MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Eldar inte med ved särskilt ofta men:
"Sotskägg som hänger under plattorna är också ett säkert tecken på att det behövs sotas. Nästa stadium där det bildas "blanksot" av sotskägget det vill säga sotet under plattorna övergår till blank tjära."
https://www.gysinge.com//article/1208/vedspis-elda-i-vedspis
"Sotskägg som hänger under plattorna är också ett säkert tecken på att det behövs sotas. Nästa stadium där det bildas "blanksot" av sotskägget det vill säga sotet under plattorna övergår till blank tjära."
https://www.gysinge.com//article/1208/vedspis-elda-i-vedspis
Anledningen till att du får sotskägg är att du har dålig förbränning. Din brasa är för kall, då ser det ut så där.
Anledningen till din dåliga förbränning kan vara många.
Dåligt drag så din förbränning inte kommer upp i fart.
- Dåligt drag kan bero på tilltäppt rökkanal eller tilltäppt spis. Eller omfattande tjuvdrag någonstans.
Dålig tillförsel av luft, kanske stryper du tillförseln för mycket.
Sur ved.
För lite ved åt gången.
För stora och för få vedbitar åt gången.
Utan att gå till överdrifter behöver du få upp temperaturen i din förbränning. Då uppstår inte skägget och det som redan finns där kommer att brinna bort.
Anledningen till din dåliga förbränning kan vara många.
Dåligt drag så din förbränning inte kommer upp i fart.
- Dåligt drag kan bero på tilltäppt rökkanal eller tilltäppt spis. Eller omfattande tjuvdrag någonstans.
Dålig tillförsel av luft, kanske stryper du tillförseln för mycket.
Sur ved.
För lite ved åt gången.
För stora och för få vedbitar åt gången.
Utan att gå till överdrifter behöver du få upp temperaturen i din förbränning. Då uppstår inte skägget och det som redan finns där kommer att brinna bort.
Klicka här för att svara
