Haft en elektriker hemma idag för att få offert på att byta elcentral (säkringscentral) och dra lite ny el åt mig.
Dom ska även få dra el ut till spabadet som kommer om några veckor.

När vi pratade om spabadet så visade jag honom specifikationerna från Viskan på elanslutningen: 2N 400V 2x16A 50Hz 4762W.

Han säger då att det finns risk för att min huvudsäkring kan lösa ut då det bara är 16A.
Bästa är om detta händer, är att byta till en 20A istället, men det måste man tydligen ansöka om tillstånd för hos elbolaget.

Jag är helt novis på detta och kan absolut ingenting om el och dess säkringar m.m.

Men kan jag verkligen få problem med mina säkringar pga ovanstående?

Elektrikern har helt rätt i att en 16A huvudsäkring är i minsta laget, att säkra upp till 20A tar 10 minuter samt max en timme kontorsarbete och resa. En auktoriserad installatör måste sköta pappersexercisen gentemot nätägaren, privatpersoner kan inte begära höjning av huvudsäkringen hos nätägaren.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Elektrikern har helt rätt i att en 16A huvudsäkring är i minsta laget, att säkra upp till 20A tar 10 minuter samt max en timme kontorsarbete och resa. En auktoriserad installatör måste sköta pappersexercisen gentemot nätägaren, privatpersoner kan inte begära höjning av huvudsäkringen hos nätägaren.
Strålande, då får det bli så helt enkelt.

Hur vet man hur stor säkring man kan ha istället för 16A?
Tänker om man vill gå högre än 20A?

har för mig att han nämnde något om att köra med 3-fas istället, men förstod inget av det han sa där så det rann in genom ena örat och ut genom det andra.

Kan bli en extra kostnad för höjd säkring så kolla det

• Gilla
Jockose
  • Laddar…
Elabbonemanget kostar mer i månadsavgift ju högre huvudsäkringar du har. I vårt hus var det 3*25ah när vi flyttade in pga av att huset värmes helt med elpatron. Hade tänkt sänka men sen ville min bättre hälft ha en spis som krävde 3*25ah så det gick om intet. Nu har vi två elbilar också så det var kanske lika bra.

• Gilla
Jockose
  • Laddar…
Har kollat lite och det stämmer som ni säger så höjs min avgift om jag byter till 20A från nuvarande 16A.

Kollade lite på Vattenfalls rekommendationer t ex.
Nu är det såklart på ett ungefär dom skriver.
Men jag förbrukar ca 7000 kwh per år så mina 16A borde räcka gott och väl om man tittar på Vattenfalls rekommendationer?

Tabell över rekommendationer för säkringsstorlek med färgkoder, årlig elförbrukning och maximalt effektuttag.

Tabellen förutsätter en relativt jämnt fördelad elförbrukning. Har man storförbrukare som el-bil, bastu, spabad, etc. behöver man räkna mer noggrant på toppförbrukningen. Har själv 3×20 A med årsförbrukning 11,5 MWh.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.