27 055 läst ·
10 svar
27k läst
10 svar
Spackla på spånskivor.
Hej!
Påbörjade renoveringen av min hall idag. Som innerväggar där har man valt spånskivor som man sedan tapetserat på. Den tapeten har jag nu dragit ner och funderar om det går spackla på detta underlag, med tanke på att träet rör på sig pga luftfuktigheten. Kommer detta bidra till sprickor i spacklet?
Tacksam för svar.
Påbörjade renoveringen av min hall idag. Som innerväggar där har man valt spånskivor som man sedan tapetserat på. Den tapeten har jag nu dragit ner och funderar om det går spackla på detta underlag, med tanke på att träet rör på sig pga luftfuktigheten. Kommer detta bidra till sprickor i spacklet?
Tacksam för svar.
Som det ser ut nu så är det en massa tapetrester som sitter kvar på väggen. Så mot det fäster nog spacklet. Det är mest sprickorna pga rörelserna i träet jag oroar mig för. Hur mycket rör sig egentligen en spånskiva?
Det borde man väl kunna undvika genom att först måla på en oljebaserad färg som spärr.lajsiiwan skrev:
Vore det min vägg skulle jag nog dra på ett lager gips istället.
(Billig bauhaus eller byggmaxgips blir nog inte så mycket dyrare än oljefärg + en massa spackel.)
Sätt med förskjutna skarvar gentemot spånskivorna isåfall.
Har bestämt mig nu. Sätter reparationsväv. Har några våder kvar sedan jagg renoverade vardagsrummet. Grejen är att väggen endast är 178 cm lång och 79 cm hög så den består förmodligen av en spånskiva.
Tacksam för alla svar.
Tacksam för alla svar.
Det bör gå bra att spackla på spånskiva. Rörelserna inom en skiva är obetydliga och spacklets elasticitet tar upp det. Skivorna kan röra sig inbördes och i skarvarna bör man spackla in pappremsor. Alla innerväggar i vårt hus från -66 är gjorda med spånskiva och spacklade skarvar med pappremsa och det finns inga sprickor någonstans. Jag har bredspacklat på tapet med vanligt sandspackel på flera väggar och det fungerar bra.
Har med tapetserat direkt på spånskiva, lämnade en liten springa bara mellan skarverna samt bredspackel + remsa på det.
En annan sak som är viktigt att tänka på är att prima spånskivan före tapetsering antingen med tapetlim eller vanlig primer så att den blir mättad.
Valde själv en lite tjockare tapet pga rörelser i timmret
En annan sak som är viktigt att tänka på är att prima spånskivan före tapetsering antingen med tapetlim eller vanlig primer så att den blir mättad.
Valde själv en lite tjockare tapet pga rörelser i timmret
Klicka här för att svara