De flesta arbetsmoment brukar gå bra när jag helrenoverar ett rum, men spackling känns läskigt. Som lekman, hur gör jag enklast för att det ska bli så bra och enkelt som möjligt? Spacklar igen springan mellan gipsskivorna så det blir platt, limmar vävlim/tapetlim när det torkat och sätter pappersremsan i det, sen när det torkat ett par lager spackel över? Detta då för väggarna. Obs, det behöver inte gå snabbt och vill inte spackla in remsan, har dåliga minnen av det.

Jag har också gips i taket som är ett vinkeltak, dvs det är vinklar mot väggen och två vinklar i mitten av taket högst upp som ska spacklas, hur gör man lättast och bäst här för att det ska bli så bra och hållbart som möjligt?

P
Det där ska du inte vara bekymrad över. Leta reda på Norgips montagehandbok så finns all info du behöver.

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Gick det bra TS? Finns massor av riktigt bra guider på youtube annars.

H
M Mattias E Svensson skrev:
De flesta arbetsmoment brukar gå bra när jag helrenoverar ett rum, men spackling känns läskigt. Som lekman, hur gör jag enklast för att det ska bli så bra och enkelt som möjligt? Spacklar igen springan mellan gipsskivorna så det blir platt, limmar vävlim/tapetlim när det torkat och sätter pappersremsan i det, sen när det torkat ett par lager spackel över? Detta då för väggarna. Obs, det behöver inte gå snabbt och vill inte spackla in remsan, har dåliga minnen av det.

Jag har också gips i taket som är ett vinkeltak, dvs det är vinklar mot väggen och två vinklar i mitten av taket högst upp som ska spacklas, hur gör man lättast och bäst här för att det ska bli så bra och hållbart som möjligt?
Underarbetet är det som tar längst tid. Se till att ha bra verktyg, en bred spackelspade t.ex.
slippapper, se till att du kan slipa hela bredden samtidigt, lägg inte i för mycket spackel åt gången, bättre att låta det torka och spackla igen, slipa spackla igen osv. Det är ju inte bara glipan, gipsskivor brukar vara fasade i kanterna så hela den delen måste spacklas för att väggen skall bli slät.
Som någon annan skrev tidigare, titta på Youtube hur man gör.
Lycka till!

Som föregående talare sa. Lägg hellre på lite mindre spackel och i flera omgångar.

De tråkigaste och dammigaste momentet är ju slipningen.
Mina första försök så frestades jag till att slabba på för mycket spackel och sedan jobba som tusan med slippapperet för att få till slutresultatet. Det resulterade bara i massa extra svett och att 50% av spacklet fick avsluta sin karriär som damm.
Efter lite övning så får man till 99% av slutresultatet med hjälp av spackelspaden och allt som återstår är en lätt smekning med slipklossen

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag har limmat remsorna med våtrumslim efter jag fyllt skarvarna med gipsbruk. Blev bra utan några bubblor när jag nu spacklat över.

M Mattias E Svensson skrev:
Jag har limmat remsorna med våtrumslim efter jag fyllt skarvarna med gipsbruk. Blev bra utan några bubblor när jag nu spacklat över.
Så gör jag också. Då har jag ändå hunnit renovera nära 220m2 gipstak, och ännu mer väggar Tycker fortfarande det är riktigt svårt att få till remsa direkt i spackel. Provat med jämna mellanrum, men ångrar mig alltid, och börjar limma. Bortsett från tiden, så är limma inget fel, blir troligen bättre beträffande fållfasthet. Yrkesfolk gör det inte pga att det det tar tid. Gällande kort skarvar i tak som inte är försänkta så är limning nog det enda vettiga.

M mojjen skrev:
Så gör jag också. Då har jag ändå hunnit renovera nära 220m2 gipstak, och ännu mer väggar Tycker fortfarande det är riktigt svårt att få till remsa direkt i spackel. Provat med jämna mellanrum, men ångrar mig alltid, och börjar limma. Bortsett från tiden, så är limma inget fel, blir troligen bättre beträffande fållfasthet. Yrkesfolk gör det inte pga att det det tar tid. Gällande kort skarvar i tak som inte är försänkta så är limning nog det enda vettiga.
Hur länge tar det att limmet ska torka fast remsorna kontra skivspackel torkar fast remsorna?
Jag har alltid använt mig av skivspackel för pappremsor i tak. Har endå väntat till dagen efter.
Väggar som ska tapetseras har jag kört med enklare glasfiber remsa som självklistrar.

T TheGame skrev:
Hur länge tar det att limmet ska torka fast remsorna kontra skivspackel torkar fast remsorna?
Jag har alltid använt mig av skivspackel för pappremsor i tak. Har endå väntat till dagen efter.
Väggar som ska tapetseras har jag kört med enklare glasfiber remsa som självklistrar.
Saken är med remsor så vill man (I alla fall jag) först fylla springorna med gips eller spackel, så nedsänkningen blir slät. Ibland har jag fått dra i spackel 2 ggr för att det skall blir hyffsat slätt. Det är nog overkill, men en fyllning, annars trycks remsan in i skarven. Så det motsvarar ditt spacklingsvarv med remsan. Sen limning som jag brukar låta vara över natten. Så man tapapr väl motsvarande ett sapcklings varv. i tid. Det gör ju inget när man bygger själv. men om målaren måste göra det för att komma tillbaka en dag senare, så blir det ju kostnadsdrivande.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.