Hej. Jag har sökt i forumet och ändå inte riktigt hittat vad jag söker.

Jag vill spackla två källarväggar inomhus som inte är ytterväggar och undrar vilket spackel jag skall ha? Huset är dränerat för ett år sedan och bekräftat torrt genom mätning av besiktningsman.

Man har (på 80-talet?) målat med färg med sand i, och det är otroligt strävt och om man går man emot med en stickad tröja fastnar man, därför vill jag spackla. (Korridor till tvättstuga så vi går där "hundra" gånger om dagen.) Det är ett Aneby-hus byggt -79 med lättbetongväggar, ej radonhaltigt blåbetong, och jag har tittat i kopplingsdosor, apparatdosor och ventilationshål och det ser inte ut som att det är putsat utan målat direkt på lättbetongen.

Men vilket spackel? Ok med vanligt väggspackel? Måste jag ha cementbaserat? Tack för era svar!

Bifogade bilder visar ytor, kant mot ventilationshål samt en skada som blivit när man gjort en genomföring. Skadan är inte problemet utan jag vill visa väggmaterialet.

Sträv och sandig källarväggyta samt skada vid genomföring som visar underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sträv väggyta med sandfärgad textur och vit ljusbrytare, skada nära eluttaget synlig.
Skapa konto
Detaljbild av sträv lättbetongvägg i källare med skada och kablar.
Skapa konto
Skadad källarvägg med grov struktur och synlig genomföring för rör, skadade områden exponerar underliggande material.
Skapa konto

Tjena Martin,
På de där väggarna ska du helst ha ett lågalkaliskt spackel/bruk men jag skulle nog kört med gipsspackel som jag stålar för en slätare yta.
/Peter

Hej Peter,
Stort tack!
/Martin

Vanligt LH funkar fint

Martin999 Martin999 skrev:
Hej. Jag har sökt i forumet och ändå inte riktigt hittat vad jag söker.

Jag vill spackla två källarväggar inomhus som inte är ytterväggar och undrar vilket spackel jag skall ha? Huset är dränerat för ett år sedan och bekräftat torrt genom mätning av besiktningsman.

Man har (på 80-talet?) målat med färg med sand i, och det är otroligt strävt och om man går man emot med en stickad tröja fastnar man, därför vill jag spackla. (Korridor till tvättstuga så vi går där "hundra" gånger om dagen.) Det är ett Aneby-hus byggt -79 med lättbetongväggar, ej radonhaltigt blåbetong, och jag har tittat i kopplingsdosor, apparatdosor och ventilationshål och det ser inte ut som att det är putsat utan målat direkt på lättbetongen.

Men vilket spackel? Ok med vanligt väggspackel? Måste jag ha cementbaserat? Tack för era svar!

Bifogade bilder visar ytor, kant mot ventilationshål samt en skada som blivit när man gjort en genomföring. Skadan är inte problemet utan jag vill visa väggmaterialet.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Hur blev det och vad använder du? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.