Varför blir det sotskägg i vedspisen. Får sota spisen rätt ofta(ca varannan vecka) eldat mest björkved sista tiden.
 
  • Hand håller en sotig vedspisinsats täckt med tjockt lager av sot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Eldar inte med ved särskilt ofta men:

"Sotskägg som hänger under plattorna är också ett säkert tecken på att det behövs sotas. Nästa stadium där det bildas "blanksot" av sotskägget det vill säga sotet under plattorna övergår till blank tjära."

https://www.gysinge.com//article/1208/vedspis-elda-i-vedspis
 
Anledningen till att du får sotskägg är att du har dålig förbränning. Din brasa är för kall, då ser det ut så där.

Anledningen till din dåliga förbränning kan vara många.

Dåligt drag så din förbränning inte kommer upp i fart.
- Dåligt drag kan bero på tilltäppt rökkanal eller tilltäppt spis. Eller omfattande tjuvdrag någonstans.
Dålig tillförsel av luft, kanske stryper du tillförseln för mycket.
Sur ved.
För lite ved åt gången.
För stora och för få vedbitar åt gången.

Utan att gå till överdrifter behöver du få upp temperaturen i din förbränning. Då uppstår inte skägget och det som redan finns där kommer att brinna bort.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.