Vi sätter furuplywood-skivor som ytskikt i taket(obehandlade) men märker att det är svårt att få dem helt kloss an mot varandra. Någon som vet om det skulle funka att spackla springorna med träspackel. Eller finns det någon bättre lösning?

Det är väl meningen att skivorna ska monteras med rörelsemån?

Ingen aning? Det e raka kanter så dom ska inte ”klickas” i varandra. Vanliga 10mm 1x2 m

Golvfog ger rörelsemån, dyrt men funkar

H Huzzbutt skrev:
Golvfog ger rörelsemån, dyrt men funkar
Bilder ?

Fräs not och fjäder på dem, blir klart snyggast och bäst, men också lite arbete. Spackel kommer inte hålla över tid. Mjukfog tror jag inte heller på om ni vill ha dem dikt an.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Fräs in not och fjärder!
Då får du trä även i skarven

Spackel och fog kommer inte hålla, ett alternativ är att sätta lister som förr i tiden över alla skarvar.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Så här ser det ut. Det e ju max 3-4mm så borde det ändå inte funka med spackel?

• Vägg klädd med plywood, röda pilar markerar eventuella brister, grått golvavsnitt nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ö Ölin skrev:
Så här ser det ut. Det e ju max 3-4mm så borde det ändå inte funka med spackel?
Trä är ett levande material, glipans storlek kommer variera över året så spacklet kommer spricka. Ska du ha något så är det en elastisk fog, men att fräsa kommer bli 1000 gånger snyggare.
Tänk en gipsskiva, det är ett dött material men sprickor ändå om man inte lägger remsor i skarvarna, i det här fallet har du ett levande material utan remsa.

Försök undvika onödigt många skarvar, varför kör ni med så små bitar ?

Tack för alla input. Vet inte varför vi körde med små bitar. Kanske för att det e 3,5 m i takhöjd och hade varit sjukt jobbigt med tyngre skivor. Men men nu har jag bestämt mig för att sätta lister längs alla skarvar. Tror det kan bli coolt

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Ö Ölin skrev:
Tack för alla input. Vet inte varför vi körde med små bitar. Kanske för att det e 3,5 m i takhöjd och hade varit sjukt jobbigt med tyngre skivor. Men men nu har jag bestämt mig för att sätta lister längs alla skarvar. Tror det kan bli coolt
Hej, står inför samma problem nu när vi sätter interiörplywood i björk. Kan du beskriva hur ni gjorde och gärna med bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.