Jag ska sätta tätskikt (Kiilto Kerasafe+) i ett badrum och undrar vad som gäller vid förarbete av våtrumskivorna. Jag antar att man behöver spackla skivskarvar, innerhörn samt skruvhuvuden innan tätskiktet appliceras. Stämmer det?

Vilken typ av spackel ska i så fall användas? Jag har fått uppfattningen att ett cementbaserat spackel bör användas i våtrum, men när jag läser Kiiltos monteringsanvisning framgår det inte tydligt vilken typ som rekommenderas.

Tacksam för hjälp!

• Haha
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Ingen som vet?

A
A Arseface skrev:
Ingen som vet?
Jodå

Nej du ska inte spackla skivskarvarna under tätskiktsmattan!

L lurius skrev:
Nej du ska inte spackla skivskarvarna under tätskiktsmattan!
Varför inte? Skivskarvarna har ju försänkning även om den inte är lika försänkt som vanligt gips.

ACME skrev:
Jodå
Hjälpsam som vanligt…

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
ACME skrev:
Jodå
Ursäkta, men vad är det för attityd??? I detta forumet hjälper vi varandra och för tråden framåt. Har du inget att tillföra så låt bli att posta.

• Gilla
  • Älska
Laurentiusson och 2 till
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Varför inte? Skivskarvarna har ju försänkning även om den inte är lika försänkt som vanligt gips.
Bara att kolla manualer från tillverkarna av tätskikt så ser du att ingen kladdar med spackel under. Inga problem att limma mattan korrekt även fast skivan är försänkt i skarvarna.

Du behöver inte spackla skarvar å skruvhål när du skall sätta folie system , den lilla försänkningen på gipsen gör inte mycket , men om du nu vill spackla så är lätt våt spackel du ska ha , och du behöver inte spackla med remsa eller 3 gånger , ta en 15 brett å dra jämt bara , de räcker gott de

• Gilla
Arseface och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Du behöver inte spackla skarvar å skruvhål när du skall sätta folie system , den lilla försänkningen på gipsen gör inte mycket , men om du nu vill spackla så är lätt våt spackel du ska ha , och du behöver inte spackla med remsa eller 3 gånger , ta en 15 brett å dra jämt bara , de räcker gott de
Tack! Hur hanterar jag glipor mellan skivorna i innerhörn? Ska dessa spacklas eller tätas på något sätt innan?

Har fått bekräftat av Kiilto att springor vid t.ex. innerhörn ska tätas med akrylfog, samt att skivskarvar och skruvhuvuden inte ska spacklas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.