Mitt innertak är nå slags skivor, med skarvar emellan. Kan jag spackla skarvarna för att få ett helt slätt tak? Hur kan jag undvika att det spricker i framtiden? Kan jag först fylla dem med latex/akryl-fog och sedan spackla över? Eller ska jag sätta såna pappersremsor man spacklar över? Eller kanske både och?
Eller kanske det räcker med bara akrylfog och sedan måla direkt utan spackel, eller syns skarvarna då kanske?
Så här ser taket ut:
Eller kanske det räcker med bara akrylfog och sedan måla direkt utan spackel, eller syns skarvarna då kanske?
Så här ser taket ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Hej. Tror säkert det fungerar bra att fylla med latexfog om man gör det rätt. Använd inte gammal latexfog.L Lego Pusselsson skrev:Mitt innertak är nå slags skivor, med skarvar emellan. Kan jag spackla skarvarna för att få ett helt slätt tak? Hur kan jag undvika att det spricker i framtiden? Kan jag först fylla dem med latex/akryl-fog och sedan spackla över? Eller ska jag sätta såna pappersremsor man spacklar över? Eller kanske både och?
Så här ser taket ut:
[bild]
Fyll upp springan ordenligt och skrapspackla så inget är utanför.
En billig latexfog sjunker in mer när den torkat så du behöver kanske dra ett varv till, inte för att få det slätt men för att ha tillräcklig marginal mot sprickbildning.
Sista varvet kör du med vanligt spackel för att få det riktigt slätt och kunna slipa på det. Mvh
Tror det blir svårt att spackla det där och förvänta sig ett bra resultat, de fasade kanterna är väl tänka att vara synliga. Sätter du vanligt gips så har du ju spackelkant runt om för att få det slätt.
Återuppväcker denna tråd eftersom jag är nyfiken på hur du valde att göra med skarvarna mellan skivorna på innertaket. Hittade du någon bra lösning och är du nöjd med resultatet?
Jag är också intresserad. Angående den avslutande spacklingen som nämndes - fäster spacklet bra i taket?
Hej, tack för alla tips. Hade hoppats på att någon elastisk fog hade räckt, men färgen spricker väl ändå om huset fortsätter röra sig. Ska kika på microlit, verkar dock vara ett större jobb. Förstår det som att man klär in hela taket och inte bara skarven.
Tack för tipsen!
Tack för tipsen!