Har idag ett gipstak med synliga skåror som jag funderar på att spackla igen skårorna på.
Tanken är att lägga i spackel i skåran och sedan limma dit pappersremsor som sedan spacklas.

Är det någon som har gjort detta? Hur blir det med "åsar" där skårorna varit?

Ska du få det bra måste du bredspackla hela taket annars syns det åsar vid skarvarna. Inget jag rekomenderar nån att göra.

Jag har gjort så, bortsett från att jag använde glasfiber istf pappremsor. Tror att pappremsor är bättre.
Dock, som Stefan N skriver så blir det inte helt osynligt. Här beror det dock på hur högt det är till tak, och hur petig man är om vilket utseende man vill ha. (Om man tilltalas av den moderna looken med stora helt släta livlösa ytor, eller som jag vill ha liv, variation och struktur.)

Trots att vi har lågt i tak (2.25 m) så är det inget som sticker i ögonen, (med vanlig matt vit takfärg). Om man däremot tittar upp i taket och studerar det närmare så syns det. Ju bättre man är på att spackla, och ju mer man bredspacklar, desto bättre blir det. Men, det är ett drygt jobb, och om man har klena takstolar som vi har så är risken stor att det spricker upp i skarvarna när taket rör på sig (storm och när stora snösjok släpper från taket). Tilläggas kan att oprofessionell målning av taket syns minst lika mkt som spacklingen... Hade det varit högre i tak så hade det förmodligen inte synts.

Jag har precis varit i färgbutiken och frågat om samma sak. De säger att man ska spackla i spåren utan remsor, slipa slätt och sedan limma på microlite. De är helt säkra på att det inte kommer att spricka.

Eftersom jag har varit sugen på att få bort ränderna i taket ganska många år nu så köpte jag på mig spackel, microlite,lim för vävtapet till microliten och billig takfärg att grunda microliten med.

Någon som provat den metoden? Verkar det rimligt att göra så?

wadbat75 skrev:
Jag har precis varit i färgbutiken och frågat om samma sak. De säger att man ska spackla i spåren utan remsor, slipa slätt och sedan limma på microlite. De är helt säkra på att det inte kommer att spricka.

Eftersom jag har varit sugen på att få bort ränderna i taket ganska många år nu så köpte jag på mig spackel, microlite,lim för vävtapet till microliten och billig takfärg att grunda microliten med.

Någon som provat den metoden? Verkar det rimligt att göra så?
Då måste du sätta microlite i precis hela taket vilket inte alls är lätt att få bra. Microlite blir sladdrig och jobbig att hantera uppåt så det krävs lite vana att sätta det.

Att fylla sprickorna och sen pappersremsa som spacklas bort är nog ett lättare och enklare jobb. Om du använder en bred spackel så kommer det inte att synas och man behöver inte spackla hela taket utan bara remsorna.

Men om du sätter microlite i hela taket och får det jämnt utan skrynklor och glipor mellan våderna så är det ett ypperligt sätt att göra det på

Redigerat:
Är det vävlim extra stark eller våtrumslim man ska använda?

Butiken jag köpte väven av gav mig Bostik Hernia PVP Variant. Det står bara vävlim på burken.

Vävlim är ok behöver absolut inte vara våtrumslim för det är väl inget våtrum som ska vävas.

Jag har gjort både och för att få bort "v" vecket i gipstak.
Första gången spacklade jag igen skårorna och lade upp microlit i hela taket. Det blev sjukt mycket veck och dåliga skarvar... Jag skar sen bort veck och bredspacklade sen hela taket...

Andra gången fyllde jag först vecken med gipsputs och bredspacklade taket (utan remsor) och målade.

Skulle jag göra det igen skulle jag välja metod 2 alla dagar i veckan!
Microlit i tak kräver sin man (eller snarare män)!

Går det att rolla upp limmet med tex en 10 cm roller eller har ni använt en bred pensel?

Jag skulle inte lita på microlit som enda "armering" av fogarna. Microlit är framförallt ett sätt att få en jämn fin yta, tål inte så mycket dragbelastning..

Spackla, slipa spackla, till fogarna är helt osynliga. Limma pappersremsa, spackla ett antal varv (minst 2 ggr), slipa, spackla igen. När det är "helt jämnt" limma microlit.

Tack för tipsen, något som provat att rolla upp limmet istället för att använda pensel?

Det går bra att rolla upp limmet. För tak använder jag alltid rollbart spackel också (Biltemas t.ex. är bra) och en vanlig grovhårig roller.

Jag har satt microlit i vårt kökstak, ca 35 kvm. Det var inte kul. Det gäller framförallt att ha flödigt med lim, så det inte hinner torka innan du får dit duken, och man vill gärna ha några sekunder på sig att justera duken. Man bör vara 2 eller tom. 3 personer. Typ en som hela tiden rollar lim framför "fronten". En som sätter upp duk, och idealt en som håller ordning på dukrullen, ev. går och efterstryker duken (tapetborste) för att få bort ev bubblor.

När jag gjorde det så såg jag en instruktion om att man skall sätta duken med överlapp, och sedan skära skarven, dra bort de skurna remsorna, dvs. även den först limmade remsan. Det funkade inte. Man skulle behövt jobba 100 ggr snabbare om den undre remsan skall gå att dra bort, när man just fått dit andra våden. Den hade redan torkat fast. Som tur var upptäckte jag det redan när jag började med våd nr två.

jag satte istället kant i kant, det blev bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.