Många tips på hur man ska göra här redan...så ger väl ett par tips jag med:

Steg 1: Använda rätt spackel, de flesta spackelfabrikaten har en produkt avsedd för skarvspackling med pappersremsa.

Steg 2: Fyll hela skarven med rätt spackel, dvs hela försänkta kanten ska vara fylld vilket innebär ca 1-1 1/2 mm tjockt.

Steg 3: Lägg i papperremsan i spacklet, tänk på sätta rätt sida mot väggen. Pressa inte in remsan utan mer en smekning. Pressar man för hårt så trycker man bort spacklet under remsan vilket kan medföra sprickor och blåsor på remsan. Efter iläggning av remsan så spacklar man ett tunt lager direkt på remsan. Detta för att remsan ska fuktas på båda sidor. Låt sedan torka till dagen efter.

Steg 4: Om det behövs, en lätt avslipning för att få bort "ryggar" och ojämnheter.
Spackla sedan med ett LH spackel ca 20 cm brett ( för att dölja den gipsvalk som finns bredvid skarven). Låt sedan torka igen.

Steg 5: Spackla sedan en sista gång ca 25-30 cm brett. Låt torka och sedan slipa med kornstorlek 150-180.

• Gilla
yopshi och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite, om man använder microlit/fiberduk, och sätter skarvarna omlopp till gipsskarvarna. Min fråga är då, behövs det fortfarande papp rems på gipsskivorna eller funkar det utan och att du bara spacklar ytan jämn? Rent teoretiskt känns det lite overkill, spricker spacklet under duken borde det ju knappast synas igenom duken?

Nu har jag tänkt att lägga både och, men det är mest för att jag behöver öva mer på spackling.

Låna på:P
Är själv inne på att eventuellt lägga på microlit så all info om det är ju bra att ha!

Jag gjorde nämligen så i köket, både remsa och spackel på gipsskarvarna och sen fiberduk omlopp. Köpte finspackel och putsade till även skarvarna på fiberduken, resultatet blev över förväntan och jag är nöjd än så länge, och förhoppningsvis är det lika snyggt sen när huset rör sig lite efter årstiderna...

Visst blir det några hundra kronor extra och en daga jobb, men va gör det när resultatet blir över förväntan?
Orenoverat kök i förberedelsefas med gipsskarvar och spacklade ytor redo att bli målade, inklusive väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kökstak med slät yta och infälld belysning, nyligen spacklat och putsat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade givetvis inte fiberduk där det skulle va köksskåp.

Snyggt!
Är det enkelt att sätta fiberduken?

Skulle inte skippat remsan även om man satte microlit.

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
T Tronget skrev:
Snyggt!
Är det enkelt att sätta fiberduken?
Ja om man är två :D en får gå o hålla duken medans den andra smeker på den, vi kapade till färdiga längder så det gick ganska smidigt!

Sen hade väl jag fördel att vara 195cm lång också så med armarna i vädret klarade jag sätta den utan att stå på stege och skit, takhöjd 240.

Hoppas någon har mer info på om remsa är onödigt eller inte under fiberduk dock!

Biggie Biggie skrev:
Lånar tråden lite, om man använder microlit/fiberduk, och sätter skarvarna omlopp till gipsskarvarna. Min fråga är då, behövs det fortfarande papp rems på gipsskivorna eller funkar det utan och att du bara spacklar ytan jämn? Rent teoretiskt känns det lite overkill, spricker spacklet under duken borde det ju knappast synas igenom duken?

Nu har jag tänkt att lägga både och, men det är mest för att jag behöver öva mer på spackling.
Pappersremsa ska alltid användas under fiberduk / armeringsduk.

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
Finns olika tjocka remsor. Den tunnare sorten var bra mycket smidigare att sätta upp.

Finns bara en rensa som är godkänd och det är papper.

Långt fängelse straff om man använder riktiga remsor.

Vad menar du? Förespråkar du att använda saker som är sämre?

Har själv aldrig använt pappremsa, glasfiber remsa funkar bra, några påstår att det är nästan förbjudet att använda glasfiber, så vad är straffet för det ,??

Du får använda precis vad du vill

Glasfiber har sämre skjuv-styvhet men är lättare att spacka fast helt klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.