P
Hello alla semesterfirare,

Har försökt snabba på min spackling på några olika sätt för det tar en jäkla tid för mig. Första halvframgångsrika experimentet som avviker från min vanliga process var att slipa med giraff.

Nu tänkte jag prova gipsspackel som en del pratar sig varma om - men vad är en bra strategi då det sjunker bara en bråkdel av vanligt sandspackel?

Nu gör jag så här, med medium spackel.

Fyll eventuella glipor mellan gipsskivorna.
Slipa lätt.
Limma remsa.
Fyll försänkningen.
Slipa lätt.
Spackla ut ca 5-10 cm.
Slipa lätt.
Spackla ut 15-20 cm.
Slipa slipa slipa slipa.

Någon som har ett framgångsrikt recept för gipsspackel?

Skål!

Klåparn

P
Obligatorisk update.

Casco Wallfiller. Vilket skit det var att hållas med. Massa extra jobb att blanda, och tvätta visp och hinkar och kasta bort spackel när det blandats för mycket. Är inget proffs så fick blanda i mindre batcher så blev tålamodsprövande. Konsistensen var annorlunda än färdigt medium-spackel och gjorde det mycket svårare att smeta ut jämt och fint. Fukten sögs direkt ur det tunna skikt som hamnade bredvid gipsets nedsänkning, så när det drogs bort med spackeln fick jag kasta bort det direkt, blev katastrof att använda på nästa skarv. Tre spackelspade krävdes, en för att ha nytt spackel på, en för att stryka ut och så en för avskrapat torkat oanvändbart spackel. Tyvärr har jag bara två händer så det blev ett jävla fipplande.Det sjunk kanske lite mindre än medium sandspackel men inte så jag kunde spara in ett lager. Kommer inte köpa igen.

På den positiva sidan finns att det var ganska lätt att slipa.

Min topplista över spackel för nya gipsväggar:

1. Alcro Handspackel
2. Bostik LH Medium
3. Sadolin väggspackel mediuml
4. Sadolin rullspackel
5. Casco Wallfiller

Önskar jag provat Ardex 828 eller 820 samt Scotte J för remsan. Men nu ska jag inte bygga några fler gipsväggar på jävligt länge.

Vilket är ditt favoritspackel?

• Gilla
Tord_Yvel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.