29 935 läst ·
18 svar
30k läst
18 svar
SpaBad från bygghemma?
M matwe skrev:Stonefactory som säljer Landskap Hekla och skriver följande på sin hemsida:
"Garanti
- Produktgaranti 2 år
- Reklamationsrätt 3 år
Fråntaget ur produktgarantin är nackkuddar, ozongenerator, termolock, remmar,
plastspännen, filter och cirkulationspump då dessa är förbrukningsvaror med
varierande livslängd."
Dom kan inte ens garantera att dessa saker ska hålla i 2 år. Jag undrar om detta är standard även för amerikanska premiumbad?
Man kan grotta ner sig i garantier mkt,först benar vi ut vad en garanti är genom att alla läser:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/garanti/
Där läser vi:
När garantin inte gäller
För att säljare ska slippa stå för garantin måste de bevisa att felet beror på
- att det har skett en olycka efter att du har fått varan
- att du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
- att du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar
Struntat i skötel/service anvisningar kan man luta sig starkt på i spabadsbranchen
Hur många här har tex läst i svenska badrumsinredningars manual att man måste boka och utföra ett service jobb inom 3 månader efter man fått badet?
Görs inte det kan dom alltid hävda ovan.
Deras bad kommer från Kina ( inte sverige och usa som dom säger på mässor och i butiker)
Många skriver i sina manualer att kuddarna ska vara ur badet när man inte badar osv.
Sköter du inte filterbyten går pumpen sönder ,precis som en bil,kör du en volvo 10.000 mil utan oljebyte och motorn rasar får du ingen ny på garantin.
Därför har man en service bok,men det finns ju inte till spabad.
Läs på sid 19 i denna manual från Bauhaus kina bad : (dom säger att dom tillverkas i Danmark,men så är inte fallet,dom görs av sun spa i Nantong,kina)
http://www.bauhaus.se/media/pdf/spa.pdf
Där står att cirk ska bytas efter 2000 gångtimmar , dvs 83,3 dagar om den går 24/7
Görs inte det kan dom hävda att du inte har garanti kvar på badet.
Dom flesta Kinesiska baden har generösa garantier ,likaså dom amerikanska.
Men väljer man sämre material i baden och tvivelaktigt byggsätt ( tex för stora pumpar in i en diverter så den tar stryk efter några år,mm mm) då går dom sönder.
Jag har kunder som har haft sina bad fån oss i 10 år utan problem.
Likaså har jag kunder vars bad har pajjat på någon vecka eller redan vid uppstart.
Men jag har allt hemma på hyllan och ordnar det snabbt i såfall ,oftast har jag med mig pumpar,box,panel mm redan vid leverans när badet kopplas in så det går snabbt att åtgärda.
Vi har ju lite olika serier av bad men i stora drag ser garantin ut såhär:
3 år på el och pumpar (förutsatt att man sköter filterbyten som man ska)
5-8 år på skal
5-10 på stomme
3 år på lock , dessa håller ca 5-7 år om man sköter det
Nackkuddar,högtalare mm är undantaget från garantin,kuddarna slits och slits snabbare om man slarvar med att ha av locket när man chock klorerar eller har en flottör med tabletter.
Likaså högtalare,dom håller om man sköter badet men pajjar om man har fel vattenkvalite.
Att ozon och filter inte går på garanti förstår jag ,det är förbrukningsvaror.
Ungefär som batterier i en fjärrkontroll till tvn,när dom är slut får du inte nya där du köpte tvn.
Sen har man ju som konsument alltid reklamationsrätt:
https://www.hallakonsument.se/klaga...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
Summa sumarum , en säljare kan lämna vilka garantier som helst,tex 5 års garanti på hela badet ink allt .
Och sen friskriva sig med hänvisning till att du inte servat det som det står i manualen eller bytt filter som man ska.
Ska man köpa bad ,googla runt innan, kolla utländska forum.
Leta upp tillverkarens hemsida,inte bara säljarens.
Fråga vänner som har spabad om råd.
Kolla att dom verkligen har egen personal som servar och har saker till ditt bad på lager.
Välj en leverantör som finns i närheten av dig,dom flesta åker bara max 10 mil på garanti ärenden tex.
branchen är full av skojjare tex canadian spas :
http://chinadianspacompany.com/
Stog brevid ett annat företag ( en inhyrd sälj firma som sålde bad) på en mässa och lyssnade på deras skitsnack ,bla kunde man köra deras filter i 5 år utan att byta dom !
Och dom tillverkades i göteborg , fast det var kinesiska fraktsedlar på baden när dom kom till mässan.
En annan sålde bad med liknande namn som viska spa och sa att dom kom från neptun pool och görs i Sverige,jag ringde neptun pool,dom tar sina bad från Kina dom med erkände dom efter en stund.
Man har som konsument i Sverige rätt att få namn och adress till tillverkaren av produkten man vill köpa.
Jag förstår inte hur man kan stå och luras som dom gör och sova gott om nätterna.....
Hej Johan!
Tack för ett utförligt svar. Jag har läst en hel del av dina inlägg på poolforum (jag antar att det är samma johanmarsta där)
och du är alltid tydlig och rak i din uppfattning. Det uppskattar jag.
Så för att sammanfatta lite av det du skriver ovan så betyder 3 års garanti hos en spatillverkare/återförsäljare inte nödvändigt samma sak som hos en annan. Jag drar också slutsatsen att för att kunna hävda garantin hos en tillverkare/återförsäljare utanför det som brukar räknas som premium så är åtagandena hos kunden ofta omfattande och till o med svåra att leva upp till?
Antar att detta är en generalisering och att individuella avvikelser förekommer men att i det stora hela ser det ut på detta sätt och för att vara säker på vad som gäller för garantin får man ner och grotta i det finstilta?
Har jag uppfattat dig något så när korrekt?
Tack för ett utförligt svar. Jag har läst en hel del av dina inlägg på poolforum (jag antar att det är samma johanmarsta där)
Så för att sammanfatta lite av det du skriver ovan så betyder 3 års garanti hos en spatillverkare/återförsäljare inte nödvändigt samma sak som hos en annan. Jag drar också slutsatsen att för att kunna hävda garantin hos en tillverkare/återförsäljare utanför det som brukar räknas som premium så är åtagandena hos kunden ofta omfattande och till o med svåra att leva upp till?
Antar att detta är en generalisering och att individuella avvikelser förekommer men att i det stora hela ser det ut på detta sätt och för att vara säker på vad som gäller för garantin får man ner och grotta i det finstilta?
Korrekt uppfattatM matwe skrev:Hej Johan!
Tack för ett utförligt svar. Jag har läst en hel del av dina inlägg på poolforum (jag antar att det är samma johanmarsta där)och du är alltid tydlig och rak i din uppfattning. Det uppskattar jag.
Garanti är ju väldigt luddig,särskilt i spa branschen har jag märkt under dom åren jag har hållt på .
tex så försvinner ju garantin om bolaget man handlat av konkar.
Många tror att bara dom har garanti så betyder det att produkten dom köpt ska hålla under garanti tiden annars ska allt fixas gratis.
Många tar betalt för resa och arbetstid tex ,men det är ingen som frågar om det innan köp
Har varit och lagat bad som har garanti,men säljaren av baden kan inte få dit reparatör på typ 4-6 veckor så kund har anlitat oss istället.
Det många också missar är att med rätt hemförsäkring så täcker den många gånger spabadet.
Jag har gett upp det andra forumet,folk blajjar för mkt där,tror dom kan och vet allt för att dom har haft ett bad i ett år på tomten
Klicka här för att svara