Har en ikea lucka där jag vill flytta 3cm breda hål(1cm djupa) 1cm i sidled. Steg ett blir då att fylla igen hålen innan nya borras upp. Frågan är nu vad man skall fylla befintliga hål med för att sedan kunna borra nya?

Spackel blir antagligen för poröst och lim känns fel att borra i. Acrylfog känns nästan rätt men misstänker det finns någon träfog eller liknande för syftet. Någon som kan ge mig namn på en vettig produkt för att fylla ut stora hål i trä?

Casco Husfix (finns även som Rapid)

Toppen! Tack!

Plastic Padding Elastic har jag använt med framgång vid några liknande tillfällen. Jag väljer alltid denna om jag behöver spackla eller fylla ut. Den sjunker inte vid härdning, är lätt att slipa och går utmärkt att borra eller fräsa i.

Nackdelen är väl möjligen färgen som inte ser helt snickerimässig ut men den går utmärkt att måla. Efter slipning och målning syns det inte ett spår efter att jag fuskat med denna. Som exempel kan jag nämna att jag gjorde ett antal lådfronter för ett par år sedan. När jag fräste kanterna så lyckades jag tilta fräsen och gjorde en rejäl grop i kanten. Jag fyllde spåren och byggde upp en ny kant med Plastic Padding Elastic och tog sedan en ny vända med fräsen. Efter målning syntes inte ett spår och idag kan jag inte säga vilken av lådfronterna det är.

Jag har också kört med Plastic Paddings Elastic och önskar jag började med det tidigare då andra spackel har släppt från tex skruvskallar som spacklats över innan målning.

Husfix är väl cementbaserad. Det känns inte riktigt lämpligt för ändamålet.

Sågspån och vitlim skulle nog funka, men det är nog inte det mest praktiska.

D Daniel 109 skrev:
Husfix är väl cementbaserad. Det känns inte riktigt lämpligt för ändamålet.

Sågspån och vitlim skulle nog funka, men det är nog inte det mest praktiska.
Husfix är helt riktigt cementbaserat, och fungerar mycket bra för ändamålet. God vidhäftning mot bl.a. träfiberskivor och går att borra och skruva i efter härdning.

Jag hade försökt plugga hålet med en träbit som jag limmade på plats. Tidigare hade IKEA träplugg för ändamålet, då vissa av deras tidigare modeller inte var symetriska och därför hade hål för gångjärnen på båda sidor.

Jag har iofs bara använt Plastic Padding Elastic en gång och jag blev tyvärr inte förtjust främst eftersom jag tyckte den var supersvår att slipa. Kändes som att slipa tuggummi. Men jag är misstänkt på att det är handhavandefel eftersom jag var väl snål med härdare. Så ta inte min kritik alltför säker. Vanligt snickerispackel är det som är enklast för en nybörjare som mig. Då jag kör den två varv med slipning emellan varven brukar det nästan alltid bli bra. Nackdelen är väl dock att den inte tål rörelser på samma sätt som Plastic Padding Elastic.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.