Hej!
Behöver hjälp med lite råd...
Har satt nya gipsväggar i ett rum. Spacklat hörnen och satt pappersremsa. Nu när jag slipar så visar det sig att pappersremsan på något ställe (när jag känner med fingrarna) har släppt från underlaget.

Jag skall tapetsera väggarna.

Har ni något råd vad jag måste göra? om jag låter det vara och har på tapetklistret kommer då pappersremsan att lyfta sig ännu mer?

Måste jag skära bort remsan och bara spackla om?

Hjälp mig med råd och tips

Mvh Linda

• Nyspacklad vägg med synlig pappersremsa längs hörnet redo för slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns egentligen bara två vägar att gå antingen skära bort och sätta ny eller limma befintlig. Att lämna det kommer att se taffligt ut.

• Gilla
Lindis124
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Det finns egentligen bara två vägar att gå antingen skära bort och sätta ny eller limma befintlig. Att lämna det kommer att se taffligt ut.
När du säger limma, hur menar du då?

L Lindis124 skrev:
När du säger limma, hur menar du då?
Spruta in lite tapetlim under remsan o tryck fast. Spackla sen.

• Gilla
Lindis124
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Spruta in lite tapetlim under remsan o tryck fast. Spackla sen.
Jag kanske var otydlig i min beskrivning. Remsan är fäst i spackel och sedan spacklat över allt som jag nu har slipat. Hur skall jag då få in lim under remsan? Remsan har inte bulat upp sig men det känns när jag stryker med fingret över att det är en sträcka på ca 4 cm där den inte fäst riktigt.
Novis

Om det bara låter när du stryker över med handen så kan du låta det vara, om det däremot buktar så måste du fixa det.

Trodde det var ett större område än 4 cm-det kan du bara skära bort o sen spackla.

• Gilla
Lindis124
  • Laddar…
Såsom varande amatör på tapetsering har jag alltid använt glasfiberremsa och vävlim eller enkelt trälim, som har fått torka innan jag spacklar över.
Papper har jag aldrig litat på skall hålla mot rörelser mellan väggskivorna.

• Gilla
Lindis124
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Såsom varande amatör på tapetsering har jag alltid använt glasfiberremsa och vävlim eller enkelt trälim, som har fått torka innan jag spacklar över.
Papper har jag aldrig litat på skall hålla mot rörelser mellan väggskivorna.
Det sägs ju att papper är det som gäller och är "bäst" på att förhindra sprickor, men jag är helt på din linje (också en glad amatör :)). Jag brukar dock köra självhäftande glasfiberremsor och spackla direkt - enkelt, smidigt och jag har ännu inte några som helst problem efteråt (kanske spelar stor roll vilken typ av hus man har). Jag har provat pappremsorna och trots mitt normalt lugna humör har jag aldrig svurit så mycket som med dessa (skulle ju bara tryckas fast i blött spackel). Pappremsorna funkar säkert om man limmar först, men då tycker jag det blir för omständigt.

Jag har haft samma problem när jag provat pappremsa och jag har skurit upp/rivit ner och spacklat om.

• Gilla
Lindis124
  • Laddar…
Pappremsorna håller bättre, alla dagar i veckan.
Släpper dem så är det för lite spackel bakom.
Glad målare

• Gilla
Lindis124 och 2 till
  • Laddar…
Prova att sätta några häftstift med häftpistol. Sen spackla över. Hjälper det inte så skär antingen hål så att du kan limma eller skär bort det som inte sitter fast.

Edit. Tänkte då på sådan förstärkt pappersremsa. Med det kanske du inte använt här... Isåfall snitta med rakblad ett kors. Vänd upp remsan. Limma och sen sätt tillbaka och spackla.

• Gilla
Lindis124
  • Laddar…
Lånar tråden,

1) Lagt nya gipsväggar här hemma, spacklat skarvarna mellan skivorna, lagt på skarvremsan och därefter applicerat ett till lager. Skarvremsan satt perfekt då, men nu efter det torkat finns vissa ställen på den som bubblat sig lite och kanterna på skarvremsan fäster inte överallt. Provade lägga på ett nytt lager men det syns igenom. Hur gör jag så det blir bra?

Är det bättre att spackla skarvarna 1x, låta det torka, applicera skarvremsor med tapetlim, låta det torka - och sen dra på sista lagret med spackel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.