Hej!
Har precis köpt ett Lay-Z-Spa Spabad Helsinki Airjet på Jula och håller nu på att värma upp det. Uppvärmningen tar väldigt lång tid tycker jag, någon som har någon tanke där?
Ett par frågor bara: Hur varmt är det optimala? Vilken typ av drift ska jag ställa in när vi har badat färdigt och man kanske inte ska bada på några dagar? alltså daglig drift.
Tack på förhand
Har precis köpt ett Lay-Z-Spa Spabad Helsinki Airjet på Jula och håller nu på att värma upp det. Uppvärmningen tar väldigt lång tid tycker jag, någon som har någon tanke där?
Ett par frågor bara: Hur varmt är det optimala? Vilken typ av drift ska jag ställa in när vi har badat färdigt och man kanske inte ska bada på några dagar? alltså daglig drift.
Tack på förhand
Badet är vad jag kan se på 1123L vatten och har ungefär 2kW effekt på värmaren.
Om man bortser från förluster, så borde det ta ca 20 timmar att värma vattnet 30 grader.
Så 24h är rimligt att anta.
Vi har 34-38 i vår spapool beroende på årstid.
Om man bortser från förluster, så borde det ta ca 20 timmar att värma vattnet 30 grader.
Så 24h är rimligt att anta.
Vi har 34-38 i vår spapool beroende på årstid.
Peter2400 skrev:
Tack för snabbt svar
Är helt ny på detta så hur gör man när man badat klart? Stänger man av bara och sen sätter på värmaren när man vill bada igen?
Jag föreslår att du kopplar in någon typ av energimätare till badet, då kan du jämföra hur mycket det kostar att ha full badtemp jämfört med en lägre.K Kenkaa skrev:
Jag tycker det är värt pengarna att alltid ha badet i rätt temp och kunna hoppa i när man vill.
Var också försiktig så inget fryser sönder om du väljer att sänka eller stänga av badet.
Klicka här för att svara