Vilka dimensioner gäller för ett tak på ca 2x4m med försumbar(?) snölast? Har tänkt använda armeringsnät 1,25x2,35m som "tak".

Totte_S
Är inte helt tydligt hur du menar.
Tänker du alltså lägga armeringsmattan som stöd för klätterväxter tex?

Jag har en pergola där jag har lagt armeringsmatta på 45*95 reglar som ligger med 3000 spännvidd, c/c 1000. Klättrar både det ena och andra på den utan att det är något problem. Det är ju knappast snölasten som blir ett problem utan nedböjningen av reglarna pga egentyngd och nedböjningen av armeringsmattan.

Du är på pricken på vad jag menar. Du har alltså kört efter devisen 1 tum per meter. Låter vettigt tycker jag.

Totte_S
Apprentice skrev:
Du är på pricken på vad jag menar. Du har alltså kört efter devisen 1 tum per meter. Låter vettigt tycker jag.
Njae, jag körde nog efter devisen att ta en lagom tjock pinne för att få lite hållbarhet och utseende i relation till plånbokens tjocklek för dagen. :D
Höftade till rätt bra så där på känn. Bygg så det ser snyggt ut så håller det. En "pinnig" pergola av för klena dimensioner ser aldrig bra ut.

Ännu bättre hade det nog blivit med 34*145 eller nåt sånnt.

Totte: Du har möjligen inte lagt upp några bilder...

I morgon är det löning och shopping och början på altanbygget. Börjar lite försiktigt denna månaden med plintar, stolpar, bärlinor och de golvbjälkar som blir besvärliga att komma åt att skruva i efterhand.

Totte_S
Jag letade lite, men råkar ha missat att prioritera att sortera de digitala bilderna så jag hittar mest massa annat kul som inte har med detta att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.