Hej, både ja och nej på den frågan, lukten är borta nu men vi har gjort ett antal åtgärder sedan det här och jag är inte helt säker på vad som egentligen gjorde susen eller om det var en del av allt bara.
1. Vi har installerat mera friskluftsventiler i huset, det har definitivt förbättrat luftkvaliteten generellt i huset.
2. Vi har våran bergvärmepump i garaget och när vi drog en kulvert därifrån till huset så passade jag på att kratta bort massa gamla löv, kottar, virke etc som låg under huset och lade lite plast på marken därunder. Det gjorde att den instängda doften försvann helt i hallen. Vi hade även en del gamla ventiler i grunden som var igensatta av sand etc som vi öppnade upp.
3. Vi bytte kök. det gamla var något från 70 talet som verkade byggt av kartong

Här blev det defintivt en skillnad, var inget märkbart fuktskadat i köket men någt av materialet jag kastade luktade definitivt lite udda.
Jag hittade inget fuktskadat vare sig i grunden eller den delen av bjälklaget jag undersökte vid köksbygget. Däremot är det ju intressant med gamla hus, spån är ju bara en del av våran isolering, vi har lika stora mängder mossa, lin och lerklining