Ja det kan ju vara en grej att testa faktiskt, verkar dock inte som proffsen gör så och jag hade hoppats på att jag också skulle lyckas men icke

T Tronget skrev:
Ja det kan ju vara en grej att testa faktiskt, verkar dock inte som proffsen gör så och jag hade hoppats på att jag också skulle lyckas men icke
Det finns mycket som proffsen gör som vi amatörer inte klarar av. :)

Ofta får man göra saker på ett långsammare och omständligare sätt för att få ett bra resultat.

Det är svårt att beskriva i text hur man ska göra, hade varit enklare att visa i praktiken.
Men det är bara att öva o öva! Så länge du inte börjar måla på det så kan du spackla o slipa tills det blir bra! Och tänk på att inte bara ha en smal spackel, gärna en som är min 20 - 25cm bred.
Och gärna en ännu bredare som du lägger upp spacklet på..

Jag vet men man måste ju testa:P Sen har jag tyvärr inte kunnat hitta något annat sätt att göra det på

Jag har både 5, 15, 25, 35 och 45cm spade så borde klara mig
Ja jag får väl testa mig fram till ett bra resultat är lite orolig bara om jag kommer lyckas spackla så remsan inte syns och det samtidigt är slätt å fint.
Och att ta bort spackel va ju inge kul alls, tog ju evigheter

Jag hade också problem med den där jävla pappremsan, den bubblade sig på något ställe, kanske inte så konstigt när spacklet är fuktigt och remsan är torr, nästa rum blir det att fukta remsan lätt med en sprayflaska.
Typ
Transparent blå sprayflaska använd för att fukta pappremsor vid spackling.
känns betydligt lättare än att hålla på med lim och skit.

Haha inte bara jag som är irriterad på remsan då:P
Funkar det att fukta den innan? Känns som det kommer bli mycket mer lättjobbat faktiskt men fastnar den i spacklet?

T Tronget skrev:
Haha inte bara jag som är irriterad på remsan då:p
Funkar det att fukta den innan? Känns som det kommer bli mycket mer lättjobbat faktiskt men fastnar den i spacklet?
Har inte kommit så långt ännu men, yrkesmålarna jag träffar runt om på bygget säger att det är ett bra knep för en amatör :D men rent tekniskt sätt borde det hjälpa mig med mitt problem, fenomenet att den vill bubbla sig på sina ställen har ju med att fuktigt spackel möter torr papp.

Om man ser till att sträcka remsan så är det inga problem, skulle inte fukta den innan faktiskt.
Man får ta i lite när man sas drar spackeln på remsan så den trycks fast ordentligt.

J Jörgen Ö skrev:
Om man ser till att sträcka remsan så är det inga problem, skulle inte fukta den innan faktiskt.
Man får ta i lite när man sas drar spackeln på remsan så den trycks fast ordentligt.
Det hjälpte inte för mig, dock kan det vara så att jag helt enkelt haft för lite spackel under.

Måste fråga, varför pappremsan
Har byggt ett antal väggar under min tid, men aldrig använt pappremsa, vad gör den bättre.

Glasfiber tål inte alls samma krafter som papper gör, papp är vida överlägsen. Glasfiber är inte ens godkänt längre i AMA.

Ja läser man om det så spricker det inte i skarven med pappersremsa som det gör med glasfiberremsa.
Inget jag själv kan gå i god för men jag väljer att lyssna på dom som kan

Jag är amatör men har spacklat en hel del skarvar. Om remsan bubblar har man lagt på för lite spackel. Om remsan hamnar i nivå med gipsytan så gör det inget, man bara spacklar över och ca 10-15 cm ut åt sidorna. Sedan slipar man det slätt. Det blir en liten bula med någon mm höjd men det syns inte. Jag tror att du skapar dig ett problem av något som inte är ett problem.

Mycket möjligt att jag gör, är som sagt första gången jag spacklar och vill inte göra om efter att allt är målat:P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.