Vi har idag gipsat hela taket i hall och vardagsrum. För någon månad sedan gjorde vi samma sak i sovrummet. När vi sen skulle spackla skarvarna blev vi rekommenderade pappersremsa och att denna skulle klistras med tapetklister innan man spacklade uppe på. Innan den klistrade skulle man måla en omgång med klister så att gipset skulle kunna suga åt sig. Problemet kom bär vi spacklade andra varvet och skulle slipa det sista så visade det sig att remsan lossnat från gipset på flera ställen och bildat luftbubblor. Inte kul. Nu har vi blivit rekommenderade att dra lite spackel i skarven och sedan trycka dit remsan för att sedan, direkt innan spacklet torkat, dra över det med ytterligare spackel. Sedan slipa och spackla och slipa... Ja ni vet den vanliga proceduren vid spackling. Vi är inte sugna på att få en massa luftbubblor igen så vadtror ni. Är detta bästa sättet att spackla skarvar mellan gipsskivor? Hur har ni gjort, vad använde ni och blev det bra? Tacksam för alla kloka tips.

Förklistrad glasfiberremsa. Vissa hävdar att det bara är för amatörer, men det finns många proffs som går den lätta vägen numera också.

Cissi-84 skrev:
Vi har idag gipsat hela taket i hall och vardagsrum. För någon månad sedan gjorde vi samma sak i sovrummet. När vi sen skulle spackla skarvarna blev vi rekommenderade pappersremsa och att denna skulle klistras med tapetklister innan man spacklade uppe på. Innan den klistrade skulle man måla en omgång med klister så att gipset skulle kunna suga åt sig. Problemet kom bär vi spacklade andra varvet och skulle slipa det sista så visade det sig att remsan lossnat från gipset på flera ställen och bildat luftbubblor. Inte kul. Nu har vi blivit rekommenderade att dra lite spackel i skarven och sedan trycka dit remsan för att sedan, direkt innan spacklet torkat, dra över det med ytterligare spackel. Sedan slipa och spackla och slipa... Ja ni vet den vanliga proceduren vid spackling. Vi är inte sugna på att få en massa luftbubblor igen så vadtror ni. Är detta bästa sättet att spackla skarvar mellan gipsskivor? Hur har ni gjort, vad använde ni och blev det bra? Tacksam för alla kloka tips.
Jag har provat både och. Tycker att "old school" funkar bäst. Vi fick också luftblåsor och överdrivet tjocka skarvar. Glasfiber är enkelt och billigt i jämförelse.
Lycka till.
Per

Glasfiber är smidigare men inte lika hållbart som en pappremsa.
Det kräver teknik men efter ett skarvar så får man in trixet - Jag drar alltid i ett tunt lager spackel i skarven, sedan remsa, spackel på samma gång som man drar på plats med spackelspaden, väl framme vid slutet, tryck till med spackelspaden och riv av remsan.
Det är väl något jag måste erkänna kräver en del träning men när man behärskar tekniken är det ganska enkelt.
Jag skulle säga att ni kan gott köra med glasfiber - Fullgott resultat om än inte riktigt lika tåligt.

Pappersremsa och tre olika spackelspadar.
Först ett tunt lager i skarven, dra till det så du får en slät yta med en spackel som är smalare än nedfasningen i gipset.
Lägg på remsan och dra fast med spackeln.
Lägg på mera spackel och släta ut med en spackel som är bredare än nedfasningen i gipsskivorna. Låt torka.
Nästa omgång spackel slätar jag ut med den bredaste spackeln, 200mm eller bredare.

• Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Jag kör också med pappersremsor i spackel. Ett tips jag fått som jag tycker underlättar uppsättningen är att mäta upp remsorna och sen lägga dom i blöt en halvtimme först. (Kan mycket väl ligga längre, så jag mäter upp alla jag ska ha på tex en vägg på en gång och tar dom sen när jag behöver dom. Man kan låta dom rinna av några minuter sen innan man ska trycka ditt dom.) När remsorna är blöta är det lättare att få dom att fastna i spacklet och lättare att se om man har några luftbubblor. Det kan för all del bli lite slabbigt, så det gäller att täcka ordentligt om man har ett golv man är rädd om.

10 år gammal tråd, men vi står med samma arbete framför oss. Youtube säger att man ska använda 3 olika sorters spackel (först grovt, sen medium och tillslut fint). Vi gör en liten innervägg och det kommer bara bli totalt 4 skarvar att spackla. Måste vi köpa hem tre olika spackel för detta? Jag vill inte vara dumsnål men heller inte lägga pengar på onödiga saker. 😅

Nej kör medium på allt

nino nino skrev:
Nej kör medium på allt
Tack, det var rätt svar! 😉🙌

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.