1 704 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Sous vide = lampfladder?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Pluggade i en tjälknöl i en Sous vide - maskin från OBH Nordica. Maskinen får, till och från, hela den fasens lampor att fladdra.
Är detta pga ett dåligt switch-agg i apparaten? Kan jag som "inte helt okunnig konsument" göra något åt det hela i sådana fall vad/hur?
Är detta pga ett dåligt switch-agg i apparaten? Kan jag som "inte helt okunnig konsument" göra något åt det hela i sådana fall vad/hur?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är ju en stickproppsansluten köksmaskin, efter snabb googling 2 kW tror jag. Fladdret som uppstår, är ca 10-20 sek långt med >2 hz. Inte kan väl apparaten slå av och till ett värmeelement med typ 2 ggr i sekunden?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
OK. Bor du långt fram matande transformator kan en stor belastning som 2000W göra att du får ett ett markant spänningsfall, men det låter lite lurigt att ljuset skulle fladdra i 2 Hz-takt.
En effektmätare kopplad till din maskin kan ge en ledtråd till hur effektuttaget ser ut.
En effektmätare kopplad till din maskin kan ge en ledtråd till hur effektuttaget ser ut.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag bor på landet och förimpedansen är ganska hög, inte helt obekant med spänningsfall vid större belastningar eller start av större motorer. MEN jag har aldrig tidigare upplevt detta fladder, det är riktigt störande.etompau skrev:
Fladdrandet är intermittent, kommer och går. Om jag ska gissa så har det ändå något med hur "värmaren" används i maskinen, det är ju där det finns ett effektuttag att nämna. I övrigt är maskinen ju "bara" en minimal vattenpump och termostat/styrenhet.
Att mäta effektuttaget kanske går att göra, ett utdraget medelvärde, men jag har ingen instrumentering som klarar att särskilja vad som skiljer inom en halv sekund eller så?
Det är nog inte konstigare än att den slår sina 2 kW till och från för att hålla tempen och då får man lite lampblink. Svårt att komma från även med en frisk elinstallation och normal förimpedans. Dimmrar brukar kunna förstärka fenomenet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Mmmm, jag verkar inte vara ensam om problemet i alla fall.
Ni som kan el på riktigt, hur hade man konstruerat en dylik maskin utan att överföra dessa störningar till elsystemet? Likström och några rejäla kondingar?
Ni som kan el på riktigt, hur hade man konstruerat en dylik maskin utan att överföra dessa störningar till elsystemet? Likström och några rejäla kondingar?
Jag skulle ha satt in en modernare styrning på värme elementet istället för att slå av och på det 2 ggr per sekund.
Klicka här för att svara