2 297 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
spackel vs gips under klinkers
Hej,
vi byter golv i huset och kommer lägga hälften klinkers hälften trä i kök/hall. Efter borttagning av tidigare parkett har jag nu plastmatta på 22mm spånskiva på 60cc reglar på betongplatta. Jag kommer lägga golvvärme under klinkerspartierna och vill att det ska bygga så lite i höjd som möjligt för att slippa höja trägolvspartierna allt för mycket (vill att trä och klinkers linjerar i höjd).
Minsta flytspackelhöjd för att få in värmeslingan är 5mm. Om jag chansar på att det räcker för att döda svikten i golvet så blir totala höjden för klinkerdelen 15mm, vilket skulle funka fint med trägolvets 14mm...
Golvet känns stumt och det låg tidigare klinker på vissa ställen, på 6mm gips, och där var det inga problem. Vi har valt stora rätskurna plattor (60x30) som vi kommer lägga med liten fog (1-2mm). Törs man chansa på att 5mm flytspackel räcker som underlag? Om inte skulle jag kunna spackla upp till 8mm tjockt och då köra en 3mm masonit (el. liknande) under trägolvet för att få det i nivå, men det kanske inte heller räcker?
Tacksam för tips/råd!
mvh
/ola
vi byter golv i huset och kommer lägga hälften klinkers hälften trä i kök/hall. Efter borttagning av tidigare parkett har jag nu plastmatta på 22mm spånskiva på 60cc reglar på betongplatta. Jag kommer lägga golvvärme under klinkerspartierna och vill att det ska bygga så lite i höjd som möjligt för att slippa höja trägolvspartierna allt för mycket (vill att trä och klinkers linjerar i höjd).
Minsta flytspackelhöjd för att få in värmeslingan är 5mm. Om jag chansar på att det räcker för att döda svikten i golvet så blir totala höjden för klinkerdelen 15mm, vilket skulle funka fint med trägolvets 14mm...
Golvet känns stumt och det låg tidigare klinker på vissa ställen, på 6mm gips, och där var det inga problem. Vi har valt stora rätskurna plattor (60x30) som vi kommer lägga med liten fog (1-2mm). Törs man chansa på att 5mm flytspackel räcker som underlag? Om inte skulle jag kunna spackla upp till 8mm tjockt och då köra en 3mm masonit (el. liknande) under trägolvet för att få det i nivå, men det kanske inte heller räcker?
Tacksam för tips/råd!
mvh
/ola
Kollar en vad tex Weber rekommenderar på Golvspån, så är minsta spackeltjocklek 15 mm
https://www.weber.se/gor-det-sjalv/spackla-golv/spackla-pa-golvspanskivor.html
https://www.weber.se/gor-det-sjalv/spackla-golv/spackla-pa-golvspanskivor.html
Precis, 15mm är rekommenderat, har också sett 12mm nånstans. Men dessa mått är ju antagligen "worst case", som ska funka för alla plattstorlekar, fogbreddar osv. Vad jag är ute efter är om någon som har mer erfarenhet vet hur mycket lägre man törs göra det (baserat på de uppgifter jag gett) och ändå vara "ganska" säker på att det kommer att hålla. (Jag inser ju att det inte finns något absolut svar på frågan...)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ska jag använda till källarväggar, gipsbruk eller grovspackel?
Övrigt husrelaterat -
Vad bör man använda, gipsbruk eller grovspackel, till en källare?
Inredning -
Skarvspackla med gipsspackel
Färg, Måla & Tapetsera -
Snabb fråga: Finspackel vs skivspackel till takgips?
Färg, Måla & Tapetsera -
gipsbruk, akrylfog, grovspackel för stora mellanrum mellan skarvarna
Fyllnadsmassor