Hej!
Vi ska ha stänkskydd i vårt kök i komposit som ska upp ca 25cm över bänkskivan. De ska måtta för den om ca en vecka. Just nu är där en gipsskiva. Nu undrar jag om väggen ska spacklas även där stänkskyddet ska sitta eller inte? Någon som vet?
Vi ska ha stänkskydd i vårt kök i komposit som ska upp ca 25cm över bänkskivan. De ska måtta för den om ca en vecka. Just nu är där en gipsskiva. Nu undrar jag om väggen ska spacklas även där stänkskyddet ska sitta eller inte? Någon som vet?
Personligen har jag lite annorlunda än TS iom att jag har betongvägg. Jag fått bort det gamla fixet hyfast. Det ska målas mellan stänkskyddet och överskåpen. Funderar dock liksom TS om spackel funkar under stänkskyddet eller om man behöver kakelfix eller liknande.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ok, men varför inte ta bort allt fix ner till slät yta istället för bästa resultat.Grussladd skrev:
Finns jättefina fräsar till detta att hyra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renoverings-saneringsfraes-festool-protool-rgp-80-11.324285/
Har funderat på det! Men det blir ju ändå inte helt slätt - är en del gropar och håligheter. Kan man fylla det med vanlig spackel i så fall?Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja men porer och andra små hål i betongen syns väl inte om du ska sätta ett stänkskydd där sen... 😱
Poängen är ju att få ett tillräckligt slätt underlag att limma stänkskyddet mot så små gropar och håligheter som går inåt spelar ju kvitta i det läget.
Fyll du om du vill men det spelar ju som sagt ingen roll då det viktiga är att få bort det som sticker ut.
Poängen är ju att få ett tillräckligt slätt underlag att limma stänkskyddet mot så små gropar och håligheter som går inåt spelar ju kvitta i det läget.
Fyll du om du vill men det spelar ju som sagt ingen roll då det viktiga är att få bort det som sticker ut.
Det är sant! Men stänkskyddet når bara 30 cm upp. Över det är det målat 30cm. Sen överskåp. Där vill jag ha det slätt och fintPaul-Staffanstorp skrev:
Ja men porer och andra små hål i betongen syns väl inte om du ska sätta ett stänkskydd där sen... 😱
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Sorry, antingen är jag lite trög i huvudet eller så uttrycker jag mig dåligt. Men mitt dilemma är att jag både vill ha det hyfsat plant under stänkskyddet samt väldigt plant över där jag ska måla. Jag tänkte först bredspackla allt men vet inte om det kommer att hålla för stänkskyddet som ändå väger en del. Alt. köra renoveringsgips, men det har jag ingen erfarenhet av sen innan.Paul-Staffanstorp skrev:
Hur menar du - få bort alla upphöjningar under skivan är jag med på, men tänker du då att man bara spacklar på den delen som man ska måla?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja, man fräser bort fixet på hela ytan och sen spacklar och målar man den delen som kommer bli synlig.Grussladd skrev:
Sorry, antingen är jag lite trög i huvudet eller så uttrycker jag mig dåligt. Men mitt dilemma är att jag både vill ha det hyfsat plant under stänkskyddet samt väldigt plant över där jag ska måla. Jag tänkte först bredspackla allt men vet inte om det kommer att hålla för stänkskyddet som ändå väger en del. Alt. köra renoveringsgips, men det har jag ingen erfarenhet av sen innan.
Hur menar du - få bort alla upphöjningar under skivan är jag med på, men tänker du då att man bara spacklar på den delen som man ska måla?
Sen limmas stänkskyddet dit och då kan man lägga en mjukfog på ovankanten av detta och slutmåla den målade delen en sista gång.
Voila 😜🤣
Kan meddela att detta förfarande fungerade utmärkt! Jag fick inte tag på en fräs men då jag hade ett bilningstillbehör till borrhammaren kunde jag använda det för att få bort majoriteten av fixet, sedan tog jag resten med ett gammalt stämjärn och hammare. Jag bredspacklade sedan övre delen och målade, medan undre delen fick vara lite gropig (undantaget ett gammalt doshål som fylldes med gipsputs). Blev strålande sen när stänkskyddet kom på. Tack för hjälpen!Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spackla under stänkskyddet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bredspackla på delvis nedriven tapet - för ojämnt underlag?
Färg, Måla & Tapetsera -
Plocka av element för att spackla under
Vatten & Avlopp -
Hur tunt kan man flytspackla på fibercement för klinker samt på plyfa under vinylgolv
Golv -
Spackla svacka undergolv
Golv