Byggahus.se
Hej jag har tomt mot en ganska trafikerad väg och skulle vilja ha så mycket insynsskydd det bara går så snabbt och billigt som möjligt.
Enligt kommunen får jag bygga en spaljé som är 180 hög men den måste vara 50% genomskinlig.
Är det någon som byggt något smart insynsskydd som räknas som spaljé eller har idéer på hur jag kan komma runt det.

Alla smarta utanför boxen idéer är välkomna :)

Ingen granne kommer att påverkas av min spaljé och de enda som kommer att titta på den från utsidan är de som går/ åker förbi på vägen samt de som har garage på andra sidan vägen.
 
Maalox
Kör typ vanliga 95mm stolpar sen kör du stående ribbor med 45x70 reglar med en regels distans (lite mer då även stolpar och skruvregler kommer räknas in i genomskinligheten) som du sen fäster med kortsidan inåt, så den blir ’djup’. Från sidan kommer du få får mer insynsskydd. Typ så här:
 
  • Staket av gråa vertikala ribbor med synlig fästdetalj för ökat insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linnea12
  • Laddar…
Såg ett hus i närheten av mig där de planterat klätterväxt till spaljen. Ger extra insynskydd på sommaren iaf
 
  • Gilla
Linnea12
  • Laddar…
Spaljeer är primärt till för växter och har man tillräckligt mycket så ser man inte igenom någon årstid..Tänk på att du oftast kan ha tätare staket upp till en viss höjd och sen har du spaljé ovanför det.

Vill du ha extra skydd för någon del så sätt upp en spaljé och/eller plantera något inne på tomten. Alternativt sätt hela spaljen en bit in på tomten och plantera några buskar på utsidan eller gör alkover för växterna.
Dubbla lager gör att det blir mycket svårare att se igenom.

Undersök också vad reglera lokalt säger om plank I anknytning till uteplatser. De generella reglerna går att använda väldigt kreativt och man kan skära av relativt stora ytor från insyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.