ClasseClas skrev:
Det vete fåglarna! ;) Vad jag har sett själv så "boar" mössen i mineralull (Gullfiber/Isover eller Paroc stenull) men inte i packat kutterspån. Det sägs att glasull, iaf gammaldags hälsovådlig sådan, också håller borta mössen.
Åh fasen. Jo, jag vet att de älskar vanlig ullisolering, men jag tycker att jag hittat ganska duktigt med musspår i spånet på vinden på mitt torp. Och där är också kalkat en del.. Men i och för sig, det kanske är för att det är merparten sågspån och mindre kutter. Intresant iakttagelse dock. Nån som vet hur det är med cellulosafiberisolering typ ecofiber?

Vad jag har hört så gillar inte Möss/rådisar Ekofiber.. tydligen så är det pga Borsalter som använder..

Men om det ligger någon sanning i det vet jag inte..

Hej, tänkte återuppliva en gammal tråd här!

Vi har precis köpt ett hus som är byggt 1927 och på vinden ligger där idag spån exakt hur tjockt lager har jag inte mätt än eftersom vi inte har fått tillträde till huset än. Jag såg detta under besiktningen. Vinden är i bra skick och där fanns en liten fläck med svartmögel och luckan upp till vinden måste tilläggsisoleras (bygga en ram runt om luckan och isolera den enligt besiktningsmannen, för det drar värme/kyla rakt ner/upp).

Då jag själv är novis i dess fulla prakt på detta så undrar jag om det är lönt att suga ut spånen och ersätta med ett modernare alternativ?

Om vi delar upp frågan i 2 delar så kanske det blir lättare att svara.

1. Idag fanns där som sagt spån och en jävla massa madrasser + täcken och trasmattor (troligen sen energikrisen på 70 talet då man tätade med allt man hade enligt besiktningsmannen). Är det värt att suga ut allt och slänga in ett modernare isoleringsmaterial?

2. Om jag ersätter spånet, hur ska jag gå till väga? Ska man lägga plast eller papper i botten och sen isoleringen eller ska man lägga den rätt på? Hur många cm isolering bör jag kosta på för att åtminstone få samma isoleringsvärde som med spånet (som jag kan höfta till ~40cm idag. Grovt). Och kan man sedan lägga spånskiva, MDF på isoleringen (över balkarna) för att få en liten yta att gå på och förvara saker?

Jag kan tänka mig att skyffla ner allt spån i säckar och asa till tippen eftersom vi ska renovera i huset innan vi flyttar in. Och har man blåstället på sig redan så dör man inte av lite skit i hörnen och på golvet =)

Tacksam för alla svar, även om frågan kanske är lite amatörmässigt ställd.

Blandade man inte kutterspånet med släckt kalk förr i tiden? Jag har nån gång hört att det är därför diverse skadedjur inte trivs i det.

1. Om du har gott om plats att fylla på med mer isolering(träfiberull)så behöver du ju inte hålla på och rota i spånet, men de andra bör ju tas bort(madrasser,mattor mm).

2.Ska inte ligga nå annat än just isolering på vinden ev plast eller vindpapp ska ju eller bör sitta ovan innertak beroende på hustyp mm.

Har du som sagt gott om plats så fyll på bara med ny lösull(väldigt smidigt), men kolla att du har luftspalt en bit över den nya isoleringen till yttertaket.

40-50cm är ju alla tiders om man har plats för det, beroende på hur mycket spån som ligger där nu förstås.

Visst kan du lägga nå´n regel så du kan knallla fritt men du bör ju inte lägga över fullstora skivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.