2 995 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Spaljétak
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Vilka dimensioner gäller för ett tak på ca 2x4m med försumbar(?) snölast? Har tänkt använda armeringsnät 1,25x2,35m som "tak".
Är inte helt tydligt hur du menar.
Tänker du alltså lägga armeringsmattan som stöd för klätterväxter tex?
Jag har en pergola där jag har lagt armeringsmatta på 45*95 reglar som ligger med 3000 spännvidd, c/c 1000. Klättrar både det ena och andra på den utan att det är något problem. Det är ju knappast snölasten som blir ett problem utan nedböjningen av reglarna pga egentyngd och nedböjningen av armeringsmattan.
Tänker du alltså lägga armeringsmattan som stöd för klätterväxter tex?
Jag har en pergola där jag har lagt armeringsmatta på 45*95 reglar som ligger med 3000 spännvidd, c/c 1000. Klättrar både det ena och andra på den utan att det är något problem. Det är ju knappast snölasten som blir ett problem utan nedböjningen av reglarna pga egentyngd och nedböjningen av armeringsmattan.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Du är på pricken på vad jag menar. Du har alltså kört efter devisen 1 tum per meter. Låter vettigt tycker jag.
Njae, jag körde nog efter devisen att ta en lagom tjock pinne för att få lite hållbarhet och utseende i relation till plånbokens tjocklek för dagen.Apprentice skrev:
Höftade till rätt bra så där på känn. Bygg så det ser snyggt ut så håller det. En "pinnig" pergola av för klena dimensioner ser aldrig bra ut.
Ännu bättre hade det nog blivit med 34*145 eller nåt sånnt.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Totte: Du har möjligen inte lagt upp några bilder...
I morgon är det löning och shopping och början på altanbygget. Börjar lite försiktigt denna månaden med plintar, stolpar, bärlinor och de golvbjälkar som blir besvärliga att komma åt att skruva i efterhand.
I morgon är det löning och shopping och början på altanbygget. Börjar lite försiktigt denna månaden med plintar, stolpar, bärlinor och de golvbjälkar som blir besvärliga att komma åt att skruva i efterhand.
Klicka här för att svara