Sotade spisen själv igår.
Till min förvåning var där massor med sot redan efter en vinters eldning.

Blev nog ett lager på 10 cm i kaminen när jag kört viskan. Noterade även en rätt stor rostflaga som lossnat från röret på modulskortstenen som är från 1994.

Är det normalt efter ett års eldning?

Sotaren kommer nästa gång om 2 år enligt plan.

harry73
Det låter som mycket. Vi fick kanske samma mängd efter 4 års eldning, men allt beror på hur ofta man eldar och om man eldar rätt. Rost känns inte så bra. Så tjock är plåten i skorstenen inte.

Men kan du inte ringa sotaren och fråga vad han tycker?

Ja de är planerade att dyka upp först 2019. Flagan var kanske 5x5 cm och 0,5mm tjock och vet inte om den kom från röret eller i kaminen. Tror godset är ca 2-3mm

Provtrycker de när de sotar?

harry73
Nej inte vad jag har märkt, men kanske vid behov

Att en cortènskorsten släpper rostflagor är vanligt och det blir mest då skorstenen inte varit använd. 3 mm gods var det som standard i rören och hade rostflagan bara bestått av ren o massiv cortenplåt hade det kunnat varit illa. Är kaminen åxå från -94 så kan sotmängden mycket väl vara normal

Ja kaminen är från 1994 men sotad senast i slutet av 2014. Upplever att kaminen nu blir varm snabbare... kanske är inbillning eller isolerar sotet mycket? Var ju säkert 1cm beläggning innuti kaminen.

Sot är en outnyttjad del av veden som borde ha eldats upp innan det fastnat i skorstenen eller hamnat ute i buskarna. 80-90-talets Jorm,Handöl Conturaspisar mfl var braskaminer som inriktats till att vara mer möbel än eldstad och som hade beklämmande dålig förbränningsverkningsgrad. Mer slutna kaminer likn Jötul,Dovre,Morsö mfl hade, trots att de var förbränningsmässigt tokigt felkonstruerade, något bättre förutsättningar att utnyttja vedens värmeinnehåll men hade ändå få förbränningsmässiga likheter med de flesta av dagens kaminer som har förvärmd o styrd lufttillförsel och okyld brännkammare. Självklart isolerar sotet men det skulle helst inte behövt finnas där alls.

Det är en Handöl 10 har jag listat ut med en fläkt för att få ut värmen i rummet. Vad är det största felet i dem?

Hur mkt bättre är en ny då?

Handöl 10 med "burspråkslucka" var ingen dålig spis bara man kunde elda den. Viktigt är att det högra reglaget(det som öppnar o stänger rostertallriken) är inne (stängt) . Bäst är att aldrig öppna det nångång utan istället ha luckan på glänt fram till att veden bildat en glödbädd och ny ved lagts på. Handol_10_stor.jpg Sedan krävs att skorstensdraget är tillräckligt. När man minskar primärdraget(den vänstra) skall lågorna "släppa" från veden och lägga sig som en dimma i överkant av glasluckan.I detta skede är det nästan bara röken (som innehåller det som skulle kunna bli sot o tjära) som brinner , och du får dessutom en halvering av vedåtgången trots bibehållen värme

@exerg

Supertack för tipsen! Har delvis eldat fel sen vi flyttade in förra sommaren. Har kört rostret öppet oftast och även spjället öppet helt. För någon månad sen insåg jag från manualen att man skulle stänga rostret.

Osäker på om jag får tillräckligt med tilluft eller vad det är men ibland speciellt när det är varmare ute är draget rätt dåligt. Lågorna rör sig mkt långsamt när glasdörren stängs.

Har ett rör på kanske 7m för tilluften som tas utifrån genom ett rör som är ca 9 cm diameter. Har testat med en liten fläkt men kanske skulle gå på en rejäl ;) Vill inte ta luften innifrån då vi har tätt FTX hus.

släppa från veden och dimma... menar du att det ska dimma/imma på glaset?

Redigerat:
Nej, röken antänds en bit ovanför veden. För att detta skall kunna ske fodras att röken håller 700-800 grader vilket tar ett tag efter att du tänt, särskilt om din eldstad har varianten med täljstensplattor. Detta håller även glaset helt rent från sot. Se även till att rökhyllan ligger på rätt ställe.Den skall ligga på de 3 stiften och absolut inte nere på täljstens- eller vermikulitplattorna.

@Exerg Nu har jag proveldat enligt konstens alla regler. VILKEN SKILLNAD
Innan fick jag nog lägga i 3-4 ugnar ved för att nå ca 25 grader i vardagsrummet. Igår gjorde jag enligt alla instruktioner här och på contura. Efter två laddningar var vi uppe i 28 grader!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.