslucka med gångjärn. När det inbyggda låset falerade så satte jag dit ett fönstervred istället. Typ: http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/211004_X_2009-07-06_102029_421.jpg

Nu vet jag inte hur bred listen är eller om det går att sätta sådana så det ser snyggt ut. Mja, ligger luckan löst så skulle du ju behöva ett vred på varje sida. Det blir kanske konstigt. Men du skulle kunna skippa haken och göra ett spår i själva listen där vredet kan gå in. Har du sedan en tjock mjuk tätninglist så kan du dra ner luckan och stänga vredet så pressas luckan mot listen.

Tackar för tipsen. Ja, täta ska vi förstås. Det får nog bli en kombination av era förslag. Dels en tyngd ovanpå luckan, därefter urfräsning + spännbar hake. Tackar tackar! Man blir ju lätt hemmablind...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.